Announcement

Collapse
No announcement yet.

En gang for alle: Hvem har det mest kraftige 6.5 settet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    har hørt rykter om at biltema's sine komp sett er det kraftigste på markedet!!

    Comment


    • #17
      Hva er kraftigst da? Max SPL? Høyest effektivitet? Høyest effekttålighet? Høyest Xmax? Nytter jo f.eks. lite å tømme lommeboka for å få høyest effekttålighet dersom alt som skjer fra 100 watt og oppover er at spolen blir varmere...

      Jeg ville uten tvil sett på proff-elementer. 18sounds 6ND430 og B&Cs 6NDL38 er sannsynligvis to av de sterkeste mid/bass-kandidatene når det er snakk om å spille høyt og tåle juling over lang tid. EDIT: muligens Beyma 6P200Fe også.



      Det beste er at de koster forbanna lite sammenliknet med mange bilstereokomponenter; alle tre koster ca $130 per stykk. Altså omkring 1 500,- for et par... Hva får du av "normale" bilstereoelementer til den prisen? Ikke noe med tilsvarende specs som jeg kjenner til i hvert fall. På mange av elementene får man jo knapt vite noen specs...
      Last edited by epifant; 07-02-2010, 16:05.

      Comment


      • #18
        Originally posted by nansen View Post
        Har lett rundt og sett på det meste... føles det som i alle fall.
        Er det noen som har noen mening om hvem som har det absolutt kraftigste 6.5 settet på markedet?
        Syntes du ikke det spiller høyt nok det DD-settet du har?

        Husk at ingen frontsett klarer å spille skikkelig høyt om dem ikke deler ved høyere frekvenser. Altså 60-100hz. Hvis du bruker en grei forsterker og setter hpf til f.eks. 80hz vil det spille grasat mye høyere enn om du ikke bruker høypassfilteret
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #19
          Originally posted by epifant View Post
          Det beste er at de koster forbanna lite sammenliknet med mange bilstereokomponenter; alle tre koster ca $130 per stykk. Altså omkring 1 500,- for et par... Hva får du av "normale" bilstereoelementer til den prisen? Ikke noe med tilsvarende specs som jeg kjenner til i hvert fall. På mange av elementene får man jo knapt vite noen specs...
          Hvordan er lydkvalitet på disse? De så veldig bra ut.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #20
            Både B&C- og 18sound-elementet har fått mye lovord av de som har kjøpt dem i hvert fall. Både på DIYMA og DIYaudio. Skal se om ikke jeg klarer å snuse opp noen tråder senere i dag, har ikke tid akkurat nå. Men jeg har så absolutt ikke noen betenkeligheter med å anbefale dem. Hadde nok kjøpt dem selv, hadde det bare ikke vært for at jeg bytter planer like ofte som jeg bytter sokker

            PHL 1120 er også et proffelement med svært høy status blant selvbyggere, anbefales ofte sammen med bånddiskanter til 2-3000 pr. stk. Men jeg tror det har litt for lav Qts til å fungere optimalt, i hvert fall fritt montert i ei dør. Om man bygger kasse til det fungerer det nok endel bedre.

            Og som DD-Henrik sier; å dele høyere, et sted under 100 hz, gjør at du kan spille mye høyere. Under ~60 hz er det stort sett det mekaniske som setter grenser for hvor høyt man kan spille, over ~60 er det mer det termiske som "bestemmer". Altså varmeavsetning og slikt istedetfor Xmax, og det er der disse elementene har sin styrke.

            Comment


            • #21
              DLS sine UP-6 tåler hinsides med juling..
              De er lettdrevene og tåler masse mishandling selv med lav deling.
              Mine gamle UP-6 har blitt drevet med 400w til hvert element og fått det så det holder i flere år! De står nå i bilen til en kompis og spiller like fint ennå! Har ennå tilgode og høre en 6" som spiller såpass tøft, uansett merke og pris.

              Det er tross alt bare 6 tommer, så det er begrenset hvor mye man kan få ut av en sånn størrelse.

              Om man deler ved 60hz så får man som regel litt bass i frontsettet også, 80 og 100 er alt for høy deling om man ikke vil ha drittbass fra suben. De aller fleste gode 6" tåler fint 60hz deling! Det låter IKKE vakkert med en sub som er delt på 80 eller 100hz! Iallefall ikke om suben står bak, noe den oftest gjør..

              Skal man ha noe som tåler litt juliing, så er det liten annen utvei enn å prøve og få inn en 8" eller mere.. Men dette krever helt andre mekanisk stabile løsninger!
              Last edited by Joakim; 07-02-2010, 21:59.
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #22
                Originally posted by Joakim View Post
                Om man deler ved 60hz så får man som regel litt bass i frontsettet også, 80 og 100 er alt for høy deling om man ikke vil ha drittbass fra suben. De aller fleste gode 6" tåler fint 60hz deling! Det låter IKKE vakkert med en sub som er delt på 80 eller 100hz! Iallefall ikke om suben står bak, noe den oftest gjør..
                Mener du det? Jeg har blitt anbefalt 80hz (frontsett over og sub under) og synes det funker fint...?
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #23
                  Tror du Joakim lyver? Tror nok han sier det for andre grunner en at EM-tittelen hans har gått han til hodet
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Typhon View Post
                    Tror du Joakim lyver? Tror nok han sier det for andre grunner en at EM-tittelen hans har gått han til hodet
                    Nei jeg tror da ikke det. Men jeg vil gjerne ha en begrunnelse...??
                    Burde jeg også dele ved lavere enn 80hz? Frontsettet skal tåle ned i 60hz.

                    Edit: Det eneste som er dritt er at forsterkeren til frontsettet bare har HPF ved 80hz.
                    Mens monoblokka har vridbar knott. Kan jeg da stille den til 60hz, og skru den andre av?
                    Last edited by TakeTheTime; 07-02-2010, 23:15.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #25
                      Nå er ikke dette en tråd om "hvordan justere", men til den typen anleggdet trolig er snakk om her, så er ikke sq det mest viktige vil jeg tro.

                      Jeg deler helt annerledes i min bil, men det er irrelevant.

                      Uansett så vil ikke en 80hz tone som kommer fra bagasjerommet og fra en stor sub låte spes pent eller tøft..
                      Da får man "booomm" bakfra og "pling" forfra.. Det er ikke stilig!

                      Klart det funker med 80hz-deling også, men spesielt balansert er det nok ikke.. Er som regel midbassen som er begrensningen i de aller fleste anlegg, så om man bare mater på med bass og ikke har noe foran som tar over på en skikkelig måte, så vil det låte booomy..


                      Edit:
                      Dette mener jeg altså ved musikkspilling..
                      Skal man ha max dB så gjelder andre ting!
                      Last edited by Joakim; 07-02-2010, 23:18.
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Joakim View Post
                        Nå er ikke dette en tråd om "hvordan justere", men til den typen anleggdet trolig er snakk om her, så er ikke sq det mest viktige vil jeg tro.

                        Jeg deler helt annerledes i min bil, men det er irrelevant.

                        Uansett så vil ikke en 80hz tone som kommer fra bagasjerommet og fra en stor sub låte spes pent eller tøft..
                        Da får man "booomm" bakfra og "pling" forfra.. Det er ikke stilig!

                        Klart det funker med 80hz-deling også, men spesielt balansert er det nok ikke.. Er som regel midbassen som er begrensningen i de aller fleste anlegg, så om man bare mater på med bass og ikke har noe foran som tar over på en skikkelig måte, så vil det låte booomy..
                        Ok skjønner Hva vil du anbefale til en som hører på rock/heavy metal? (Metallica, Megadeth, Black Sabbath, Led Zeppelin, o.l.)

                        Men se siste del av posten min, jeg la til en ting...
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          Ok skjønner Hva vil du anbefale til en som hører på rock/heavy metal? (Metallica, Megadeth, Black Sabbath, Led Zeppelin, o.l.)

                          Men se siste del av posten min, jeg la til en ting...
                          Et sett med jævlig rå midbasser, og en subløsning som spiller deretter (kun sub-bass).

                          Comment


                          • #28
                            Interessant, takk for infoen epifant, det kan hende at infinity settet mitt ikke tåler den nye forsterkeren så kanskje jeg går for en av dem, var ganske rimelige syns jeg.

                            DLS ja, jeg var med en kamerat og monterte RM6.2 foran og bak i en Audi A6. Bra lyd fra dem, og cd spilleren klarte faktisk å drive dem veldig bra. Forsterkeren skulle han koble en annen dag, ble litt sent. Og forresten, jeg hater dørtrekket til Audi. Forbanna pes å montere dem tilbake. 75% av tiden vi brukte var å montere dem trekka... Her er et bilde av DLS høyttalerne sammenlignet med de originale Nokia høyttalerne:
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Et sett med jævlig rå midbasser, og en subløsning som spiller deretter (kun sub-bass).
                              Edit: Sorry off topic. http://bilstereoforumet.no/showthrea...197#post110197


                              On topic nå... Har hørt at dette tåler litt juling: Alpine Type R
                              Utifra den oppgitte watt'en ser det jo bra ut, men det er jo bare tall...
                              Last edited by TakeTheTime; 07-02-2010, 23:56.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment


                              • #30
                                EDIT: jeg fikk en DRØSS treff bare på 6nd430 bare på DIYMA. Å poste alt jeg finner på alle tre elementene blir en håpløs oppgave, da er det langt enklere om trådstarter søker på DIYMA og DIYaudio og leser selv. Dessuten blir alt fåfengt så fort trådstarter finner ut at 8" er fetere enn 6" Men så godt som ALT jeg har funnet så langt er positivt. For ikke å snakke om alle som har sååå lyst til å prøve og synes elementene ser kjempespennende ut, men feiger ut til slutt og kjøper noe trygt
                                Last edited by epifant; 08-02-2010, 14:18.

                                Comment

                                Working...
                                X