Announcement

Collapse
No announcement yet.

ca hvor stort batteri trenger jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ca hvor stort batteri trenger jeg?

    Hei, driver kikker på batteri til min honda civic HB 96. problemet er at størrelsen er minimal og prøver å finne aboslutt største beste batteri i for plass i motorrommet.

    følgende mål er jeg tok selv:

    L: 28cm
    D: 16cm
    Høyde: 26cm

    kikka på yellowtop, kinetik, odyssey.

    Men lurte på ca trekk kraft fra motor + elektriske fra bilen + da 2x4501 forsterkere som trekker sine 1200watt RMS. er det no fasit svar på no slikt?
    Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

  • #2
    Du bør ha en av mine HC1800

    men, du bør ha to batterier slik at du ikke får et volt fall fra batteriet foran til forsterkerne bak pga av kablene i mellom. Det var derfor jeg hadde et lite HC800 foran og et HC1800 bak.

    Et hc800 foran og et hc1800 bak skal holde til ca 2000W rms. Siden du ikke spiller hele tiden ved maks og siden musikk er dynamisk så skal det gå helt fint helt opp til 2500-3000W rms.

    Det beste hadde vært å ha et batterie gruppe 31 bak og et batteri foran av samme merke. Batterier gruppe 31 er f.eks. HC2400, Odyssey 2150(tror jeg), Deka 9A31, XS Power 2700 ++
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      bump!bumpbump!
      Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

      Comment


      • #4
        Det er ingen fasit for hvor stort/lite batteriet kan/bør være.

        Større batterier har større kapasitet, men tar også lenger tid å fullade (åpenbart).

        Med normal bruk og litt småkjøring vil jeg anbefale et normalstort batteri av god kvalitet, så det fullades fortere. Fortrinnsvis gele (Otima) eller "AGM" (Odyssey etc?) pga den økte driftssikkerheten sammenliknet med "vanlige" blybatterier. Optima er knall etter min erfaring. Har også et Apollo-batteri fra dynaBel, som holder vanvittig lenge på strømmen.

        Har du planer om å kjøre musikken på full guffe fra avgang til ankomst, kan det være lurt i å investere i større dynamo også.

        Skal du stå i timesvis og dundre på Shell, bør du kjøpe så stort batteri du har plass/råd til, og evt. utvide med et i bagasjerommet i tillegg (evt. om du kun ønsker å ha ett batteri: Bare ha ett stort i bagasjerommet og dropp det foran).

        Comment


        • #5
          jo det er det. Et batteri kan kun levere en viss mengde strøm, leverer ikke batteriet nok strøm så kan ikke forsterkeren produsere den effekten som den er oppgitt til.

          Før så var det en regel 100Ah/1000W rms, i dag så er batteriene mye mer effektive så du trenger ikke fult så mye, men dumt er det ikke å ha så mye kraft til rådighet.

          Større batterier har som du sa som regel større kapasitet, men det stemmer ikke alltid. Xstatic Batcap batterier er et eksempel på det. Jo større Ah verdi jo lengre er lade periode. (med samme lader)

          Så lenge så det er et AGM batteri med lav ESR så er det som regel et bra batteri. Mange har brukt elektriske rullestol batterier i bilstereo som koster latterlig lite med god hell, eller så har de brukt telekommunikasjons batterier som NSB.

          En høy strøms dynamo er nesten en selvfølge, men alle har ikke råd til det. Men absolutt lurt å kjøpe en slik en.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dammed View Post
            jo det er det. Et batteri kan kun levere en viss mengde strøm, leverer ikke batteriet nok strøm så kan ikke forsterkeren produsere den effekten som den er oppgitt til.

            Før så var det en regel 100Ah/1000W rms, i dag så er batteriene mye mer effektive så du trenger ikke fult så mye, men dumt er det ikke å ha så mye kraft til rådighet.

            Større batterier har som du sa som regel større kapasitet, men det stemmer ikke alltid. Xstatic Batcap batterier er et eksempel på det. Jo større Ah verdi jo lengre er lade periode. (med samme lader)

            Så lenge så det er et AGM batteri med lav ESR så er det som regel et bra batteri. Mange har brukt elektriske rullestol batterier i bilstereo som koster latterlig lite med god hell, eller så har de brukt telekommunikasjons batterier som NSB.

            En høy strøms dynamo er nesten en selvfølge, men alle har ikke råd til det. Men absolutt lurt å kjøpe en slik en.
            Viktig å ikke blande kortene her nå da... Dette har vært diskutert opp og i mente før, tror jeg...

            100Ah er en enhet for ampere-timer. M.a.o., hvor mye strøm batteriet kan levere i løpet av en viss tid. Igjen med andre ord: Kapasiteten til batteriet. Det har ikke noen direkte relasjon til den maksimale mengden strøm (eller effekt) et batteri kan levere i et øyeblikk - og det er jo det som er interessant.

            Et batteri på 100Ah er unødvendig stort i de fleste tilfeller hvor det er snakk om normal bruk under kjøring (ikke ekstrem dB-drag eller spilling i lengre perioder med motoren avslått og uten tilgang til lader). Unødvendig Ah-kapasitet gir som du er inne på, lengre oppladingstid, og gir deg ikke mer strøm. Bruker du mer enn du produserer, vil du gå tom før eller siden, enten du har 1Ah eller 10000Ah. Å kjøpe større batteri enn nødvendig, er bare å lure seg selv (og utsette startproblemene).

            Du kan ha et blybatteri på 120Ah uten kapasitet til å levere nok strøm raskt nok til å mate selv en 1kW forsterker uten spenningsfall over polene. Mens et 60Ah AGM/gelebatteri klarer det uten noen problemer overhodet.

            For å sette det i et praktisk perspektiv: Det ovennevnte er grunnen til at lysene kan slutte å blinke om du bytter fra syre til tilsvarende AGM-batteri med samme Ah, uten at man gjør andre oppgraderinger for øvrig (har prøvd, ja).

            Comment


            • #7
              Ser du på alle batterier bortsett fra Xstatic og et par andre så henger Ah og CA (cranking amps) hånd i hånd innenfor samme merke og serie, et batteri som er på 50Ah kan veldig sjeldent levere mer strøm enn et batteri på 100Ah i samme modell serie i et merke.

              Derfor regelen på 100Ah / 1000W rms, som sagt dette gjelder ikke i dag. Denne regelen ble nok brukt før i tiden fordi Average Joe kjente ikke til CA, CCA, PHCA og RC.

              100Ah er ikke noe vanvittig stort... Et HC1800 er på 81Ah hvis jeg husker riktig nå i farta, og dette holder til maks 2000W rms.

              Stemmer det du sier, og det er fortsatt riktig hva jeg skrev. Hvis du har en høy reserve så kan du utsette den ladingen batteriene trenger. Musikk er dynamisk og det er ikke alltid du hører på full volum, har du en stor reserve så kan det lades opp når du tar det med ro og hører på lavt volum. Har du for liten strøm reserve så kan det hende at spenningen synker for lavt etter en liten stund når du kjører på full volum. Derfor er det aldri dumt med mye Ah, eneste negative er at det koster og at det veier en del.

              Du kan ikke sammenligne blybatterier og AGM batterier, blir som å sammenligne epler med druer. Begge er frukt, men likheten slutter der. Samme med AGM og blybbaterier, de er batterier, men de blir bygd opp på helt forskjellig og de har veldig forskjellige egenskaper.

              AGM er klart det beste for bilstereo, ingen tvil der.

              Det beste er å kjøpe seg en dynamo som leverer nok strøm, men det de fleste gjør er å kjøpe seg et ekstra batteri eller to, og en batterilader slik at de kan lade opp batteriene når bilen er ikke i bruk. Er litt bakvendt, men slik er det. Dynamoer er ikke helt billige heller og de fleste må levere bort bilen for å få det bytta. Blir fort en kostnad på ca 4000kr for å få oppgradert dynamoen, en lader for 1000kr er mye rimeligere. Batteri må du ha uansett.

              Litt info om elektrisk anlegg i bil når du har bilstereo:

              http://www.youtube.com/watch?v=H5MP5F-uJAw

              http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

              http://www.youtube.com/watch?v=Fv66sP9EXvQ

              edit: et batteri som holder for de fleste: http://www.batcap.net/Products/BatCa...1/Default.aspx for burps, leverer 38400CA.
              Last edited by Dammed; 17-02-2010, 03:45.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Sorry, jeg må bare......

                Originally posted by Dammed View Post
                Ser du på alle batterier bortsett fra Xstatic og et par andre så henger Ah og CA (cranking amps) hånd i hånd innenfor samme merke og serie, et batteri som er på 50Ah kan veldig sjeldent levere mer strøm enn et batteri på 100Ah i samme modell serie i et merke.
                Du skjønte nok ikke hva jeg mente. Det er jo en åpenbar logikk i at et batteri som skal kunne levere 3000CA må være større enn et som skal levere 650CA (såfremt de er av samme teknologi, som du poengterer). Poenget mitt var at du ikke trenger 650CA engang, om strømtrekket ditt er maksimalt f.eks. 250A... Mer om det lenger ned.

                Ah er kun relevant når du skal regne strømkapasitet i tidssammenheng - det vil si at om du skal overføre tallene til effekt, må du bruke Wh - ikke W. Du blander kortene - det samme gjør faktisk den videoen du linker til, rent elektroteknisk.

                Originally posted by Dammed View Post
                Derfor regelen på 100Ah / 1000W rms, som sagt dette gjelder ikke i dag. Denne regelen ble nok brukt før i tiden fordi Average Joe kjente ikke til CA, CCA, PHCA og RC.
                Å sitere en regel som ikke er brukelig, og spekulere i hvorfor den dukket opp, er meningsløst. Bare glem den tulleregelen der, den forvirrer jo unødvendig. Da er i alle fall utregningene i batterivideoen til Maxxsonics bedre, med faktiske tall som spenning og virkningsgrad med i regnestykket.

                Det største problemet jeg ser med videoen (og din forklaring), er at den konkluderer med at du trenger X antall Ah for å være i stand til å levere X antall W, noe som mildt sagt er en forenkling av sannheten (for ikke å si helt feil).

                Det eneste du oppnår med å følge regnestykket til Maxxsonics, er å få vite hvor stort batteri du trenger for å ha nok strøm til å kjøre anlegget på full guffe i en time, og da vil batteriet være tilnærmet tomt. Veldig nyttig?

                Edit: Ja, jeg vet at musikk er dynamisk, men det hjelper ikke når du bruker all overskuddskapasitet i dynamoen OG tapper batteriet på hvert basslag. Du rekker ikke lade imellom slagene. Tro meg, jeg HAR prøvd det opplegget der!

                Originally posted by Dammed View Post
                100Ah er ikke noe vanvittig stort... Et HC1800 er på 81Ah hvis jeg husker riktig nå i farta, og dette holder til maks 2000W rms.
                Igjen blander du enheter (og jeg skjønner ikke hvor du får 2kW fra, med mindre du regner med X antall hemmelige A tilført fra en dynamo).

                La meg demonstrere med tallene du oppgir:

                Batteriet har altså 81Ah, og en spenning over polene på f.eks. 12,6V. Dette gir en mulighet for å oppnå maksimalt 1020,6Wh. Wh - ikke W.

                Deretter:

                OBS - VIKTIG - SAKENS KJERNE

                Deretter er det batteriets evne til å levere MYE strøm PÅ EN GANG (har ikke noe direkte med Ah som sådan å gjøre) som avgjør hvor mye effekt du kan få ut av batteriet på et gitt tidspunkt! Klarer batteriet å levere 650A (altså at spec. er 650CA, f.eks.), så har du fortsatt bare kapasitet på 81Ah - noe som betyr at batteriet, ved et strømtrekk på 650A (drøye 8kW) kontinuerlig, vil være tomt i løpet av 1/8 time - eller 7,5 minutter. Antagelig fortere i praksis.

                Dette fordi 81Ah betyr 81A i 1 time - 162A i 0,5 timer - 324A i 0,25t OSV. Viktig å merke seg dette punktet!


                Originally posted by Dammed View Post

                Stemmer det du sier, og det er fortsatt riktig hva jeg skrev. Hvis du har en høy reserve så kan du utsette den ladingen batteriene trenger. Musikk er dynamisk og det er ikke alltid du hører på full volum, har du en stor reserve så kan det lades opp når du tar det med ro og hører på lavt volum. Har du for liten strøm reserve så kan det hende at spenningen synker for lavt etter en liten stund når du kjører på full volum. Derfor er det aldri dumt med mye Ah, eneste negative er at det koster og at det veier en del.
                Nei, det er aldri dumt med (for) mye Ah. Om man ser bort fra vekt, plass og kostnader... Noe som betyr at det, for de fleste, er fornuftig å begrense seg til det man faktisk har behov for. Om man står i timevis med motoren av og musikken på, vil man naturlig nok ha "behov" for masse Ah.

                Originally posted by Dammed View Post
                Du kan ikke sammenligne blybatterier og AGM batterier, blir som å sammenligne epler med druer. Begge er frukt, men likheten slutter der. Samme med AGM og blybbaterier, de er batterier, men de blir bygd opp på helt forskjellig og de har veldig forskjellige egenskaper.

                AGM er klart det beste for bilstereo, ingen tvil der.
                Jeg sammenliknet dem ved å beskrive forskjellen, så du skulle forstå at jeg var ute etter å få forståelse for bruken av riktig enhet i riktig sammenheng (W vs Wh, A vs Ah). Kan ikke se at jeg har skrevet at de er jevngode med hverandre, snarere det stikk motsatte. En meningsløs poengtering fra din side.

                Originally posted by Dammed View Post
                Det beste er å kjøpe seg en dynamo som leverer nok strøm, men det de fleste gjør er å kjøpe seg et ekstra batteri eller to, og en batterilader slik at de kan lade opp batteriene når bilen er ikke i bruk. Er litt bakvendt, men slik er det. Dynamoer er ikke helt billige heller og de fleste må levere bort bilen for å få det bytta. Blir fort en kostnad på ca 4000kr for å få oppgradert dynamoen, en lader for 1000kr er mye rimeligere. Batteri må du ha uansett.
                Det er den enkleste, vanligste og billigste måten å gjøre det på, ja.

                Jeg syns det er viktigere å poengtere at det ikke er noe poeng med flere Ah enn du har bruk for. I og med at man påfører seg selv unødvendig mye trøbbel med lange ladetider, unødvendig høy vekt (60-80Ah-batterier veier vel ofte 25-35kg), og dermed også en, i mine øyne, totalt unødvendig kostnad.

                Konklusjon:

                For normal bruk med normal dynamo og bilen stort sett igang, se på batteriets evne til å levere nok strøm på kort tid.

                "Nok" er da A-styrke (CA/CCA) med en verdi høyere enn ditt maksimale strømtrekk. Og det klarer de fleste normale AGM-/gelebatterier fint alene, i alle fall opptil 5000W utgangseffekt fra forsterkeren. I alle fall!

                Hva Ah angår er det, etter min mening, bare tull å ha mer enn 90-100Ah i en bruksbil...


                Edit: I dieselbiler kan man jo ha flere Ah, så klart. Man skal jo gløde dritten.
                Last edited by Miniboom; 17-02-2010, 18:21.

                Comment


                • #9
                  Skal vi se uff. skriv mindre da mann...

                  Jeg skjønte hva du mente, jeg vet forskjellen mellom AH og strøm, poenget var å gi deg en forklaring hvorfor folk sier at du trenger x antall Ah istedenfor at de snakker om strøm. Strøm er faktisk mindre viktig, fordi du klarer som regel å tømme det dynamoen kan levere hvis du har litt kraftig stereo og en dynamo som leverer 60-80A som er ganske vanlig i europeiske og asiatiske sedaner. Da må du ha en fin Ah reserve for å kunne opprettholde høyest mulig spenning. Når forsterkerne begynner å trekke mer enn dynamoen klarer å leverer så får du en spenning som er hvilespenningen, den spenningen avtar mye fortere hvis du har et lavt Ah tall på systemet ditt. Det er derfor folk har 8-10 batterier i noen biler selv om de har kun 4000W rms. Det er for å opprettholde høyest mulig spenning.

                  Å si at du ikke trenger 650Ca blir litt feil, over hvilken periode? CA verdien minker i hvert batteri jo lengre du drar strømmen. Dette er kanskje ikke så viktig tenker du siden bass slag er ikke så lange, men batteriet rekker ikke innhente seg selv før neste bass slag kommer og da er det nesten et kontinuerlig trekk. Og da minker den CA verdien veldig veldig fort.

                  Nei du rekker ikke å lade i mellom bass slaga, men alle hører ikke på fult volum hele tiden. Etter 30-60 min så pleier de fleste å skru ned volumet, da avtar strømforbruket og da kan dynamoen lade i fred og ro.

                  Maxxsonics forenklerer det for sluttbrukeren fordi det er mange merker som ikke oppgir CA, CCA eller PHCA verdier på batteriene sine, bla Kinetik gjør ikke det. Du får vite Ah verdien hos alle batterier, det er derfor de bruker Ah verdien når de anbefaler batterier.

                  HC1800 takler 1800W, på hvilken spenning aner jeg ikke, men regner med at det er snakk om 14,4V. Kinetik bruker den form for navngiving på sine batterier. HC800 kan levere 800W, HC2400 kan levere 2400W osv.

                  Ah forklaringen din stemmer, men i praktisk så blir det litt feil, Ah verdien er målt over 20 timer og ned til 10,5V, veldig få forsterkere liker lavere spenning enn 11V, min gjør det i alle fall ikke.

                  Du lader ikke mer enn du bruker, så uansett om du har en høyere Ah verdi i systemet ditt så vil ikke ladingen ta lengre tid. Har du en dynamo så er det unødvendig med mye mer enn 50-100Ah hvis du ikke skal stå og spille med motoren av. Men som sagt så har de fleste ikke en oppgradert dynamo. Og dermed så er det kjekt med et stor reserve slik at man ikke går tom for strøm når man kjører.

                  Et 60-80Ah veier nok mer rundt 15-25kg, et 100Ah er rundt 30-35kg. Hadde man hatt tre 100Ah, så hadde det bare blitt 100kg, det er litt kraftig person i baksetet, er ikke SÅ mye det. 300Ah er ganske mye, ble bare brukt til en sammenligning.

                  Angående hvor mye man trenger i CA/CCA så er det ikke helt som du sa pga av at CA/CCA forandre seg når strøm trekket går over en lengre tidsperiode. Derfor trenge rman som regel en høyere CA/CCA verdi enn det man "egentlig" har behov for. Se under for et eksmpel for XS Power batterier:
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kunne sitert, men orker ikke nå. :P

                    Du gjentar igrunn mye av det jeg har skrevet, men bare forteller det annerledes. Tror kanskje vi tenker det samme, men ordlegger oss forskjellig.

                    Mitt utgangspunkt er som følger: Har du 40A til overs fra dynamoen etter bilens eget forbruk er trukket fra, så er det kun de 40A, eller 576W (dermed 400W utgangseffekt med 70% virkningsgrad i forsterkerne) man har mulighet til å forbruke kontinuerlig, uten å tappe batteriet.

                    Men, selv når man spiller ganske høyt, trekker de færreste 400W kontinuerlig når man spiller musikk til daglig. Problemet er at man gjerne har en subforsterker som trekker f.eks. 1-2kW når bassen slår (bare for å ta noen tall).

                    Dermed: "Gratisjobben" et AGM-/gelebatteri gjør for deg, er at det jevner ut belastningen på dynamoen, ved å levere den ekstra strømmen som kreves ved kraftige basslag o.l. Gjennomsnittsforbruket øker så klart med basslagenes intensitet, men det er ikke et problem før gjennomsnittsforbruket overstiger dynamoens kapasitet.

                    Man kan selvsagt bruke mer enn man lader i perioder, jeg gjør jo det selv fra tid til annen. De fleste her gjør nok det. Men å basere seg på å kjøre rundt og kontinuerlig tappe batteriet under kjøring, er ikke nødvendigvis den rette måten å gjøre det på, og i alle fall ikke noe å bruke som grunnlag for en tommelfingerregel-formel for å guide noobs.

                    I praksis betyr det jeg skriver at du kan bruke et kraftig batteri (og god kabling, etc) for å unngå spenningsfall/dynamostress ved de kraftige basslagene eller andre uregelmessige belastninger, mens den påkrevde ladestrømmen for å opprettholde batteriets kapasitet mens du kjører og spiller, blir bestemt av det gjennomsnittlige strømforbruket over tid - og dynamoens kapasitet, så klart.

                    Batteriets kapasitet i Ah er underordnet frem til du står i en posisjon hvor du forbruker mer enn du produserer, og det er i mine øyne både uønsket og lite holdbart over tid, uansett årsak.

                    For øvrig benekter jeg selvsagt ikke fakta (i god Tina og Bettina-ånd), man KAN gjøre det slik Maxxsonics og du anbefaler. Jeg sier bare at det er alt for lettvint (og litt tåpelig). :P

                    Comment


                    • #11
                      Jeg er helt enig med deg kamerat.

                      De fleste tenker slik at de vil ha mest mulig kraft for pengene og dermed ignorer de el systemet, noe som er idiotisk, men det sier også noe om folka som gjør det. Og siden de ignorer el systemet så vil de som regel alltid forbruke mer enn de kan lade, og tipset til dem som ikke vil bruke 4000kr på dynamo er å kjøpe en lader som kan lade tilbake det de bruker mens de kjører. Dette er jo selvsagt en risiko sport, men utrolig mange gjør det slik. Og det er derfor Ah spiller en stor rolle.

                      Jegf anbefaler ikke at folk gjør dette som vil ha det beste, men for dem som ikke har råd til å gjøre det beste som er selvsagt å oppgradere dynamoen.

                      Jeg selv har kjøpt meg en 180A dynamo som har kommet fra Iraggi og jeg skal nok ha et batteri oppsett på rundt 200-350Ah.

                      Her er batteri oppsetta jeg vurderer:

                      Setup 1: 1 x Deka 9A78DT in the front and 3 x Deka 9A31 in the back. Total of: 355Ah, 4150A CA and $704.

                      Setup 2: 1 x XS Power S925 in the front and 2 x XS Power 2700 in the back. Total of: 234Ah, 6000A PHCA and $758.

                      Setup 3: 1 x Odyssey PC925 in the front and 3 x Odyssey PC1500T in the back. Total of: 214Ah, 5000A PHCA, 3150A CA and $675.

                      Setup 4: 1 x Kinetik HC800 in the front and 2 x Kinetik HC2400 in the back. Total of 292Ah, 6150A PHCA and $727.

                      Setup 5: 1 x Powersurge 350 in the front and two Powersurge 1250 in the back. Total of 285Ah, 5750A PHCA and $687.

                      Setup 6: 3 x Xstatic Batcap 2000, 1 in the front and 2 in the back. Total of 150Ah, 6000A PHCA and $630.

                      Setup 7: 1 x Shuriken BT35 in the front and 3 x BT100 in the back. Total of 335Ah, 7700A PHCA and $766.

                      Dette er veldig overkill, men jeg kjøper så mye for å være klar for framtida og for å ha en stor batteri reserve slik at jeg kan spille en stund med motoren av. Batteriene blir forresten plassert ca midt i bilen for å fordelene vekta over begge støtdemperne. Problemet er å finne oppsettet som har best fordeling av Ah og CA, og hvilket oppsett blir mest pålitelig. Vurderer også NSB, men få pris på dem først.
                      Last edited by Dammed; 18-02-2010, 01:39.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        blir en av disse:
                        - Stinger SPV35
                        - Kinetik HC800
                        - optima yellowtop
                        - Deka 9A78DT

                        hvem av disse burde jeg ta?
                        Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Om du får Yellowtop til en god pris, har jeg veldig god erfaring med det batteriet.

                          Selv bruker jeg Apollo fra dynaBel nå, funker greit det og.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Miniboom View Post
                            Om du får Yellowtop til en god pris, har jeg veldig god erfaring med det batteriet.

                            Selv bruker jeg Apollo fra dynaBel nå, funker greit det og.
                            1600kr en god pris? :P men er det dugbart til anlegg og startbatteri?
                            Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by daywalk3r View Post
                              blir en av disse:
                              - Stinger SPV35
                              - Kinetik HC800
                              - optima yellowtop
                              - Deka 9A78DT

                              hvem av disse burde jeg ta?
                              Jeg hadde tatt enten stinger eller optima. Hadde også sett på Apollo var jeg deg
                              Det er bedre at batteriet kan gi fra seg strømmen kjapt enn at det har stor kapasitet. Derfor er ikke Kinetik noe jeg ville kjøpt. Og ikke ser disse Deka batteriene ut som noe leverer strømmen så lett fra seg
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X