Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeg har prøvd å gjøre en sammenligning av priser på butyl dempematter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg har prøvd å gjøre en sammenligning av priser på butyl dempematter.

    Denne listen er noe jeg begynte med siden jeg selv driver å leter etter dempeprodukter til min bil. Det eneste jeg har testet selv er Dynamat Xtreme. Da var det bare å høre forskjell etter en bekjent dempet bilen sin. Har ikke jobbet med produtene selv.
    Jeg har dermed ingen kunnskap til å anbefale et produkt foran et annet.




    Etter litt undersøkelser har jeg kommet frem til dette:


    Norske butikker/nettbutikker:
    STPlus Vibroplast M1 kr. 2890,-
    Pris pr.m²= kr. 407,-
    Pakke à 7.1m²
    Vekt: 2.1kg/m²
    Tykkelse: 1.5 mm

    Dynamat Xtreme kr. 2499,-
    Pris pr.m²= kr. 757,-
    Pakke à 3.3m²
    Vekt: 2.2kg/m²
    Tykkelse: 1.7mm

    B-Quiet Ultimate kr. 1499,-
    Pris pr.m²= kr. 322,5
    Pakke à 4.65m²
    Vekt: 1.71kg/m²
    Tykkelse: 1.6mm

    Second Skin Damplifier Pro kr. 1499,-
    Pris pr.m²= kr. 403,-
    Pakke à 3.72m²
    Vekt: 2.44kg/m²
    Tykkelse: 2.03mm

    B2 Better Bass kr. 2199,-
    Pris pr.m²= kr. 461,-
    Pakke à 4.77m²
    Vekt: 3.56kg/m²
    Tykkelse: 2.0mm

    HushMat kr. 2498,-
    Pris pr.m²= kr. 454,-
    Pakke à 5.5m²
    Vekt: kg/m²
    Tykkelse: mm

    Det kan lønne seg å følge med etter gruppekjøp som enkelte forhandlere bruker å kjøre




    Nettbutikker i USA:
    Elemental Design eDead45 ca. kr. 1567,-
    Pris pr.m²= kr. 221,-
    Pakke à 7.1m²
    Vekt: kg/m²
    Tykkelse: 1.0mm

    RAAMaudio RAAMat EXTII ca. kr. 1282,-
    Pris pr.m²= kr. 388,50
    Pakke à 3.3m²
    Vekt: kg/m²
    Tykkelse: mm

    Dynamat Xtreme ca. kr. 2592,-
    Pris pr.m²= kr. 386,86
    Pakke à 6.7m²
    Vekt: 2.2kg/m²
    Tykkelse: 1.7mm

    I prisberegningen på varer fra USA er fraktprisen tatt med.
    På det som er levert fra USA har jeg beregnet MVA 25% og kr.117,- i fortollingsgebyr (er ikke 100% sikker på fortollingsgebyret).
    Jeg har regnet ut i fra dollarkurs 1USD=5,8NOK. (15.01.10 er kursen 1USD=5,66NOK)
    Tar forbehold om feil i prisene.
    Om noen skulle finne noe som ikke stemmer med priser, areal, vekt++ så håper jeg dere gir tilbakemelding på dette




    Dette med lyddemping er det mange flinke folk på dette forumet som kan MYE bedre en meg. Men kan jo poste litt av det jeg har lært.
    Før du demper er det meget viktig å fjerne gammle asfaltplater eller annen lydisolering og vaske vekk limrester osv.

    Har forstått det slik at fjerning av gammel demping er viktigt for og få full effekt av de nye butyl mattene.

    Å varme asfaltplatene med varmepistol for så å skrape dem av gjør kobben enklere, er nesten som og skjære i smør. Gasket Remover er et fint stoff til og fjerne sterk lim med, men man bør ikke innånde gassen samt at det er svært etsende.
    Ellers så er tynner, industrirens, bremserens fine greier og vaske overflatene med.


    Butyl matter brukes for å redusere ulyder som kommer fra vibrasjoner i karosseriet på bilen. Disse vil redusere støy utenfra en del. Men for å få best mulig demping av veistøy, dekkstøy++ utenfra, så må det flere lag med dempematriell til.
    Butyl brukes ofte som et grunnlag rett på metallet.

    Bildør: http://www.hushmat.com/media/Install-DOOR-PTCruiser.pdf
    Dørbladet (ytterst ut mot veien): Et lag Butyl. ca. 70% eller mer dekkes.
    Innerbladet (metallet bak dørtrekket): Et lag Butyl. Dekk gjerne til hullene i dørbladet.
    Selve dørtrekket: Et lag med lydblokk. Dette er et tykkere lag (polyuretan el. lignende) ca. 5-10mm. Mer masse som kan blokkere støy som kommer utenfra.

    Torpedovegg: http://www.hushmat.com/media/Install-FLOOR-Firewall.pdf
    Et lag med Buty for å redusere støy forårsaket av vibrasjoner motoren lager i metallet, dekk så mye du kommer til.
    Åver dette legges et lag med lydblokk ca. 10mm for å redusere mengden støy fra selve motoren.

    Dørk: http://www.hushmat.com/media/Install-FLOOR-Firewall.pdf
    Et lag med Butyl åver så mye du kommer til.
    På kanalen som går på langs av bilen vil det også lønne seg å legge et lag med lydblok over butyllaget for å redusere støy fra eksos.
    Den orginale dørkmatten tar også litt støy.

    Bagasjerom: http://www.hushmat.com/media/Install-TRUNK-Jetta.pdf
    Dekk hele bunnen med butyl, også i reservehjulsbrønn.
    Gjennom hjulbuene bak kommer det masse hjulstøy, så her er det lurt å legge et lag Butyl med et lag lydblokk over.

    Taket:
    Et lag butyl.

    Det er lurt å taipe fast løse ledninger slik at de ikke kan vibrere mot noe å lage ulyder.

    Er det noen som vil tilføye noe på dette med lyddemping?
    Last edited by MeMyself; 19-01-2010, 19:40. Reason: Ny info.
    2005 Nissan X-trail 2.2dCi
    - Pioneer AVH-P3100DVD - CD-BTB200
    - dynaBel BF0804
    - Fusion PP-CM65

  • #2
    Xtremecar.no er Norsk Dynamat forhandler

    http://www.xtremecar.no/shop/index.p...32_69_315_1362

    Bassbrothers.no selger B-quiet dempemateriale.

    http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14090

    Comment


    • #3
      Hadde satt stor pris om trådstarter kunne gjort en sammenligning av andre typer matter også, for de som leser dette for første gang og som har veldig lyst til og lære. Eller om noen kunne kommet en med en ''kort'' forklaring. Så får man samlet ting på et sted og så slepper man og lete over alt på forumet eller søke på google for og så gå igjennom flere sider med uenigheter og krangling.

      Om jeg tørr og spørre, hva er forskjellen på eks: mattene fra mekonomen og butyl mattene?

      Er brukervennlighet lagt til når det er snakk om hva som er best av b2 og vibro?(Skjønner at det ikke er allverdens og skal legge matter, men er man ny så er man ny) og er ikke kundeservice like viktig?

      (Off: Tenk litt mer på folk som ikke aner helt hva dere driver og diskuterer men som ønsker og bruke mye penger på det dere lever av, det er ikke så seriøst og sitte og krangle på et forum. for dem som ikke ''kjenner'' dere så virker dette ganske useriøst. Vet at begge to er veldig seriøse men at det forume her er litt for hjemme koselig. ikke alle som interiserer seg for dette skriver inlegg, som regel så leser folk bare og dette kunne gjort så jeg ville kanksje tenkt og velge et annet sted og kjøpe.)

      Comment


      • #4
        VIBE Anti-Vibe er jo dempematter. Men om det er butyl matter skal jeg ikke påstå.
        Kickstart selger de, men lite info og hente der.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Originally posted by Sir10n View Post
          Hadde satt stor pris om trådstarter kunne gjort en sammenligning av andre typer matter også, for de som leser dette for første gang og som har veldig lyst til og lære. Eller om noen kunne kommet en med en ''kort'' forklaring. Så får man samlet ting på et sted og så slepper man og lete over alt på forumet eller søke på google for og så gå igjennom flere sider med uenigheter og krangling.

          Om jeg tørr og spørre, hva er forskjellen på eks: mattene fra mekonomen og butyl mattene?

          Er brukervennlighet lagt til når det er snakk om hva som er best av b2 og vibro?(Skjønner at det ikke er allverdens og skal legge matter, men er man ny så er man ny) og er ikke kundeservice like viktig?

          (Off: Tenk litt mer på folk som ikke aner helt hva dere driver og diskuterer men som ønsker og bruke mye penger på det dere lever av, det er ikke så seriøst og sitte og krangle på et forum. for dem som ikke ''kjenner'' dere så virker dette ganske useriøst. Vet at begge to er veldig seriøse men at det forume her er litt for hjemme koselig. ikke alle som interiserer seg for dette skriver inlegg, som regel så leser folk bare og dette kunne gjort så jeg ville kanksje tenkt og velge et annet sted og kjøpe.)

          Jeg har skrevet en kort beskrivelse av hvordan/hva som gjøres når man lyddemper en bil. Det er sikkert mange her på forumet som kan hjelpe deg mye bedre en det jeg har forklart.
          2005 Nissan X-trail 2.2dCi
          - Pioneer AVH-P3100DVD - CD-BTB200
          - dynaBel BF0804
          - Fusion PP-CM65

          Comment


          • #6
            Kan legge til at dette med rengjøring er meget viktigt før du demper, dvs fjerning av gammle asfaltplater eller lignende, vaske vekk limrester osv.

            Har forstått det slik at fjerning av gammel demping er viktigt for og få full effekt av de nye butyl mattene.

            Jeg foretrekker og varme asfaltplatene med varmepistol før jeg skraper dem av, er nesten som og skjære i smør daGasket Remover er et fint stoff til og fjerne sterk lim med, men man bør ikke innånde gassen samt at det er svært etsende.
            Ellers så er tynner, industrirens, bremserens fine greier og vaske overflatene med.
            Last edited by Stianuno; 19-01-2010, 00:25.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stianuno View Post
              Kan legge til at dette med rengjøring er meget viktigt før du demper, dvs fjerning av gammle asfaltplater eller lignende, vaske vekk limrester osv.

              Har forstått det slik at fjerning av gammel demping er viktigt for og få full effekt av de nye butyl mattene.

              Jeg foretrekker og varme asfaltplatene med varmepistol før jeg skraper dem av, er nesten som og skjære i smør daGasket Remover er et fint stoff til og fjerne sterk lim med, men man bør ikke innånde gassen samt at det er svært etsende.
              Ellers så er tynner, industrirens, bremserens fine greier og vaske overflatene med.


              Flott

              Var ikke klar over at man må fjerne gamle asfaltplater for å oppnå full effekt av butyl.
              Bra med tips om hvordan man greit kan få det bort.
              2005 Nissan X-trail 2.2dCi
              - Pioneer AVH-P3100DVD - CD-BTB200
              - dynaBel BF0804
              - Fusion PP-CM65

              Comment


              • #8
                Denne tråden skulle vært sticky eller på Guide seksjon. Siden det kommer en drøss med dempe spørsmål til tider. Og samle alt i en tråd.
                Siden folk er så dårlig og bruke søke funksjon, blir denne tråden glemt. Og blir liggende ubrukt.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #9
                  oh nice, enda fersking på forumet så blir litt hastesaker å glemmer bruke søkefunksjonen.
                  Denne tråden likte jeg iallfall
                  ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                  Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                  Comment


                  • #10
                    Kjempe bra tråd! Er enig med GENEXXA at det skulle ha vært på en Guide tråd, ellns?
                    * - Nissan Primera Si 97'
                    X - Toyota Corolla DX 84'

                    Comment


                    • #11
                      bumper denne litt med ny info.

                      Hushmat matte er 1mm tykke. Glemte å veie de, men da har vi tykkelsen i alle fall. De er veldig fine å legge, men som sagt veldig tynne.
                      Mvh. Damir

                      Comment

                      Working...
                      X