Announcement

Collapse
No announcement yet.

Større dynamo\Priser på dynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Større dynamo\Priser på dynamo

    Hei dynamoen på bilen min er gåen så derfor trenger jeg en ny, men jeg lurer på et parr ting før jeg bruker mye penger på og kjøpe en ny orginal en.

    Bilen er passat 3b stasjonsvogn 1999 mod, 1,6 l


    * Er det bare og bytte til en sterkere en?

    * hvilke dynamoer kan passe?

    * Hvor lønner det seg og kjøpe fra?

  • #2
    1:

    Det er ikke noe problem å bytte til en større en.Eneste som kan bli en utfordring er om du velger en som ikke passer uten modifikasjoner.Men om du liker en liten utfordring skulle det meste ordne seg.

    2:

    Vel,jeg ville ha sjekket med dynamoer fra vag først.Da det er stor sjangse for at dynamoer fra de andre modellene kan passe overens med din bil.Jeg ville startet med å sjekke ut om dynamoen fra en passat 1.9 tdi passer overens med din bil.Er som regel en litt større dynamo i en diesel bil.Vil tro du har 90 A orginalt og at det er 120 A dynamo som står i en tdi.Husk å sjekke i årsmodellene innenfor passat 3b.Altså fra 1997-2001.

    3:

    Du burde starte med å lete på et bilopphuggeri.Det blir nok den billigste løsningen.Vil nok lønne seg å lete etter en som har stått på en bil som ikke har rullet så alt for langt.Du kan også evt kjøpe en helt ny fra møller.Noe som koster en god del mer.

    Nå vet jeg ikke hvor mye penger du skal bruke og hvor stor dynamo du kunne ha tenkt deg? Skal du ha noe skikkelig gromt,burde du se litt på Stinger sin alternativer.Noe som koster alt for mye her i Norge.Kan også sende en orginal dynamo til usa og få modifisert den der.Finnes flere muligheter.Kommer bare ann på hvor mye penger du vil bruke og hva du har bruk for

    Comment


    • #3
      Du kan jo sende mail til Dominick Iraggi på dominick @ tds.net. Si hva slags bil og motor du har så kan han lage en stor dynamo til deg som passer rett på uten noen modifikasjoner.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Møller skal ha en forume for dynamo.
        Til min Corrado (90 A) skulle de ha 4400,-
        VW Corrado - Prosjekt bil
        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
        I´m BANKRUPT - A G60 owner

        Comment


        • #5
          Send en mail til Iraggi, da får du en dynamo som er større en orginalt som passer rett i til en pris (ink. frakt og moms) som er nesten det samme (litt billigere) som å kjøpe ny orginal dynamo her. Disse passer som sagt rett inn "bolt on" , "plug and play"
          Det eneste du trenger å gjøre er å oppgradere "the big three" om du ikke allerede har gjort det
          Steffen Hammersgård
          Alpine - Mosconi
          Min prosjekt tråd

          Comment


          • #6
            eller så kan du se på hjemmesiden hans:

            Hjemmesiden: http://stores.ebay.com/Iraggi-Altern...nd-Electronics

            ser ut som denne er til din bil: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/200-A...Q5fAccessories

            Men det er ikke dumt å sende mail for å dobbelsjekke. Jeg ringte han til slutt, fordi han er treg med mailen, bare sånn at du er obs på det.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Om du tar kontakt med han direkte så kan du få laget en større dynamo også. Og si at du er medlem på SMD forumet, det ga meg 10% rabatt
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                nice. Vi burde lage en rabatt tråd en gang. 10% er jo 30 dollar som er med moms rundt 220kr, gratis pizza fra peppes det.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sir10n View Post
                  Hei dynamoen på bilen min er gåen så derfor trenger jeg en ny, men jeg lurer på et parr ting før jeg bruker mye penger på og kjøpe en ny orginal en.

                  Bilen er passat 3b stasjonsvogn 1999 mod, 1,6 l


                  * Er det bare og bytte til en sterkere en?

                  * hvilke dynamoer kan passe?

                  * Hvor lønner det seg og kjøpe fra?
                  Hvor stor dynamo har du behov for ?

                  Kan jo være litt overkill med en 200++ dynamo for de fleste... spesiellt på en 1.6L
                  Mvh
                  Lars Engen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Engen Audio View Post
                    Hvor stor dynamo har du behov for ?

                    Kan jo være litt overkill med en 200++ dynamo for de fleste... spesiellt på en 1.6L

                    Leter etter noe heller lønner seg\ blir billigere siden synes det var drøyt og skulle betale 4k for ny en. så da tenkte jeg om det hadde kanskje vært bedre og bytte i en større

                    Comment


                    • #11
                      Takk for svar resten. Noen som vet hvor mye frakt og toll ville kommet på om jeg hadde kjøpt den på ebay??

                      Og om jeg har forstått så kan jeg kjøpe en større dynamo, men jeg må bygge om, er dette bare for og få festet den eller er det mer som må ordnes?
                      Last edited by Sir10n; 21-01-2010, 20:25.

                      Comment


                      • #12
                        Det er først og fremst nye fester du evt må lage.Samt at reimhjulet på dynamoen må justeres slik at det går i takt med resten.på f.eks stinger sine dynamoer,kan du skimse ut reimhjulet litt.Men der du ikke har muligheten til det.må du lage festene slik at det passer sammen med reim og de andre remhjulene.På din passat er det bred reim.Så husk å ha det i bakhodet om du bestiller en ny.

                        Comment


                        • #13
                          Iraggi sine er som regel bolt-on altså ikke nødvendig med modifikasjoner, den jeg linket var bla bolt on.

                          Når det gjelder frakt og moms, så vil Iraggi dynamoen bli ca 3200kr ferdig momset og fraktet.

                          $329(dynamo) + $85 (frakt) = $414 = 2400kr * 1,25 (moms) = 3000kr + rundt 200kr (fortollingsgebyr) = 3200kr. Dette vil jo variere litt pga dollar kursen. Det er ikke toll på slike deler, kun moms.

                          Og helt enig med deg, ville heller kjøpt f.eks. en Iraggi dynamo enn en original en. Du bør kanskje ta en titt på livstidsgarantien hans:

                          http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Iragg...Q5fAccessories
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Har mailet litt med dem nå, og ser ut som jeg velger og kjøpe fra dem. Men hvor lang tid tok det før dere fikk det derfra om dere bestilte? Trenger jeg og oppgradere batteriet om jeg bytter til en kraftigere?

                            Comment


                            • #15
                              jeg betalte for en via paypal den 7. januar og den ble sent fra dem nøyaktig en uke etter, den 14 januar. Og så spørs det hvilken fraktemetode du bruker.
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X