Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bi-amp av Polk Audio SR5250?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bi-amp av Polk Audio SR5250?

    Delefiltrene mine har to innganger for forsterkere, altså en vanlig + - inngang og bi amp + -
    Frontsettet drives av en Alpine MRP-F200, brokoblet med to høykvalitets Y-ledd til 2x 100w rms.
    Men jeg lurte på om jeg vil merke noen forskjell om jeg brukte alle 4 kanalene, og bi-ampe isteden?
    Vil jeg miste effekt da? Forsterkeren er jo oppgitt til 4x 40w rms, og 2 stykk uten bro vil vel da bli 80w?



    Slik er det koblet nå ^ Men hvordan blir det med signalkablene v/ bi-amp?
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Ingen svar?
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Bumpetibump
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        hmm, du kan jo bare prøve, det skader jo ikke og høyttalerkabel koster ikke så mye hvis du ikke har noe liggende. Dette er første gangen jeg har sett slik bi amp på delefiltrer, men er du sikker på at signalet blir delt og at det ikke blir kjørt aktivt?
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dammed View Post
          hmm, du kan jo bare prøve, det skader jo ikke og høyttalerkabel koster ikke så mye hvis du ikke har noe liggende. Dette er første gangen jeg har sett slik bi amp på delefiltrer, men er du sikker på at signalet blir delt og at det ikke blir kjørt aktivt?
          Er ikke helt sikker på det nei. Hold on, kan sjekke om det står i bruksanvisninga...
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Sjekka det. Det står ikke at det blir kjørt aktivt. Står bare at man må fjerne jumperne hvis man vil koble på ett ekstra par + og - fra amp'en
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              hmm, kjøre på, se hvordan lyden blir. Det blir garantert delt, det hadde stått en advarsel i manualen hadde det vært aktivt. Noe som er logisk egentlig, hvorfor hadde du koblet innom et delefilter hvis du skulle kjørt aktivt?
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dammed View Post
                hmm, kjøre på, se hvordan lyden blir. Det blir garantert delt, det hadde stått en advarsel i manualen hadde det vært aktivt. Noe som er logisk egentlig, hvorfor hadde du koblet innom et delefilter hvis du skulle kjørt aktivt?
                Nettopp Ja jeg kan teste det så snart jeg har fått tilbake delefiltrene fra reparasjon

                Da bruker jeg to kanaler på hvert delefilter ikkesant? Altså alle på F200-forsterkeren?
                Jeg har bare en linjeutgang på spilleren, og bruker Y-ledd, har det noe å si egentlig?
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  dette blir aldri "aktiv" om det ikke brukes en "aktiv delefilter" før forsterkerne... her ved bruk av PASSIV delefilter blir aldri noe annet en "passiv deling"...

                  forkjelleng på en pasiv delefilter med BI-wirring muligheter eller uten er at jordings bannen for bas, mellomtone eller diskanten er adskylte. Dette gir i praksis muligheter for å prøve forkjellige kabler som kan endre,lydkarakteren til bass eller diskanten som i ditt tilfelle -å kjøre BI-amping er bortkastet energi og kvalitet synes jeg... heller gå for aktiv deling som er mest ideelt og riktig -når man først har muligheten...

                  De færreste bilstereo pasive delefilter er bedre lydmessig enn aktiv deling er min personlig erfaring -kanskje fordi jeg jeg har til gode å høre det

                  om jeg ikke husker feil så mener jeg at i det bildet som du postet når du hadde en skrappe i lakken til spolens tråd så kunne man se en eller 2 jumper -disse er jordingen for bass og jording for diskanten -du må fjerne jumperen så har du en ekte BIwirring pasiv delefilter...ellers kan de fleste pasive delefiltre bygges om til biwirring

                  forresten så på bildet og det er de 2 jumperne som står referert
                  til manual
                  Last edited by matador; 07-02-2010, 14:22.
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by matador View Post
                    dette blir aldri "aktiv" om det ikke brukes en "aktiv delefilter" før forsterkerne... her ved bruk av PASSIV delefilter blir aldri noe annet en "passiv deling"...

                    forkjelleng på en pasiv delefilter med BI-wirring muligheter eller uten er at jordings bannen for bas, mellomtone eller diskanten er adskylte. Dette gir i praksis muligheter for å prøve forkjellige kabler som kan endre,lydkarakteren til bass eller diskanten som i ditt tilfelle -å kjøre BI-amping er bortkastet energi og kvalitet synes jeg... heller gå for aktiv deling som er mest ideelt og riktig -når man først har muligheten...

                    De færreste bilstereo pasive delefilter er bedre lydmessig enn aktiv deling er min personlig erfaring -kanskje fordi jeg jeg har til gode å høre det

                    om jeg ikke husker feil så mener jeg at i det bildet som du postet når du hadde en skrappe i lakken til spolens tråd så kunne man se en eller 2 jumper -disse er jordingen for bass og jording for diskanten -du må fjerne jumperen så har du en ekte BIwirring pasiv delefilter...ellers kan de fleste pasive delefiltre bygges om til biwirring

                    forresten så på bildet og det er de 2 jumperne som står referert
                    til manual
                    Hey, sorry jeg ikke svarte på denne. Nyttig informasjon var det absolutt!
                    Spørsmål: Hvis jeg senere skal kjøre akrivt, så er det ideelt med en firekanaler?
                    Jeg har jo allerede det, den jeg har brokobla nå. Ved bruk av 4 kanaler yter den 4x 40w.
                    Blir det da to kanaler til mellomtone og to til diskant? 40w er jo nok til diskant, men ikke til mellomtone?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Hei du TakeTheTime!

                      Fant frem min gamle Alpine katalog (2001) og fant Alpine MRP-F200 : effekten er oppmålt slik:

                      Maks effekt:
                      *4x75watt 4ohm stereo eller 2x180watt 4ohm bro-koblet!

                      Normal effekt:
                      *4x40watt 4ohm stereo eller 2x100watt 4ohm bro-koblet!


                      Hadde jeg vært deg , så glem delefilter og sats på en go spiller med innebygd delefilter (aktivt deling) eller har dsp boks enhet som kan kobles på.
                      Så skaffer du deg en Alpine forsterker til , f.eks en MRV-F307 (4x30watt 4ohm stereo eller 2x80watt 4ohm bro-koblet)!

                      Så da bruker du f.eks MRV-F307 til diskantene & MRP-F200 til mellomtone/midbass elementene dine

                      De gamle old school Alpine MRV (V12 serien) er knall gode amper , har hatt en MRV-1000 på 90`tallet

                      Er du skikkelig KILLER , så gå for 2 stk old school Alpine MRV-T757 med effekt oppgitt til :

                      Maks effekt:
                      *2x225watt 4ohm stereo eller 1x750watt 4ohm bro-koblet mono!

                      Normal effekt:
                      *2x75watt 4ohm stereo eller 1x300watt 4ohm bro-koblet mono!

                      Så det er NOK med headboom her

                      http://forum.realmofexcursion.com/ga...ry.php?cat=129
                      Output Power at 12.0V (20Hz 20kHz):
                      2 x 75W @ 4 ohms (0.04% THD)
                      2 x 1500W @ 2 ohms (0.3% THD)
                      1 x 300W @ 4 ohms Bridged (0.3% THD)

                      Output Power at 14.4V (20Hz 20kHz):
                      2 x 100W @ 4 ohms (0.04% THD)
                      2 x 200W @ 2 ohms (0.3% THD)

                      eller gå for Polk Audio forsterkere
                      Last edited by Soundboy; 30-03-2010, 21:39.

                      Comment


                      • #12
                        får mulighet til og bruke tidskomp og nivå justering da, er vel eneste. Men da kan man like gjærne bruke aktivt delefilter og, siden man ofte har den mulighten om man har mulighet til de to førstnevnte..

                        Jeg bi ampa mitt SR6500 på en stk RF P8004 sammen med en alpine 9855 første gangen jeg tukla med litt avanserte ting, ga i det minste litt trygghet og vite at man ikke kunnen fucke det helt til, med tanke på deling av diskant osv.. hehe
                        Last edited by LLH; 01-04-2010, 04:52.
                        sound.vision.soul

                        Type R

                        Comment


                        • #13
                          Ja, tror jeg venter til jeg evt deler aktivt. Er du fornøyd med SR6500-settet ditt? Hvordan er bass/midbass kontra SR5250? Jeg synes mine lager bra midbass!
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Er, skal vi se.. honda, primera, primera,.. hm.. var vel i 2005 ish jeg hadde det. Mange år siden:P Hadde det såvidt i primeraen i 2007. Og det er bra midbass i de, det er det. Men hertz ML1600 var bedre på mellomtone med dørmontering, men de hadde ikke på langt nær samme punchen i midbassen. og med punch mener jeg at man kunne spille såpass høyt at bukse beinet ditt flagrer.. kan vel sammenlignes med HSK165 midbassen.
                            sound.vision.soul

                            Type R

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by LLH View Post
                              Er, skal vi se.. honda, primera, primera,.. hm.. var vel i 2005 ish jeg hadde det. Mange år siden:P Hadde det såvidt i primeraen i 2007. Og det er bra midbass i de, det er det. Men hertz ML1600 var bedre på mellomtone med dørmontering, men de hadde ikke på langt nær samme punchen i midbassen. og med punch mener jeg at man kunne spille såpass høyt at bukse beinet ditt flagrer.. kan vel sammenlignes med HSK165 midbassen.
                              De er ganske "snertne" ja. 5250 er også punchy, og har veldig bra midbass til å være såpass "små". Nå er de ikke ordentlig innspillt engang da (ca 30 t).
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X