Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par spørsmål om Dynabel BF8501 og BF8701!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Et par spørsmål om Dynabel BF8501 og BF8701!

    Som topic sier.Så Har jeg et par spm om disse.

    Har selv hatt 2 stk Bf8501 for en god stund siden,men disse ble da etterhvert solgt.
    Er nå på utkikk etter noe med litt kraft i igjen.Har lagt merke til at de ikke er i nettbutikken til www.Dynabel.no lengre .Så går da jeg ut i fra at det kommer en oppfølger etterhvert..
    Har som sagt hatt Dynabel før og vet at disse tåler å bli brukt time etter time.samt at de leverer mye for pengene.Vet det fnnes mange andre alternativer til Dynabel også.Har sett på det meste,men pris er en viktig faktor.

    Det jeg da lurer på er:

    1*

    Når kommer det en oppfølger av Dynabel BF8501, i såfall blir det noen forandringer?

    2*

    Har også sett litt på den større modellen som heter BF8701.http://www.mamut.net/dynabel/subdet729.htm
    Ser det står at dette er en "ren konkurranse forsterker" Vil det da si at den er "uegnet" til normal bruk? Da tenker jeg på å bruke den til å spille vanlig musikk med og ikke til bruk i Db Drag.
    Vil tippe det siste spm omhandler de fleste andre 7 kw amper også.Er de laget kun til Til Db Drag.Eller kan de også brukes som normalt ? Tar da forbehold om at man har nok strøm til det.

  • #2
    Sånn jeg forsto det, så var det for at rommet mellom 8501 til 8701 var så lite. At dem ville kutte ut den i midten å bare ha 7501 å 8701. Så tviler på et det kommer noen oppfølger til 8501.

    Comment


    • #3
      Vi har 3 stk BF8501 på lager i Molde. Hvis du skal ha flere kan jeg kanskje gi et godt tilbud. Send meg mail.

      DYNABEL BF8501 - 1X5000 WATT RMS BILFORSTERKER
      http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3044

      Comment


      • #4
        At 8701 er en ren konkurranseforsterker er en sannhet med store modifikasjoner. Vi har et prosjekt med en kunde som ønsket noe ekstremt, menn som hovedsaklig skulle brukes til musikk. Vi går for dynaBel BF8701 sammen med Soundstream xxx15.

        Du vil nok utvilsomt få bedre svar på det du lurer på ved å sende spørsmålene dine til nils@dynabel.no
        Terje Lie
        99 53 66 00
        terje_lie@yahoo.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Vinje View Post
          Som topic sier.Så Har jeg et par spm om disse.

          Har selv hatt 2 stk Bf8501 for en god stund siden,men disse ble da etterhvert solgt.
          Er nå på utkikk etter noe med litt kraft i igjen.Har lagt merke til at de ikke er i nettbutikken til www.Dynabel.no lengre .Så går da jeg ut i fra at det kommer en oppfølger etterhvert..
          Har som sagt hatt Dynabel før og vet at disse tåler å bli brukt time etter time.samt at de leverer mye for pengene.Vet det fnnes mange andre alternativer til Dynabel også.Har sett på det meste,men pris er en viktig faktor.

          Det jeg da lurer på er:

          1*

          Når kommer det en oppfølger av Dynabel BF8501, i såfall blir det noen forandringer?

          2*

          Har også sett litt på den større modellen som heter BF8701.http://www.mamut.net/dynabel/subdet729.htm
          Ser det står at dette er en "ren konkurranse forsterker" Vil det da si at den er "uegnet" til normal bruk? Da tenker jeg på å bruke den til å spille vanlig musikk med og ikke til bruk i Db Drag.
          Vil tippe det siste spm omhandler de fleste andre 7 kw amper også.Er de laget kun til Til Db Drag.Eller kan de også brukes som normalt ? Tar da forbehold om at man har nok strøm til det.
          Disse forsterkerne kan fort ta kvelden om de ikke får nok strøm. At man trenger flere batteri i bilen for å utnytte disse 7kw gir meg et ganske kraftig hint om at man ikke trenger så mye effekt til NORMALT bruk.. :-)

          Comment


          • #6
            normalt bruk er veldig subjektivt.

            Skal en se på hva man trenger for å få mer bass når man hører på musikk slik at man får et bedre lydbilde så trenger man i de fleste tilfeller ikke mer enn 500W rms. I min bil så holdt det egentlig med 600W rms.

            Men når man har hatt 5000W rms i sin bil så er vel 7000W rms ganske normalt.

            Man trenger en oppgradering av det elektriske systemet fra og med par hundre watt rms. Sier seg selv at en forsterker som gir 7000W rms trenger en kraftig strømkilde.

            Skal vi tro på denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=H5MP5F-uJAw

            Så trenger du 8 Odyssey PC2150 batterier for å levere nok strøm til en 7000W rms forsterker.

            Det som gjør en slik forsterker til en konkurranse forsterker er vel den massive effekten man får ut av den. Er ikke så mange som bruker 7000W rms til daglig bruk. Siden det ikke står noe om at den er ikke ment for daglig bruk så vil jeg anta at det er kun et PR stunt å kalle det en konkurranse forsterker.

            Men siden den trenger en 600A sikring, så tviler jeg på at det er ekte 7000W rms det er snakk om, 600A*14,4 = 8640W, ved 70% effektivitet så gir det ""kun"" 6048W rms.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Jeg bruker 2 stykk BF 8501 og synes det funker jævli bra til daglig bruk At BF8701 sies å være ment til konkurranse er nok pga at den leverer enormt mye krefter, som av og til kan være litt for mye for den vanlige mann i gata til å bruke daglig. Og at det krever en god del større strømforsyning enn normalt. Men når det er sagt, så ser jeg ingen problemer i å bruke en så stor forsterker til daglig bruk. Den kommer til å spille musikk som bare det!
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dammed View Post

                Men siden den trenger en 600A sikring, så tviler jeg på at det er ekte 7000W rms det er snakk om, 600A*14,4 = 8640W, ved 70% effektivitet så gir det ""kun"" 6048W rms.

                Ta samme regnestykke med ei 700amp sikring da!
                Effektiviteten er oppgitt til 86% så det er som vanligt mye synsing på deg.

                Comment


                • #9
                  Er ikke mye synsing fra meg her nå nei, en klasse D forsterker er i teoren 90% effektiv, men i nesten alle tilfeller så er dem rundt 70%. Hva som er oppgitt og hvordan dem er i virkeligheten er to veldig forskjellige ting.

                  Det står to 300/350A sikringer så gikk jeg utifra 600A sikring. Siden det kan brukes, så vil ikke den trekke mer strøm enn det. Du kan gjerne sette tre 300A sikringer hvis du føler for det.

                  Gjerne motbevis meg på de punktene jeg har sagt.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Du kan ikke komme her og si at det er en "jalla" forsterker som har oppgitt juksewatt på papiret, Det står anbefalt sikkring 600-700 amp og da tar du 600 bare sånn at du kan komme med påstander som ikke har fotefeste noen plass.
                    Get real!


                    Og nei du kan ikke bruke for stor sikkrings verdi, men du kan seff bruke 600 eller 500 amp sikkring og da går ytelsene ned.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by berniebp87 View Post
                      Jeg bruker 2 stykk BF 8501 og synes det funker jævli bra til daglig bruk At BF8701 sies å være ment til konkurranse er nok pga at den leverer enormt mye krefter, som av og til kan være litt for mye for den vanlige mann i gata til å bruke daglig. Og at det krever en god del større strømforsyning enn normalt. Men når det er sagt, så ser jeg ingen problemer i å bruke en så stor forsterker til daglig bruk. Den kommer til å spille musikk som bare det!
                      Om man leser litt mellom linjene så tror jeg nok dynaBel mener at dette ikke er en forsterker for folk som ikke trenger/skjønner hva dette er. BF8501 og BF8701 er ikke sikret på samme måte som de billigere monoblokkene, og har blandt annet ikke underspenningvern på samme måte som f.eks BF7501 og BF4501.

                      Med andre ord kan forsterkeren gå til hel***** om folk som ikke skjønner dette kjøper de og klarer å ødelegge de. Dette var nok veldig dyrt for dynaBel AS som nok tidligere har vært veldig greie mtp garanti og sure kunder som har klart å ødelegge de på denne måten og som tror/påstår de ikke har gjort noe gær'nt.

                      De har heller ikke "eksterne" sikringer som de fleste andre forsterkere i denne prisklassen/effektstørrelsen ikke har. Noe som selvsagt sjelden er et problem da de fleste vet man må koble sikring fremme ved batteriet :-)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Stianuno View Post
                        Du kan ikke komme her og si at det er en "jalla" forsterker som har oppgitt juksewatt på papiret, Det står anbefalt sikkring 600-700 amp og da tar du 600 bare sånn at du kan komme med påstander som ikke har fotefeste noen plass.
                        Get real!


                        Og nei du kan ikke bruke for stor sikkrings verdi, men du kan seff bruke 600 eller 500 amp sikkring og da går ytelsene ned.
                        Du burde tenke over før du driter deg ut en gang til.

                        Hvis det står at du kan bruke to 300/350A så vil det si at forsterker vil trekke mindre enn 600A. Jeg har ikke brukt fantasi tall. Hadde du brukt f.eks. en 300A så ville ikke forsterkeren levert mindre, men sikringen hadde gått fordi forsterkeren trekker mer enn det du har brukt som en sikring.

                        Og Dynabel er bra, men når jeg så sikring størrelsen så skjønte jeg at det ikke var noe som stemte.

                        Og den 86% effektiviteten er målt ved 4 ohm, når motstanden synker så vil effektiviteten synke også.

                        Her ser du et eksempel på effektivitet hos en forsterkeren på 4 ohm og ved 2 ohm:
                        http://www.caraudiomag.com/reviews/c...rtion_etc.html
                        Last edited by Dammed; 16-01-2010, 16:56.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #13
                          Klart forsterkeren leverer mindre med mindre sikring, sikringen ryker før du når max effekt.

                          Ergo så er ikke det første regnestykket ditt reelt,da du må bruke en 700amp sikring for og finne max effekt, og det var akkurat det jeg skulle fram til!
                          Last edited by Stianuno; 16-01-2010, 17:17.

                          Comment


                          • #14
                            gud bedre, hvis produsenten skriver at du kan bruke to 300A sikringer så vil de ikke ryke, ergo forsterkeren trekker mindre enn 600A.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Klart de vil det hvis subben trekker 7000w fra ampen, for med 600amp sikring leverer den bare 6000w som du skrv tidligere.
                              Bruker du en 700amp sikring kan forsterkeren levere 7000w++

                              Skjønner ikke hva som er så vanskeligt og forstå?

                              Comment

                              Working...
                              X