Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken forsteker er best?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken forsteker er best?

    Jeg har en 5kanals forsteker, og en 2kanals forsterker, 5kanaleren er på 800watt max mens 2kanalen er på 400max, jeg vet ikke ikke rms vatten på 2kanaleren men tror 5kanaleren er 50x4 + 1x135 eller noe slikt, så hvilken av forstekrene tror derre vil drive subben min best? og når jeg bare har koblet til subwooferen i forsterkeren og ikke noen andre, vil da 5kanalsforsterkeren få mer en 135rms på subkanalen siden jeg ikke har koblet til noen andre?`eller kan jeg koble til noen høytaller eog uten å være redd for effekt tap?

  • #2
    Produsent og modellbetegnelse takk. Watt sier fint lite er jeg redd. Det finnes mange forsterkere på under 100 watt per kanal jeg ville valgt (og gladelig betalt mer for) lenge før billigforsterkere som lover 2 x 1000 watt og liknende...

    Comment


    • #3
      Kommer med info om dem med en gang jeg kommer hjem, fordi er ikke hjemme nå, men vil jeg miste noe effket på 5kanaleren hvis jeg nå kobler til 2 ekstre høytallere (som er fra hattehylle) en når den kjører suben aleine?

      Comment


      • #4
        Noen burde ikke koble selv. :P

        Comment


        • #5
          I en teoretisk perfekt verden har forsterkeren fast tildeling av effekt til alle høyttalerne. Det vil si at om du ikke kobler til annet enn sub har du fire kanaler som ligger "ubrukt". I praksis, og spesielt med dårligere forsterkere kan sub-kanalen trekke så mye strøm at de andre kanalene strupes. Noen forsterkere har felles strømforsyning, andre har separat for sub og resten.

          Litt som biler generelt; noen har FWD, andre har RWD, automat, manuell, 3 dører, 5 dører, 1.4-liters firer, 3-liters V6, osv...

          Comment

          Working...
          X