Announcement

Collapse
No announcement yet.

sikrings størrelse/kabel lengde spm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sikrings størrelse/kabel lengde spm

    hei. driver å legger opp til stereo i bilen. er på budsjett så jeg valgte å bruke opp igjen strømkabelen fra den gamle bilen min. problemet er at den er for kort. den når bare til under baksetet.

    men på forsterkerene mine er det bare plass til 10 kvadrat kabel og jeg har derfor splittet hoved kabelen til to slike hver gang jeg har koblet dette opp. men da bare et kort stykke(ca 15-20cm) og hatt sikring på som tilsvarer strøm styrken på ampen.

    det jeg nå lurer på er om det er forsvarlig å legge denne skjøten under baksetet og strekke 10 kvadrat helt derfra(ca 1m+) og fortsatt bruke 60 ampere sikring? og hva burde jeg gjøre med jordingen i dette tilfelle?
    liker at ting ser ryddig ut og er i orden men burde jeg bare legge jordingen fra hver forsterker til nærmeste jordingspunkt eller burde jeg samle de inn i en kabel å jorde den så nært som mulig?

    har sett et skjema som omhandler dette men finner det ikke igjen
    www.bilradiosenteret.no

  • #2
    ingen som vet?
    www.bilradiosenteret.no

    Comment


    • #3
      Hvor tykk er den gamle kabelen som kommer til baksetene?

      http://www.teamrocs.com/technical/pages/wiregauge.htm

      En 10mm2 kabel på 1m med et strømtrekk på 60A skal fungere. Men det er på grensen av hva kabelen tåler, og det er absolutt ikke ideelt. Ville anbefalt deg at du kjøper deg 2-3m med 21mm2 kabel og bruker det istedet.

      Det er greit å legge opp jordingspunkt til hver forsterker, ingen problem det.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        den gamle er 25mm2 men problemet er jo at så stor kabel ikke går inn i forsterkeren.noen gode ideer i forhold til det?
        www.bilradiosenteret.no

        Comment


        • #5
          du kan klippe bort tråder slik at kabelen blir mindre tykk i enden slik at den kan bli satt fast i forsterkeren, eller du kan kjøpe en kabel omformer. som dette: http://www.sonicelectronix.com/item_...22+-Gold-.html
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            det er jo en mulighet det. men den kabel omformeren virka jo kjekk da. noen som selger i norge?
            www.bilradiosenteret.no

            Comment


            • #7
              er det sikkert, gå gjennom denne lista så finner du sikkert noen som selger den eller noe ala den: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=86
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                prøve det da. takk for hjelpa
                www.bilradiosenteret.no

                Comment


                • #9
                  Jeg har også slitt med å få plass til tykke strømkabler i mine Alpine-forsterkere. Hvis man klipper bort noen tråder mister man vel effekt??
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    det veit jeg egentllig ikke. kan jo tru at man gjør det men det er jo bare bittelitt man fjerner. jeg har alltid brukt distrubusjonsblokker rett før forsterkeren også gått ned til en kabel størrelse som passer i forsterkeren men har ikke vært nødt til å ha så lange tynne kabler som nå og derfor stilte jeg dette spørsmålet. trur nok at jeg i første omgang blir å gjøre det sånn jeg har gjort også oppgraderer jeg heller til sommeren når det er litt mer behagelig ute.

                    et spm til: er det greit å feste forsterkere med borrelås? forsterkerene skal ligge i et rom under gulvet baki der det ikke er plass til en plate å feste de i og jeg vil ikke skru de fast direkte i karroseriet. det er bare så de ikke skal ligge å slenge.
                    www.bilradiosenteret.no

                    Comment


                    • #11
                      Man taper absolutt INENTING på å kappe bort noen kordeller for at den skal passe i en forsterker. Tenk på sikringen, ikke evig tykk den? Man taper neppe veldig noe på å ha en sikring i serie på plusskabelen
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        tenk over dette og, hvis du klipper litt av lederne så klipper du jo kun 1-2cm maks av kabelen, over den avstanden så mister du null effekt fordi den avstanden er så vanvittig kort. Du taper effekt hvis du har en tynn kabel over en lang avstand.

                        Du kan skjære ut en plate som er ca 3 cm større enn forsterkeren på alle sider slik at du skrur fast forsterkeren til plata og plata til bilen.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #13
                          Hør på Dammed ^ Jeg skal gjøre det samme nå snart, feste en forsterker i en plate under gulvet til bagasjerommet
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            nei det blir vel lite tap på bare noen cm. men er noe med ryddigheten av det da. syns som regel at det ser litt halvferdig ut når man gjør sånn. noen som har et forslag på hvordan jeg kan få det til å se bra ut når man gjør sånn?

                            problemet med rommet der de skal ligge er at rommet er antagelivis for lavt. er bare et verktøy rom ved siden av reservehjulet. har bare målt på øyemål så jeg skal ikke si for sikkert at det ikke går men er borrelås fyfy?
                            www.bilradiosenteret.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Man taper absolutt INENTING på å kappe bort noen kordeller for at den skal passe i en forsterker.
                              Hva hvis man har en tykk kabel og tar bort ca. halvparten av kordellene, ikke da heller?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X