Announcement

Collapse
No announcement yet.

ca hvor stort batteri trenger jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hmm, kan bli litt lite med kun en av dem batteriene. Bare sånn at du er obs på det.

    Stinger og Kinetik er nesten like bra. Stinger er best, og Kinetik en nær nummer to.

    Optima er jeg ikke så stor fan av, har lest mange som har hatt problemer med dem. Jeg har bestemt meg for at jeg aldri skal ha dem.

    Deka er bra batterier, men de er laget av resirkulert bly(?) innvendig som gjør at de har en lavere levetid enn resten av dem du har nevnt. Men som et budsjett batteri så er det ikke værst.

    Jeg ville gått for Stinger eller HC800, ville gått for det som er billigst av dem to.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #17
      Kinetik bedre enn Optima? Den var god
      Optima er det mest holdbare batteriet jeg har vært borti og leverer mye strøm.

      Og de småbatteriene holder lenge til et normalt annlegg.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        Er vel almenviten at Optima er noe av det mest solide du kan få av batterier og at kinetik ligger i den andre enden av skalaen

        Comment


        • #19
          da skal jeg ta en titt på optima imorra, exide sin 9000 maxima åssen er det? bedre igjen?
          Last edited by daywalk3r; 23-02-2010, 23:38.
          Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

          Comment


          • #20
            Jeg er uenig. Ser du også på spesifikasjonene til Optima batterier så får du veldig lite for pengene.

            Stinger, Odyssey og XS Power er blant de beste batteriene du får for hverdags anlegg.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #21
              Har en arbeidskolega som har et yellotop batteri, det er 7 år gammelt og har stått i en cosworth men utladningsproblem, bilen ble satt på vinterlagring og han glemte og nappe av batteri klemma.

              Batterien sto tomt i 4 månder, han satte det på ladning over ei helg så kjørte vi flere belastningstester på det, resultatet viste 890amp målt etter (EN) standard. mener det var oppgitt til 670amp.

              Spør du meg så er det et knakende bra batteri, du har rett i at det er noe svakere på papiret men om det er det i praksis er jeg noe usikker på? Uansett så er forskjellene så små at de blir ubetydelig med mindre du driver med DB-drag.

              Er vel så viktigt at holdbarheten er på topp, er jo ingen so vill ha et batteri som cellene bare dør på

              Comment


              • #22
                Det er grunn til at du finner Optima mye brukt i industrisammenhenger, oftest som startbatteri for svære dieselmotorer osv. Det er et proffbatteri, med holdbarhet deretter. Det har ikke voldsom Ah-kapasitet, men det er heller ikke bruken den er tenkt for (eller hva man trenger i de fleste sammenhenger). Lite for pengene er det i alle fall ikke. Veil pris på et "standard" Yellowtop er hva, 2200,-?

                En annen fordel med Optima, er "reservekapasiteten". Du kan spille til stereoen slår seg av pga for lav spenning, og likevel får du startet bilen. Fikk testet det selv, ved et uhell. Veldig praktisk om man sitter og justerer og glemmer tid og rom.

                I tillegg får man Optima med to (og tre?) pol-sett, noe som kan være en fordel om man skal strekke mange kabler, eller ikke vil fjerne de originale polskoene til bilen.

                Comment


                • #23
                  problemet mitt er at jeg skal tilpasse et batteri nedi org batterifeste foran, og at det begrenset med plass i bagasjerom da jeg skal bygge 70L kasse til min b2 HS15 så jeg prøver å skaffe et BRA batteri som jeg kan ha enn så lenge til jeg finner en løsning med reserve batteri bak. så derfor står det valget mellom disse batteriene i første omgang - jeg kommer til å oppgradere the big three også som vil hjelpe mye. også kommer jeg vel enheten til oppgradere til en hs til, eller 2 hd 12 jeg for se. Men først leter jeg etter optimalt batteri til mest mulig penger.
                  Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                  Comment

                  Working...
                  X