Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble for å få riktig Ohm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble for å få riktig Ohm?

    Heisann,

    Kjapt spm.

    Har dual spoler på min DY9812 og ønsker å koble den til 2 ohm. På selve subben kobler jeg svingspolene parallellkoblet, tilsvarende 1 X 2Ω last. Men selve spm er hvordan kablene skal kobles til forsterker. Har hitill kjørt 4 ohm. Da har det vært 2x + og 2x - dvs 4 kabler totalt fra forsterker og til subb. Men når de er parallellkoblet så vil det da bare komme 2 kabler fra subb. hvordan kobles dette på forsterker? Har en BF7501 hvor det er 2x + og 2x - utganger.

    sikkert et helt idiotisk spm, og skulle sett etter på subb, men bilen står hos et karosseriverksted atm så får ikke sett etter.
    Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
    Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

  • #2
    Har du 2x4 ohm spoler eller 2x2 ohm?

    En fin wizard:http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

    Comment


    • #3
      Originally posted by Stianuno View Post
      Har du 2x4 ohm spoler eller 2x2 ohm?

      En fin wizard:http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp
      http://www.mamut.net/dynabel/DY9812_DATABLAD_NY_II.PDF

      2x2ohm
      Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
      Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

      Comment


      • #4
        da får du koblet til 1 ohm eller 4 ohm, du får ikke koblet til 2 ohm. Se på linken til Stianuno.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dammed View Post
          da får du koblet til 1 ohm eller 4 ohm, du får ikke koblet til 2 ohm. Se på linken til Stianuno.
          Er det ikke helt på trynet av dynabel å oppgi 2 ohm i databladet da? iflg. datablad skal det bli 2ohm hvis jeg kobler fra første spole - til neste spole - og så til forsterker. Og samme greie hvis jeg gjør det med + siden.
          Idag kjører jeg med totalt 2x + og 2x - fra forsterkeren og da med en ledning til vært tilkoblingspunk. + fra forsterker til + på subb ect. Hvilken ohm er det jeg kjører da per dags dato? Står ikke noe om det i den guiden.

          På forsterkeren er utgangene slik:

          + - - +

          Og iflg databladet til dynabel skal forsterkeren bli koblet i 2ohm hvis jeg gjør som beskrevet over. og 4ohm slik den er idag.

          Koblet jeg ned i 1 ohm vil den yte 2500W, noe som er litt mer enn hva subben kan takle? (oppgitt til 1000W rms)
          Last edited by CS91; 21-02-2010, 14:37.
          Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
          Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

          Comment


          • #6
            Originally posted by CS91 View Post
            Er det ikke helt på trynet av dynabel å oppgi 2 ohm i databladet da? iflg. datablad skal det bli 2ohm hvis jeg kobler fra første spole - til neste spole - og så til forsterker. Og samme greie hvis jeg gjør det med + siden.
            Idag kjører jeg med totalt 2x + og 2x - fra forsterkeren og da med en ledning til vært tilkoblingspunk. + fra forsterker til + på subb ect. Hvilken ohm er det jeg kjører da per dags dato? Står ikke noe om det i den guiden.
            På forsterkeren er utgangene slik:

            + - - +

            Og iflg databladet til dynabel skal forsterkeren bli koblet i 2ohm hvis jeg gjør som beskrevet over. og 4ohm slik den er idag.

            Koblet jeg ned i 1 ohm vil den yte 2500W, noe som er litt mer enn hva subben kan takle? (oppgitt til 1000W rms)
            Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du koblet 4 ledere, én fra hvert sitt punkt på forsterkeren og til hvert sitt punkt på elementet.
            Da vil du i praksis ha parallellkoblet spolene, siden utgangene på forsterkeren er i parallell internt.. Du har da kjørt med "1ohms kobling" siden hver spole på bassen er 2ohm.
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Er ikkenoe problem å gi subben mere effekt enn den er oppgitt til å tåle, bare du bruker ørene og ikke skrur opp så det vrenger
              1989 Volvo 740 GL

              Comment


              • #8
                Originally posted by Joakim View Post
                Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du koblet 4 ledere, én fra hvert sitt punkt på forsterkeren og til hvert sitt punkt på elementet.
                Da vil du i praksis ha parallellkoblet spolene, siden utgangene på forsterkeren er i parallell internt.. Du har da kjørt med "1ohms kobling" siden hver spole på bassen er 2ohm.
                Ok, litt kjedelig at jeg ikke får koblet den i 2ohm, da den er oppgitt til å være mest følsom der. Men burde ikke være noe sak å evt oppgraddere til 2 stk subber hvis den tid kommer da, og fortsatt beholde forsterkeren.

                Takker for hjelpen

                Blir å få snekret meg en 30L kasse til mandagen, kjører idag med en 115L kasse og kort 4" port, bygd til en Seas 12". Dette er nok ganske langt fra optimalt ifl. databladet til Dynabel.
                Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
                Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

                Comment


                • #9
                  Databladet du har linket til viser et element med 2x4ohm spoler. Derfor kan det kobles opp i 1x8ohm (seriekoblet) eller 1x2ohm (parallellkoblet). Siden du har et element med 2x2ohm spoler blir de respektive tallene 1x4ohm eller 1x1ohm.

                  Om elementet skal ha 30 liter lukket kasse har det nok ikke spilt optimalt i 115 liter portet nei
                  Last edited by Haakon O; 21-02-2010, 14:55.
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Haakon O View Post
                    Databladet du har linket til viser et element med 2x4ohm spoler. Derfor kan det kobles opp i 1x8ohm (seriekoblet) eller 1x2ohm (parallellkoblet). Siden du har et element med 2x2ohm spoler blir de respektive tallene 1x4ohm eller 1x1ohm.
                    Data bladet viser til subben jeg har. (DY9812) i salgsteksten og i databladet står det : "Dual voice coil 2 x 2 ohm. Fleksibel i forhold til oppkobling: 2, 4 og 8ohm"
                    Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
                    Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by CS91 View Post
                      Data bladet viser til subben jeg har. (DY9812) i salgsteksten og i databladet står det : "Dual voice coil 2 x 2 ohm. Fleksibel i forhold til oppkobling: 2, 4 og 8ohm"
                      Da bør dynabel virkelig se over databladene sine. Godt gjort å få koblet et element med doble 2 ohm spoler i 8ohm for eksempel.

                      I teksten rett over diagrammet med koblingsmåter står det at elementet har 2x4ohm spoler. "Med alternativ B er svingspolene koblet til hver sin forsterkerkanal, tilsvarende 2 X 4Ω last."
                      Last edited by Haakon O; 21-02-2010, 15:01.
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Haakon O View Post
                        Da bør dynabel virkelig se over databladene sine. Godt gjort å få koblet et element med doble 2 ohm spoler i 8ohm for eksempel
                        Ikke rart en nybegynner blir forvirret da! :P

                        Men til punkt å prikke så er enten min subb koblet i 1ohm ( hvis databladet har riktig med at det er 2x2ohm spoler) eller så er den koblet i 2 ohm ( hvis koblingssjemaet i databladet er riktig).....

                        i 8 eller 2 ohm har subben følsomhet på 91 db, og bare 88 db i 4 eller 1 ohm... Vil derfor helst ha den i 2 ohm.
                        Vil være mulig å få de i 2 ohm hvis jeg kjøper en subb til?
                        Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
                        Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

                        Comment


                        • #13
                          Tror det stemmer at elementet er på 2 x 2 ohm, Hr. Steen har sannsynligvis bare formulert seg litt knottete i databladet. Men uansett om det er 2 x 2 eller 2 x 4 ohm vil følsomheten ALLTID være høyest med paralellkoblede spoler. Så du skal ha koblet riktig slik du har det nå.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by epifant View Post
                            Tror det stemmer at elementet er på 2 x 2 ohm, Hr. Steen har sannsynligvis bare formulert seg litt knottete i databladet. Men uansett om det er 2 x 2 eller 2 x 4 ohm vil følsomheten ALLTID være høyest med paralellkoblede spoler. Så du skal ha koblet riktig slik du har det nå.
                            Hehe, ok
                            Litt kjedelig :P trodde den stod i 4ohm, for da ville jeg jo fått litt mer futt når det hadde blitt koblet i 2/1 ohm.
                            Fåt håper det hjelper når jeg deler volumet på kassa med 3 da. Også trenger jeg jo mer lyddemping bak der. Bassen er i grunn skrudd på laveste hakk på både spiller og gain når jeg tenker over det.
                            Spiller: P88RS Front: Seas Performance Forsterkere: BF0804 + BF7501 Bass: 2x Seas SW300/1 12"
                            Bil: Toyota Celica 96' m/ div styling

                            Comment

                            Working...
                            X