Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veggen i en varebil, ett par spørsmål angående denne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Veggen i en varebil, ett par spørsmål angående denne.

    Jeg vet at den må festes på forsvarlig vis, dvs i henhold til gjeldende regler og slikt. Men, trenger den å være av stål? Slik som den er originalt i bilene? Kan jeg f.eks bytte ut denne stålveggen med MDF?

    I en varebil av type hiace størrelse, så har det jo ikke noe å si hvor denne veggen står hen, har jeg forstått det riktig hvis jeg sier jeg står fritt til å flytte denne veggen litt hit og dit, så lenge den fortsatt er festet forsvarlig? På mindre varebiler, slik som touareg og suzuki xl7, hvor plassen er knapp, så skal det være stor nok plass til en såkalt eu-kasse skal få plass. Mener lengden på den er 140, bredde er 110 og høyde er 90 eller noe i den duren der. Dette er jo ikke noe problem i varebiler av den typen jeg spør om.

    Grunnen til at jeg lurer, er at for det første så er det liten plass i bilen til å få ei god sittestilling, og jeg har eid bilen i snart to år, og har kun 1 gang i forbindelse med egen flytting, vært nødt til å ha hele rommet tilgjengelig, både i bredde, høyde og lengde. Aldri ellers. Så jeg ser ikke noe problem med å flytte denne veggen noen cm, slik at jeg får ei mer komfortabel sittestilling, samt at jeg kanskje får bygget meg litt anlegg i bilen også. Det er jo trangt som fy fan i coupe'n på bilen slik som det er pr i dag.
    Sture Vedal

  • #2
    trur nok ikke det skulle være et problem å flytte den litt men for sikkerhetskyld kan du jo ringe f.eks toyota å spørre hva de mener. det kan jo godt hende de kan hjelpe deg i forhold til braketter og festeløsninger.
    du er jo helt sikkert ikke aleine om dette problemet.
    www.bilradiosenteret.no

    Comment


    • #3
      Vel. Den veggen vi har i våres (Fattern sin) Hiace er org. av hardplast.
      VW Corrado - Prosjekt bil
      Mitsubushi Lancer - Bruksbil
      It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
      I´m BANKRUPT - A G60 owner

      Comment


      • #4
        Vet at det finnes comfortvegg til Hiace (og diverse andre) dette er en vegg som går noe lenger bak enn den som er standard, hvorvidt du bare kan flytte den du har eller bygge en ny er jeg faktisk noe usikker på..

        Det jeg har fått høre er at veggen skal være godkjent i bilen, så du får jo ta en tur til BT og spørre de tenker jeg.

        Comment


        • #5
          Flyttet eller fjernet vegg er faktisk 3er feil på eu-kontroll, dvs "kjøreforbud" går på punktet lastesikkring
          Alt er blitt så strengt i disse dager, er snart ikke lov til noe. Men drar du på biltilsynet og snakker med de først så får du det sikkert godkjent

          Comment


          • #6
            Ok, får svinge en tur innom tilsynet da. :-| får se om man får tid i løpet av uken, litt stressende dager på jobb til tider.
            takk for svar, forresten.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              De trangsynte godtar ikke dette, med mindre du betaler avgiftene for baksetter selv om du kjører på grønne skilter..
              Jørgen Dyver - 95 78 60 52

              Comment


              • #8
                Hvorfor skulle jeg måtte betale avgifter for bakseter, med tanke på at man fortsatt får ei standard EU-kasse inn i bilen etter flytting av veggen? Det er jo i de tilfeller der den eu-kassa ikke går inn, at avgifter må betales.. I allefall slik jeg har forstått reglementet.
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Originally posted by chin View Post
                  Hvorfor skulle jeg måtte betale avgifter for bakseter, med tanke på at man fortsatt får ei standard EU-kasse inn i bilen etter flytting av veggen? Det er jo i de tilfeller der den eu-kassa ikke går inn, at avgifter må betales.. I allefall slik jeg har forstått reglementet.
                  Fordi bilvrangsynet har bestemt at det er den originale plasseringen av veggen som utgjør om du har varebil eller ikke.
                  Ingen som kommer utenom det
                  Last edited by J.T.; 08-02-2010, 21:34.
                  2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                  Comment


                  • #10
                    sakset direkte fra forskrift om engangsavgift for motorvogn..

                    § 2-3. Varebil klasse 2
                    Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, og som har fastmontert beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom. Avstanden mellom beskyttelsesvegg og karosseri skal ikke overstige 5 cm. Beskyttelsesveggen eller festebraketter til denne skal ikke kunne komme i konflikt med kollisjonsputer. I slike tilfeller kan beskyttelsesveggen utformes slik at den i området fra seteryggens overside (i normal sitteposisjon) og opp til taket ikke dekker hele bredden mellom hodestøttenes yttersider og karosseriet. Avstanden mellom beskyttelsesveggens yttersider og karosseriet i dette området skal likevel ikke overstige 20 cm. Godsrommet skal være utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm.
                    Motorvogn som teknisk defineres som N1 med åpent lasteplan (« pick-up ») anses som varebil klasse 2 dersom godsrommets lengde er minst 1 m og i tillegg er minst 50 pst. av avstanden innvendig fra innvendig forkant av frontvindu til bakre begrensning av godsrom/lasteplan. Lengden måles fra et vertikalt plan lagt vinkelrett på bilens lengdeaksel gjennom bakre punkt på beskyttelsesveggen i halve veggens høyde, uansett veggens form og plassering. Avstanden måles horisontalt fra dette plan til innerkant av bakdør eller bakvegg. Det skal ikke måles til/fra eventuelle vinduer eller utsparinger i beskyttelsesvegg eller bakdør.


                    Slik jeg kan lese denne forskriften, så står det ingenting om original plassering, så lenge den er forsvarlig sikret, og holder seg til regelen. Jeg skal høre med Opel, og så skal jeg ta turen innom biltilsynet bare for å dobbelsjekke dette, så jeg kommer tilbake til dere med info om saken.
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Ja gjør gjerne det

                      Jeg så hvordan du tolket reglene, og jeg tolket de helt likt.
                      Poenget mitt var at det er ikke alltid at Biltilsynet klarer å tolke sine egne regler hele tiden, og da blir det feil
                      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                      Comment

                      Working...
                      X