Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaring med bruk av Bassworx-kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    15" lett, men jeg er en sucker for de svære jævlene.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Bassoflove View Post
      Det kan godt være at de BW-kassene er noe av det "beste" en får tak i av ferdig-kasser. Spiller jo pent,men ikke det store trykket.
      Forsterker er en R/F T10001bd(500/750/1000watt i 4/2/1 ohm)
      Kansje de elementene jeg har prøvd er rimelig uegnet til den kassen.
      Vel jeg har vært borti svingen hos den lokale snekker´n og bestilt ny kasse.
      93 cm bred,42 cm høy,45 cm dyp nede og 30 cm dyp oppe(skrå i bakant)
      Det skulle vel bli 175 ltr utvendig hvis jeg ikke tar mye feil. Så blir jo mitt spørsmål: Skal jeg ha 2XDDaudio 1512 eller 2XDDaudio 1515.... Anyone?
      Til et "nytt" prosjekt.
      Skal spille sammen med Fusion 3 veis sett foran(6,5/4/diskant)
      Mulig 2x Pioneer TS-X150 og 2XTS-X200 bak(jepp to sett med box-høytalere)
      Rockford T600-4
      Rockford Power 1501bd
      Alpine IDA-X100 m/Imprint
      Det trykker vel mer enn nok for subber som PASSER til kasser på 40 liter..

      Comment


      • #18
        Originally posted by Miniboom View Post
        15" lett, men jeg er en sucker for de svære jævlene.
        Jeg er jo veldig gla i 15ere,men spørs jo bare om den kassa jeg får laget er i minste laget dah?
        No Windows-crap,just Mac Power

        Comment


        • #19
          Originally posted by Elutstyr.no View Post
          Det trykker vel mer enn nok for subber som PASSER til kasser på 40 liter..
          Nei, kassene er lite solide, og veier slikk og ingenting, men er gode i forhold til mange andre ferdigbygde kasser

          Jeg har en tommelfingerregel for meg selv, og jeg mener at om man bruker 2000kr på element er det bra å bruke 2000 på kasse.

          Bruker man 10000 kroner på element er det greit å bruke 10000 kroner på kasse, HVIS det er det som må til for å utnytte elementet skikkelig.

          Men får bedre lyd med et 12" element til 3000 kroner sammen med ei kasse til 3000kr, enn et 12" element til 6000 og kasse til 1000 kroner Get my drift?
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #20
            Originally posted by Bassoflove View Post
            Det kan godt være at de BW-kassene er noe av det "beste" en får tak i av ferdig-kasser. Spiller jo pent,men ikke det store trykket.
            Forsterker er en R/F T10001bd(500/750/1000watt i 4/2/1 ohm)
            Kansje de elementene jeg har prøvd er rimelig uegnet til den kassen.
            Vel jeg har vært borti svingen hos den lokale snekker´n og bestilt ny kasse.
            93 cm bred,42 cm høy,45 cm dyp nede og 30 cm dyp oppe(skrå i bakant)
            Det skulle vel bli 175 ltr utvendig hvis jeg ikke tar mye feil. Så blir jo mitt spørsmål: Skal jeg ha 2XDDaudio 1512 eller 2XDDaudio 1515.... Anyone?
            Til et "nytt" prosjekt.
            Skal spille sammen med Fusion 3 veis sett foran(6,5/4/diskant)
            Mulig 2x Pioneer TS-X150 og 2XTS-X200 bak(jepp to sett med box-høytalere)
            Rockford T600-4
            Rockford Power 1501bd
            Alpine IDA-X100 m/Imprint
            Du bør kjøre 2stk DD1512 hvis du skal ha ny kasse med utvendige mål på 175liter. Da kan det tenkes at den er 130-140 liter netto, og det passer veldig bra for de subbene. Tuning på 33-37hz er knall!!! 2stk DD1515 trenger helst, for aller best resultat, 270 liter NETTO. Bruker du 140 liter netto til 2stk DD1515 vil det låte elendig

            Men forsterkeren du bruker er nok i minste laget for de subbene. Du vil ikke få utnyttet dem skikkelig, og kassen du har nå er steingal til de elementene, men med ny kasse vil det bli som natt og dag, selv om du beholder samme forsterker
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #21
              Selv om jeg er "Forelsket" i 15´ere så hadde jeg også holdt en knapp på de 1512. Men jeg får se om jeg får han Snekker-naboen til å lage to likedane kasser bare litt større til de 1515. Er ikke sikker på om min utregning er så riktig,men men. Matte er ikke min greie
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #22
                Originally posted by Bassoflove View Post
                Selv om jeg er "Forelsket" i 15´ere så hadde jeg også holdt en knapp på de 1512. Men jeg får se om jeg får han Snekker-naboen til å lage to likedane kasser bare litt større til de 1515. Er ikke sikker på om min utregning er så riktig,men men. Matte er ikke min greie
                DD har jo kasse målene liggende på nettsiden sin, trenger ikke å kunne noe særlig med matte da
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Bassoflove View Post
                  Selv om jeg er "Forelsket" i 15´ere så hadde jeg også holdt en knapp på de 1512. Men jeg får se om jeg får han Snekker-naboen til å lage to likedane kasser bare litt større til de 1515. Er ikke sikker på om min utregning er så riktig,men men. Matte er ikke min greie
                  Hadde to 15 tommer en gang, skulle gjerne byttet ut 12 tommerene mine mot en 15 tommer igjen
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by DD-Henrik View Post
                    Bruker man 10000 kroner på element er det greit å bruke 10000 kroner på kasse, HVIS det er det som må til for å utnytte elementet skikkelig.


                    Slutt da... Nå blir du som de som sier høyttalerkabler til 10.000,- er et must om du har høyttalere til 100.000,-. Det blir ikke lenger noe forhold mellom kvalitet og pris når du kommer over en viss terskel, det er ikke noen øvre grense for hva noen tar seg betalt for en ubetydelig og ofte til og med ikke-eksisterende forskjell.

                    F.eks. Dag Johansen lager knallgode kasser, og for langt mindre enn 10.000,- får du en fantastisk kasse. Noe mer enn 2-3-4.000,- på kasse er bare tull, uansett hva elementet koster! Seriøst, skal du ha den kledd med gull? :O

                    Originally posted by DD-Henrik View Post
                    Men får bedre lyd med et 12" element til 3000 kroner sammen med ei kasse til 3000kr, enn et 12" element til 6000 og kasse til 1000 kroner Get my drift?


                    Igjen, bare tull. Om en spesialtilpasset kasse som byggesett fra Dag koster f.eks. 1500,-, vil den spille mye bedre enn en grisestrøken blanklakkert ferdigkasse i feil størrelse, selv om den koster 3000,- mer enn kassa fra Dag.

                    Kan du ikke bare gjøre det enkelt, og si at kassa må passe til elementet, og være solid? Pris er uvesentlig i den sammenhengen.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Miniboom View Post


                      Slutt da... Nå blir du som de som sier høyttalerkabler til 10.000,- er et must om du har høyttalere til 100.000,-. Det blir ikke lenger noe forhold mellom kvalitet og pris når du kommer over en viss terskel, det er ikke noen øvre grense for hva noen tar seg betalt for en ubetydelig og ofte til og med ikke-eksisterende forskjell.

                      F.eks. Dag Johansen lager knallgode kasser, og for langt mindre enn 10.000,- får du en fantastisk kasse. Noe mer enn 2-3-4.000,- på kasse er bare tull, uansett hva elementet koster! Seriøst, skal du ha den kledd med gull? :O





                      Igjen, bare tull. Om en spesialtilpasset kasse som byggesett fra Dag koster f.eks. 1500,-, vil den spille mye bedre enn en grisestrøken blanklakkert ferdigkasse i feil størrelse, selv om den koster 3000,- mer enn kassa fra Dag.

                      Kan du ikke bare gjøre det enkelt, og si at kassa må passe til elementet, og være solid? Pris er uvesentlig i den sammenhengen.
                      Herregud nå må du slutte å dumme deg. Jeg nevnte jo at det var en tommelfingerregel jeg går etter. Jeg vet ikke hvordan det skal gå an å bruke 10 000kr på ei kasse. POENGET mitt var at det er VERDT pengene å bruke like mye på kasse som på element om man ønsker å utnytte det.

                      Og når jeg skrev 1000 kroner så tenkte jeg på ferdigkasser. Hvis du får Dag til å lage ei kasse, med porter, solid bygd og trukket fint med stoff, sier jeg unnskyld.

                      Kassen jeg hadde til mitt 9515 element i Omegaen, hadde jeg gladelig betalt f.eks. 5000 kroner for, hvis jeg var nødt for å få den lyden den gav.

                      Det som var hele poenget.

                      Men hvis du mener at man ikke trenger å bruke mye penger på kasser i forhold til elementer, så må du gjerne forklare hvor mye tid og penger f.eks. Alan Dante har brukt på sin kasse. Og nå snakker jeg kun kasse, ikke å fylle bilen med betong.

                      Du kan heller ikke si at man ikke kan sammenligne slik, for det kan man såvisst. Nettopp fordi han spiller 30db høyere enn hva den vanlige mannen i gaten, slik som du, får til med 1stk 18" element.

                      Han hadde nok ikke spilt like høyt uten en bil fylt med betong, men garantert langt høyere enn det, den vanlige mannen hadde klart med en vanlig kasse.

                      SQ skal jeg ikke uttale meg om, men jeg regner med at vår Europamester Joakim har brukt litt tid og en del penger på å få så fine dype toner i bilen som han får. Og ikke 1000-1500kr på en vanlig kasse
                      Last edited by DD-Henrik; 04-02-2010, 09:56.
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #26
                        Du sporer av som vanlig, og tåler ikke kritikk for svadapostene dine. Flott at du liker å finne på tommelfingerregler, men det hadde vært enda flottere om du fant på noe som faktisk stemmer for en gangs skyld, istedenfor å bare slenge ut en påstand...

                        Du begrunner påstandene dine med å referere til en fyr som har en betongfylt Volvo og (jeg siterer audiojunkies.com) " a Digital Designs 9918Z 18" subwoofer receiving 26,000 watts of power from four Stetsom 7KD amplifiers. Fifteen Powermaster 16 volt batteries were used as well."

                        Ikke akkurat relevant for den gjennomsnittlige bilstereobruker som har spørsmål vedr. om en Bassworx-kasse er bra eller ei, ei heller relevant til det aktuelle spørsmålet om hvorvidt, og i såfall på hvilket grunnlag, en subwoofer til 10.000,- trenger en kasse til samme pris for å låte optimalt.

                        Så kan du svare på dette: Hva er det som gjør at en kasse til 10.000,- skulle være verdt pengene, fremfor en solid bygget kasse i f.eks. dobbel 22mm MDF, med innvendige avstivere (som vil ha materialkostnad på kanskje 2.000,- + utvendig finish - og fremfor alt, hvor betydelige eventuelle forskjeller skulle være?

                        Og, nei, at du gladelig hadde betalt 5000,- for en god kasse til en 9515 er ikke "poenget", i alle fall ikke for hvorfor jeg lurer på innlegget ditt.

                        Går ut fra at tommelfingerregelen din har utspring fra faktaopplysninger du har innhentet, og ikke er basert på antagelser og synsing...?

                        At en godt bygget kasse låter bedre, og også koster mer enn en crappy kasse, er nok åpenbart for de fleste, tror jeg.


                        Originally posted by DD-Henrik View Post
                        Herregud nå må du slutte å dumme deg. Jeg nevnte jo at det var en tommelfingerregel jeg går etter. Jeg vet ikke hvordan det skal gå an å bruke 10 000kr på ei kasse. POENGET mitt var at det er VERDT pengene å bruke like mye på kasse som på element om man ønsker å utnytte det.

                        Og når jeg skrev 1000 kroner så tenkte jeg på ferdigkasser. Hvis du får Dag til å lage ei kasse, med porter, solid bygd og trukket fint med stoff, sier jeg unnskyld.

                        Kassen jeg hadde til mitt 9515 element i Omegaen, hadde jeg gladelig betalt f.eks. 5000 kroner for, hvis jeg var nødt for å få den lyden den gav.

                        Det som var hele poenget.

                        Men hvis du mener at man ikke trenger å bruke mye penger på kasser i forhold til elementer, så må du gjerne forklare hvor mye tid og penger f.eks. Alan Dante har brukt på sin kasse. Og nå snakker jeg kun kasse, ikke å fylle bilen med betong.

                        Du kan heller ikke si at man ikke kan sammenligne slik, for det kan man såvisst. Nettopp fordi han spiller 30db høyere enn hva den vanlige mannen i gaten, slik som du, får til med 1stk 18" element.

                        Han hadde nok ikke spilt like høyt uten en bil fylt med betong, men garantert langt høyere enn det, den vanlige mannen hadde klart med en vanlig kasse.

                        SQ skal jeg ikke uttale meg om, men jeg regner med at vår Europamester Joakim har brukt litt tid og en del penger på å få så fine dype toner i bilen som han får. Og ikke 1000-1500kr på en vanlig kasse

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          Du sporer av som vanlig, og tåler ikke kritikk for svadapostene dine. Flott at du liker å finne på tommelfingerregler, men det hadde vært enda flottere om du fant på noe som faktisk stemmer for en gangs skyld, istedenfor å bare slenge ut en påstand...

                          Du begrunner påstandene dine med å referere til en fyr som har en betongfylt Volvo og (jeg siterer audiojunkies.com) " a Digital Designs 9918Z 18" subwoofer receiving 26,000 watts of power from four Stetsom 7KD amplifiers. Fifteen Powermaster 16 volt batteries were used as well."

                          Ikke akkurat relevant for den gjennomsnittlige bilstereobruker som har spørsmål vedr. om en Bassworx-kasse er bra eller ei, ei heller relevant til det aktuelle spørsmålet om hvorvidt, og i såfall på hvilket grunnlag, en subwoofer til 10.000,- trenger en kasse til samme pris for å låte optimalt.


                          Jeg har aldri sagt at en sub til 10k trenger en kasse til 10k for å låte optimalt. My god... Jeg har sagt at det er verdt pengene hvis det MÅ til. Noe det selvsagt ikke må.

                          Ta en Dynabel DY9815. Den koster 3 lapper, og da ville jeg mye heller fått Dag til å lage ei kasse, og om den koster 3000 er det absolutt verdt det. Istedenfor å bruke 1500-2000 på en dårligere en. Skjønner?
                          At jeg skrev ett element til 10 000 gjør det verdt å bruke 10 000 på kasse, var kun for å få frem poenget mitt. Du misforstår veldig ofte, så jeg skal sette det i en annen setting så du kanskje skjønner

                          Hvis man kjøper et element til 1000 kroner, mener JEG at det bare er tull å bruke mer enn 1000kr på kasse. Men kjøper man et element til 3000 kroner, så er det absolutt verdt å bruke 3000 kroner på ei skikkelig god kasse, hvis det skulle koste såpass mye, noe det ofte kan gjøre om man får f.eks. en kar så flink som Dag Johansen til å lage en
                          .



                          Så kan du svare på dette: Hva er det som gjør at en kasse til 10.000,- skulle være verdt pengene, fremfor en solid bygget kasse i f.eks. dobbel 22mm MDF, med innvendige avstivere (som vil ha materialkostnad på kanskje 2.000,- + utvendig finish - og fremfor alt, hvor betydelige eventuelle forskjeller skulle være?

                          Og, nei, at du gladelig hadde betalt 5000,- for en god kasse til en 9515 er ikke "poenget", i alle fall ikke for hvorfor jeg lurer på innlegget ditt.

                          Går ut fra at tommelfingerregelen din har utspring fra faktaopplysninger du har innhentet, og ikke er basert på antagelser og synsing...?

                          At en godt bygget kasse låter bedre, og også koster mer enn en crappy kasse, er nok åpenbart for de fleste, tror jeg.
                          Resten gidder jeg ikke å svare på. Det er så vittig å lese noen av innleggene dine. Virker som om du prøver å vise alle her inne hvor mye du kan, og at du skal diskutere med store ord og lange innlegg (som kunne vært mye kortere) for å fremme dette. Ser du på diskusjoner som krig og den som diskuterer best vinner eller?

                          Du får bare kjøre på så mye du vil Det ender bare opp med at du får slitte fingertupper etterhvert. Mener ikke noe vondt med noe i dette inlegget bare så det er blitt sagt.

                          Og så får folk tro hva dem vil om min kunnskap og viten og samme med Miniboom sin. God diskutering gjør ikke noen flinkere i noe enn dem allerede er. Ja, miniboom, du er jæ*** god til å diskutere, men det er fortsatt verdt å bruke mye penger på ei kasse for å få god lyd hvis man f.eks. ikke kan bygge kasser selv osv osv. Hvertfall etter mitt synspunkt, og regner med at alle som er over middels interessert i god lyd, tenker det samme
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #28
                            Ah, jeg bare ventet på at det ble personlig. Det eskalerer jo oftest til det når man ikke har noen argumenter.

                            Heldigvis trenger ikke folk å tro noe som helst om din kunnskap og viten, ettersom du selv, flere ganger, har dokumentert din mangel på begge deler.

                            En god diskusjon KAN gjøre noen flinkere enn dem allerede er. Jeg er for eksempel overbevist om at du har lært noe nyttig etter de siste diskusjonene her? Nå lurer jeg bare på hva du finner på neste gang.

                            God helg!

                            Comment


                            • #29
                              Hehehe, ventet bare på det

                              Du ble vel bra tilfredsstilt nå haha

                              Ja, god helg til du også
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

                              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                              Comment

                              Working...
                              X