Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phonostøy - hvor kommer det fra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phonostøy - hvor kommer det fra?

    Ble endelig for mye arbeid med anlegget i bilen så phonostøysyndromet har rammet meg :P

    Legger ut litt info om hvordan kabler er lagt:

    Strøm + signalkabler var allerede lagt når jeg kjøpte bilen. Da var bilen uten støy.

    Har i etterkant montert en ekstra forsterker for høyttalerne framme. Kan ikke huske noe støy nå heller.

    Føler det meste av støy kom etter at jeg monterte kondensatoren.

    Legger ut et bilde av "rotet" mitt :


    Den røde ledningen som passerer kondensatoren helt til venstre er -minusen. På den kabelen så er begge forsterkerne + kondensatoren koblet på.

    pluss kabler, remote og signalkabler møtes under baksetet og går sammen bak i bagasjerommet.

    Håper dere klarer å komme med noen tips på hvor jeg bør begynne å lete etter støyen med den infoen jeg har + bilde.

    Noen flere spørsmål så kjør på.

    Takker for svar

  • #2
    Strøm skal ikke ligge sammen med signal, det er en hovedregel - sånt blir det støy av.. Prøv å skille strømkabelen og signalkablene fra hverandre, og se hva som skjer =)
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

    Comment


    • #3
      Originally posted by aFFekak View Post
      Strøm skal ikke ligge sammen med signal, det er en hovedregel - sånt blir det støy av.. Prøv å skille strømkabelen og signalkablene fra hverandre, og se hva som skjer =)
      Kan du begrunne dette?
      Jeg har lest altfor mange tråder her inne hvor det motsatte blir sagt.
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #4
        du har lest at strømkablene SKAL ligge sammen med signalkablene? vis meg hvor? :P
        www.eirikaspaas.com

        Comment


        • #5
          Nei nei, ikke på den måten, men at det IKKE har noe å si iht. strøm og signalkabler på samme side i en bil f.eks.

          Er ikke 100% sikker, men mener at Matador hadde et lengre innlegg om dette før jul her..
          2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

          Comment


          • #6
            Originally posted by Eirik Aspaas View Post
            du har lest at strømkablene SKAL ligge sammen med signalkablene? vis meg hvor? :P
            En gærning fra nordnorge med en punto som startet en tråd med dette

            topic var om hvor mange har oppdaget støy ved at strøm å signal ligger nære hverandre.
            Mvh Even S. Jensen
            Tlf 41091189
            Digital Designs, nothing is even close!

            Comment


            • #7
              Tror ikke det har så mye å si om strømkabelen ligger nærme signalkabelen jeg. Har testet dette grundig uten å merke noe hverken fra eller til
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                At signalkablene ligger ved siden av eller rett ved strømkabelen har ingenting å si, mine signalkabler ligger rett ved strømkablene og det er null støy. Kan være dårlig jordingspunkt eller brente linjeutganger.
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #9
                  Dårlige signalkabler er også fy. De trenger ikke koste all verden, men jeg hadde en kunde her en dag som hadde handlet anlegg med meg.

                  Da han glemte å kjøpe kabelsett, og dessverre gjorde dette på bilekstra, så fikk han støy uten like. Ga han ny signalkabel, kostet bare 200,- og null støy :-)

                  Comment


                  • #10
                    takker for svar.

                    Skal prøve å få koblet litt av tingene til en annen plass på verket, så får jeg teste signalkablene.
                    Har helgen foran meg her :P

                    Comment


                    • #11
                      At signalkabelen og strømkabelen ligger ved hverandre kan ha noe å si, uten tvil!

                      Avhenger av om signalkabelen er skikkelig skjermet.. Hvilket billige kabler stort sett ikke er.. Har du en god signalkabel med god skjerming, blir det som regel ikke noe støy, som flere sier..

                      Prøv deg litt frem med flere kabler, så ordner det seg sikkert =)
                      Last edited by aFFekak; 26-01-2010, 11:22.
                      Mvh.
                      Roy
                      Mob: 40 30 99 06

                      Comment


                      • #12
                        Skal få det gjort til helgen imens så får jeg bare irritere meg over at støyen overdøyver turboen :P

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by aFFekak View Post
                          At signalkabelen og strømkabelen ligger ved hverandre kan ha noe å si, uten tvil!

                          Avhenger av om signalkabelen er skikkelig skjermet.. Hvilket billige kabler stort sett ikke er.. Har du en god signalkabel med god skjerming, blir det som regel ikke noe støy, som flere sier..

                          Prøv deg litt frem med flere kabler, så ordner det seg sikkert =)
                          jeg skrev det enkle faktum at så godt som 99,9% av forsterker produsenter bruker en teknikk kalt "pseudo balanserte innganger" som enkelt forkklart betyr alle signalene som har samme fase i signal kablen og all type støy som kan induseres i parallele kabler kan bare gi samme fase i begge ledere -rent matematisk kretser fungere slik: +2-2=0... da hver leder har en fase snud inngang som sumeres på utgangen... dette er godt forklar i "operasjons forsterkere" (2 representer en gitt verdi i hver leder og med samme fortegn men endring av fortegnet på den enne utføres av opampen og derfor vil dtøyen oppheve hverandre...) samme prinsip er tatt i bruk i hodetelefoner som opphever støy -samme gamle teknikk...

                          self en signal kabel må være godt skjermet men dette har mest betydning på impedansen i kablen selv om man ønsker en innmun kabel mot støy -dette er som sagt et ubetydelig problem ved bruk av pseudobalansering i car-audio- men i gamle dager var dette et stor problem og da var kritisk å plassere signal og strøm kabler nær hverandre.

                          hadde vært aller best å synkronisere støyen med turbon!
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                          Comment

                          Working...
                          X