Announcement

Collapse
No announcement yet.

Program til å måle frekvenskurven i bil.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Program til å måle frekvenskurven i bil.

    Hei

    Skal sette inn tweeter'ne i helga, og tenkte at jeg skulle ta den helt ut å sette laptoppen i bilen og måle frekvenskurven. Tror ikke det blir noe som må rettes på, men skader ikke å være sikker.

    Kan noen anbefale program til meg? Har allerede en cd med white/pink noise.

    (Vet ikke om denne skulle i verksted eller her.)
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    Den cd'n med white/pink noise trenger du nok ikke, for de fleste RTA programmene genererer dette selv, gjerne heller et sweep. Husker ikke hva det jeg brukte het, men det var gratis og hadde med hjemmekino å gjøre

    Fant et annet et, der du faktisk kan bruke den cdn din:
    http://www.e.kth.se/~johk/jdft/index_.html
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      Må man ikke ha en nokså god mic for å kunne måle nokså nøyaktig? Dette har jeg ikke prøvd før, så dette er jo interessant å følge med på
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Æsj, der sa du noe smart.. Jeg kan vel ikke bare bruke hvilken som helst mic heller?
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #5
          Jeg bruker en Behringer ECM8000, en mikrofon som er veldig populær til formålet. Koster ikke skjorta heller
          Her f.eks
          Roar Sørlie
          Tlf 90127075
          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

          Comment


          • #6
            En Biltema mikrofon til 19,90,- er neppe veldig linjær, vil jeg tippe, men kanskje du får avdekket noen problemområder likevel. Man justerer aldri 100% etter en RTA uansett, så det aller beste er å stole på ørene sine

            r3mark: IKKE undervurder bruken av pinknoise! Dette er et godt verktøy som brukes mye til justering i bil.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              vil en billig mikrofon finne peaker og problem områder?
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment


              • #8
                Glem billige biltema mikrofoner, det vil villede deg mer enn det hjelper deg.
                Skaff deg en behringer som nevnt og en preamp til den.

                TrueRTA er et veldig lettvint og greit program å måle frekvenskurver med.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by r3mark View Post
                  Den cd'n med white/pink noise trenger du nok ikke, for de fleste RTA programmene genererer dette selv, gjerne heller et sweep. Husker ikke hva det jeg brukte het, men det var gratis og hadde med hjemmekino å gjøre

                  Fant et annet et, der du faktisk kan bruke den cdn din:
                  http://www.e.kth.se/~johk/jdft/index_.html
                  Genialt!! Dette skal prøves ut
                  Mvh Werner Harstad

                  Comment


                  • #10
                    REW + en ECM8000 eller Radioshack gjør nok nytten. Forsåvidt spiller det ikke såå stor rolle hva mic en bruker så lenge en har korrekt kalibreringsfil som korigering for misvisinga fra mic

                    Comment


                    • #11
                      begynte å høres utrolig komplisert ut
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Trenger ikke være evig komplisert dette RTA-opplegget. Men feilen mange gjør er å legge ALL justering de gjør på EQ og satse på å få en flat frekvenskurve. Langt i fra alt kan måles med en RTA, selv om det er et flott hjelpemiddel som kan avdekke mange rare problemer. Man må bare lære seg hva det på RTA'en betyr i henhold til det man gjør lydmessig.

                        Om du har en frekvenspeak rundt delefrekvens f.eks så trenger ikke det automatisk bety at man må inn i EQ for å justere dette Det kan være alt fra feil i tidskompen til noe kluss med flankesteilheten på delefilteret.

                        Just for the record...
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Det er det siste jeg er mest på jakt etter, få bort evt ting som ikke burde være der.

                          Jeg regner med dette er rekkefølgen jeg burde følge hvis jeg oppdager en peak:

                          -Prøv å flytte delefrevkensene fra hverandre.
                          -Prøve forskjellige flankesteilheter
                          -SÅ prøve meg på EQ (Viktig å få peaken lavere, men flat er nødvendigvis ikke noe mål)

                          Noe jeg alltid har lurt på er tidskompenseringen:
                          bør tidskompensering være satt til ett punkt midt mellom fremsetene, slik at begge dommerene hører det samme? eller skal jeg bruke (unskyld for ekstremt dårlig forklaring.) regne ut tidskompenseringen for begge setene, og så bruke den middel verdien jeg får fra disse utregningene?
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Defus View Post
                            Det er det siste jeg er mest på jakt etter, få bort evt ting som ikke burde være der.

                            Jeg regner med dette er rekkefølgen jeg burde følge hvis jeg oppdager en peak:

                            -Prøv å flytte delefrevkensene fra hverandre.
                            -Prøve forskjellige flankesteilheter
                            -SÅ prøve meg på EQ (Viktig å få peaken lavere, men flat er nødvendigvis ikke noe mål)

                            Noe jeg alltid har lurt på er tidskompenseringen:
                            bør tidskompensering være satt til ett punkt midt mellom fremsetene, slik at begge dommerene hører det samme? eller skal jeg bruke (unskyld for ekstremt dårlig forklaring.) regne ut tidskompenseringen for begge setene, og så bruke den middel verdien jeg får fra disse utregningene?
                            To dommere brukes kun på EM. Og hvorfor skal du justere for "ingen"? Er jo du som skal nyte lyden, ikke en som tilfeldigvis stikker huet fram fra baksetet

                            Tidskorriger for din lytteposisjon. Du har neppe noe å tjene på å prøve å blidgjøre to dommere med en "lik" tidskorrigering for begge sider. Det som skjer da er at du faktisk får færre poeng, en om du gjør det skikkelig
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Genialt

                              Da slipper jeg å kjøre med to instilllinger på spilleren
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X