Announcement

Collapse
No announcement yet.

Båndpass - portlengde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Båndpass - portlengde

    Jeg driver og simulerer litt om dagen.
    Havner på 2x4" porter på 50cm hver. En 12" med potensiell slaglende på +-12,5mm skal brukes.

    Flytter den nok luft til at jeg kan få portstøy?
    Last edited by Legatia; 20-01-2010, 22:37.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

  • #2
    1: +-12,5cm? Altså nesten en liten penislengde (eller fot, om du vil) membranvandring totalt?

    2: Jeg vil også ha en sånn subwoofer!

    3: Om det er 12,5 MILLImeter xmax, tror jeg ikke det er noe problem, i alle fall ikke om det er flenser... Hvor mye portareal blir det? 100cm^2? Har 200cm^2 på en S15L7 med 16mm xmax, og har ikke noe portstøy i det hele tatt.

    4: Såvidt jeg har fått med meg, er du vel godt i stand til å regne ut dette selv, så du hadde vel andre grunner til å poste spørsmålet enn ren nysgjerrighet?

    Comment


    • #3
      Lol! MILLImeter jeg mente selvfølgelig ja!

      Selve utregningen er ikke noe problem nei, men har begrenset erfaring med båndpass og portlenger vs. portstøy, så vet ikke helt hvor grensen går.
      Finnes det noen tommelfinger regel med luftmengde vs portareal før det forekommer støy?
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Originally posted by Legatia View Post
        Lol! MILLImeter jeg mente selvfølgelig ja!

        Selve utregningen er ikke noe problem nei, men har begrenset erfaring med båndpass og portlenger vs. portstøy, så vet ikke helt hvor grensen går.
        Finnes det noen tommelfinger regel med luftmengde vs portareal før det forekommer støy?
        Det er formler for å regne det ut, ellers ligger det automatisk utregning i f.eks. WinISD (om du har Qms og effekt, mener jeg å huske). Den stemmer bra, såvidt jeg har skjønt.

        Jeg har likevel hatt portstøy der det ikke "skulle" vært det (iflg utregninger, ikke bare WinISD), og IKKE hatt portstøy der det absolutt burde vært det... Det er i alle fall lett å teste. Og det er vel normalt med 1 stk 4" til en 12", så to 4" bør i alle fall være bra.

        Forresten - jeg har brukt to 3" porter til en 15" med 25mm xmax (Soundsplinter RL-p), og det ble bare litt blåselyder på full pupp - og ikke hørbart med mindre du sto med trynet oppi portene.

        Som sagt, jeg tror ikke det vil bli portstøy i tilfellet ditt, men jo større port, jo bedre! Vil jo blir mer effektivt med større portareale (og kassa må jo også bli tilsvarende større, dessverre).

        Comment


        • #5
          Ehm - det er ikke bare du som bommer på de metriske målene... jeg bommer på lesekunnskapene!

          Tenkte ikke på at det var båndbass. Og presterte å overse det to ganger. Så... Shame on me.

          Men i alle fall. Sånn rent teoretisk, vil det vel ikke gå noe mer/mindre luft gjennom porten enten den er i båndbass eller bassrefleks-kasse (med mindre du har 6. orden, og kun en port i hvert kammer) - gitt at xmax er den samme når man sammenlikner de forskjellige, så klart. Så jeg vil tro det holder med de to. Men det blir ukvalifisert gjetning fra min side.

          Comment


          • #6
            Tror jeg bare skal satse på at det er fint jeg.
            Om ikke, så har jeg ihvertfall lært noe.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment

            Working...
            X