Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker som kan lastes ned i 0.03ohm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker som kan lastes ned i 0.03ohm

    Må bare dele denne med dere, sikkert mange av gamlegutta som kjenner denne?

    Orion Concept 97.3
    Output Power at 12V:
    Stereo
    2 x 0.5W @ 4 ohms
    2 x 1W @ 2 ohms
    2 x 2W @ 1 ohms
    2 x 4W @ 0.5 ohms
    2 x 8W @ 0.25 ohms
    2 x 16W @ 0.125 ohms
    2 x 32W @ 0.0625 ohms
    2 x 64W @ 0.0312

    http://diymobileaudio.com/gallery/sh...y.php?cat=1281

  • #2
    Hva faen?? Skal litt til å få lastet så lavt vell??

    Comment


    • #3
      Skal ha noen elemeter kobla på da:P Men mon tro hva den ble brukt til? Utifra bildene så ser den jo ganske så velbygd ut.
      Lurer på om den er litt underratet?

      Comment


      • #4
        Hva den blir brukt til? Godt spørsmål
        Er vell underratet så det holder tenker jeg.

        Comment


        • #5
          det er vel 128 4ohm spoler i parallell det
          Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

          Comment


          • #6
            Hehe, husker den jeg.

            PG hadde jo også noe tilsvarende i de gamle dagene.
            Likevel er det vel en epoke som er over nå...

            Nå er det gjerne omvendt, flere forsterkere på få elementer.
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

            Comment


            • #7
              Bør nesten være høy følsomhet på de elementene da:P

              Comment


              • #8
                Ser jeg at de har brukt kabelsko inni forsterkeren? Håper ikke det hvertfall
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by DD-Henrik View Post
                  Ser jeg at de har brukt kabelsko inni forsterkeren? Håper ikke det hvertfall
                  med SÅ LAVE IMPEDANSER nytter ikke å lodde kablene til høyttalerne... da vil loddetynnet smelte nemlig...

                  for dere som ikke er helt "tørr bak øra" enno ofte ble det brukt forsterkerne i såkalt trimode/simultant brokobling der man brukte en kanal med fast omvendt fase og fungert som vanlig i stereo og mellom begge kanalene kunne man bruke en bass element -eller flere- i brokobling med et pasiv delefilter. Jeg brukte 12 stk 8" med en filter spole som veide over 10kilo og til sammen var det 24 høyttalere da "senter kanal" var et must self (den ogso koblet i bro men med dedikert dempe ledd og pasiv filter) 3 veis passiv front sett self og 2 veis bak alt på en SS class A 6.0 men fungert i mange måneder med en PG 275 før den tok kvelden

                  Ellers var vel PG MPS-2240 som tålte lave laster
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    Tror dere har lest feil. Det er ikke en forsterker men et sveiseapparat

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by matador View Post
                      med SÅ LAVE IMPEDANSER nytter ikke å lodde kablene til høyttalerne... da vil loddetynnet smelte nemlig...

                      for dere som ikke er helt "tørr bak øra" enno ofte ble det brukt forsterkerne i såkalt trimode/simultant brokobling der man brukte en kanal med fast omvendt fase og fungert som vanlig i stereo og mellom begge kanalene kunne man bruke en bass element -eller flere- i brokobling med et pasiv delefilter. Jeg brukte 12 stk 8" med en filter spole som veide over 10kilo og til sammen var det 24 høyttalere da "senter kanal" var et must self (den ogso koblet i bro men med dedikert dempe ledd og pasiv filter) 3 veis passiv front sett self og 2 veis bak alt på en SS class A 6.0 men fungert i mange måneder med en PG 275 før den tok kvelden

                      Ellers var vel PG MPS-2240 som tålte lave laster
                      Hvorfor skulle loddetinnet smelte når forsterkeren produserer så lite effekt? Ergo lite varme? Motsier deg ikke, men er ingen spesialist på forsterkeroppbygning så det gjør meg vel heller til en spesialist i nysgjerrighet
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        vil ikke smelte bokstavelig talt, men motstande i kablen er mer kritisk i så lave frekvenser -slik at loddetynnet vil bli oppvarmet og avkjølt oftere en normal -dette gjør loddetynnet sprø på relativ kort tid og vil feile etter en stund så for å unngå dette er kabel sko mye bedre enn loddetynn over lengre tid pga mekanisk kontakt. Ang effekten synes ikke jeg at "2 x 64W @ 0.0312" på så lav impedans er "lite", husk at dette effekt er over helle de hørbare område=20-20000Hertz det er "alfakrøllen" som forteller dette.


                        Dette med loddeteknik er en egen stor fag innen produsjons elektronikk der bonding er den mest avanserte variant. Inne lodding finnes også forkjellige typer/måtter ettersom i hvilken kategori en gitt produkt skal brukes: feks medisinsk ustyr eller en bilforsteker. Feks i romelektronikk brukes til nød loddning -men heller wirring der lederen snurres rundt en masiv kontakt

                        Ikke noe problem dd, man lærer så lenge man spør seg "hvorfor"
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          Aha Følger deg bedre nå. Men tenker litt slik:

                          Det er jo effekten som avgjør varmeutvikling, og ikke motstanden. Og derfor kan jeg ikke forstå hvordan denne kan lage mer varme enn f.eks. min DDM3 forsterker som gir 2400W rms i 1 ohm med 10.5v.

                          Eller er det rett og slett fordi motstanden er så nær kortslutning at effektiviteten på forsterkeren blir ekstremt dårlig og dermed får en mye høyere intern varmeutvikling? Det virker logisk for min del hvertfall
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kan også fortelle en hemmelighet når det gjelder denne forsterkeren.. Den leverer noe mer enn 0,5W@4ohm i virkeligheten, og påfølgende mer når den blir lastet ned
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #15
                              Ja jeg syntes 0.5w i "standard" 4ohm var litt vel lite
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X