Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om lim, vinyl, dørpaneler, trekking OSV!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om lim, vinyl, dørpaneler, trekking OSV!

    Har sett meg ut at neste del av prosjektet blir dørpaneler framme. Men har noen spørsmål, og bekymringer

    Dørsiden er originalt trukket med sort matt vinyl (2001 passat).

    Hvis jeg først modifiserer panelet slik jeg ønsker det med sparkel, plast, treformer osv, og trekker med ny vinyl over hele greia, vil dørpanelet fremdeles passe på døra? Og passer knappekonsollen til vinduene osv. Vet ikke hvor tykk slik vinyl er. Alt festes jo med klips nå til dags og vet ikke om det er noen mm feilmargin å gå på i kantene?

    Jeg har før trukket noe med biltemavinyl, den er ca 1mm tykk. og da brukte jeg 3m scotch weld spraylim, dette er en bra lim MEN det satt ikke godt nok når det ble litt mye profiler på overflaten. Hvilken lim anbefales, og hva er framgangsmåten? slikt som en eller begge overflater, skal det tørke først, hvor lenge kan man jobbe med vinylen før det er "for sent", og hvordan reagerer den når man varmer vinylen med varmepistol?

    Så trenger anbefaling på vinyl i matt sort slik at det blir seende originalt ut, som er veldig tøyelig og lett å forme, samt lim som sitter godt så ikke vinylen løfter seg i negative profiler..

    Andre tips som er verdt å ta med seg før man begynner, både med bearbeiding av selve trekkene og ting man bør tenke på når man lager design og slikt, mottas med takk

    har planer!
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    Vi har vinyl som er veldig lett å jobbe med, og den ligner bra på orginalen i bilen din. Vinyl1. Kontaktlimet vårt sitter svært bra, men må sprøytes på for best finish. Poenget med kontaktlim er å legge lim på begge flater og vente til det er berøringstørt før du klistrer sammen. Det vil da si at du ikke har mulighet til å jobbe med vinylen. Har du først klistra de sammen, så sitter det skikkelig.

    Kjøp kvalitet først som sist
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Tok bare og satte inn svar inni meldinga di jeg, for å gjøre det litt oversiktlig.

      Har sett meg ut at neste del av prosjektet blir dørpaneler framme. Men har noen spørsmål, og bekymringer

      Dørsiden er originalt trukket med sort matt vinyl (2001 passat).

      Hvis jeg først modifiserer panelet slik jeg ønsker det med sparkel, plast, treformer osv, og trekker med ny vinyl over hele greia, vil dørpanelet fremdeles passe på døra? Og passer knappekonsollen til vinduene osv. Vet ikke hvor tykk slik vinyl er. Alt festes jo med klips nå til dags og vet ikke om det er noen mm feilmargin å gå på i kantene?

      Jeg har før trukket noe med biltemavinyl, den er ca 1mm tykk. og da brukte jeg 3m scotch weld spraylim, dette er en bra lim MEN det satt ikke godt nok når det ble litt mye profiler på overflaten. Hvilken lim anbefales, og hva er framgangsmåten? slikt som en eller begge overflater, skal det tørke først, hvor lenge kan man jobbe med vinylen før det er "for sent", og hvordan reagerer den når man varmer vinylen med varmepistol?

      Installbay sitt klare kontaktlim anbefales, påføres med lakksprøyte ifra biltema . Påføres på begge deler. Venter et par minutter så det får "tørket" litt, skal ikke være så veldig seigt når man tar på det med hånda. (dette gjør at man kan jobbe bedre med det, for da kan man løsne på vinylen igjen, om man får en skrukk. Man kjenner at det blir for sent når den ikke hefter seg sammen noe mer. da må man påføre mere lim, og gjenta prosedyren.
      Den blir mer strekkbar om man varmer den med varmluftspistol. (Dette bør prøves ut mot en testbit først, for å lære seg hvor grensa går, før man brenner hull i det. For det er jo bare et syntetisk materiale.


      Så trenger anbefaling på vinyl i matt sort slik at det blir seende originalt ut, som er veldig tøyelig og lett å forme, samt lim som sitter godt så ikke vinylen løfter seg i negative profiler..

      Vinyl1 ifra Installbay er veldig fin der, ser rimelig orginal ut mot den matte VW-vinylen.
      Andre tips som er verdt å ta med seg før man begynner, både med bearbeiding av selve trekkene og ting man bør tenke på når man lager design og slikt, mottas med takk

      Test med noen butyl-biter eller noe annet som man gir seg veldig lett, for og finne ut klaring mot dashen og andre "klemme-farer". Da finner du ut hvilken klarning du har der. Og ikke lag for bratte vinkler.
      Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
      Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
      Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
      -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

      Comment


      • #4
        Finnes vel ikke noe annen vinyl som overgår Installbay sin "vinyl1"!! Den er helt genial i bruk og kvaliteten er superb! Jeg har alltid brukt det røde limet fra IB, men om det er noen forskjell annet enn fargen på det og det "klare" limet vet jeg ikke. Det kan Pål sikkert si noe om..

        Ligger masse byggetråder her på forumet, som viser tips og "howto" når det kommer til bygging og trekking. Rundt brytere og annet i døra, så må du nesten se selv, hvor mye klaring det er.. Vinyl 1 bygger 1mm. Biltemas dobbeltsidige teip er fin som utforing for støping og sparkling.

        Se på disse trådene så får du nok en ide eller femti...
        Anders F sin ODRCivic
        Erik Andrés FocallAstra
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Så man trenger en sprøyte for å få det bra.. Det har jeg da ikke, men har tilgang på luft. Hvilken sprøyte kan brukes?
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkl...sproyte-Proff/
            Denne er superb til jobben..
            Det blir mye bedre når man bruker sprøyte, da fordeler man limet mye bedre.. blir ikke klumpete.

            Største forskjellen på det røde og klare, er vel at det ikke er så lett og få limgjennomslag med det klare på lyse farger.
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #7
              Hvilken dyse bør man bruke?

              Og bare så jeg fårstår det rett:

              Man sprøyter altså på begge deler, venter til det er passe tørt, å så begynner man sammenføyingen. Bør man starte midt på dørtrekket, å varme mens man jobber seg utover i sirkler, eller kan man legge hele vinylbiten over dørtrekket, og begynne å jobbe utifra midten, uten å være redd for at det har "festet seg for godt" andre steder etterhvert som man jobber seg utover

              Andre framgangsmetoder? begynne i ene enden? Er livredd slik sterk lim Selv om det er et must når man har vanskelige former!
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment

              Working...
              X