Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motstand og varme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motstand og varme

    Hva ville vært best:

    2 x 1600W rms ved 1 ohm eller 1 x 3200W rms ved 2 ohm?

    Vil en av dem to valgene gjøre at forsterkeren vil jobbe varmere/kaldere?
    Mvh. Damir

  • #2
    blir vell det samme av motstand
    så i teorien vill begge bli like varme/kalde..
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      Just for the record: Det gjør ingenting at en forsterker blir litt varm.

      Du har mast såppas om det i andre tråder her har jeg sett...
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        hmm, med andre ord når du kjører 2 ohm brokoblet så blir det 1 ohm per kanal internt i forsterkeren? (1/R = 1/R1 + 1/R2)

        Så det beste ville vært å kjøre 1 kanaler hvis du skal bruke tynne kabler eller brokoblet (for å spare kabel) hvis du skal bruke tykke kabler?

        edit: Javel, jeg har mast om det?

        Og uansett hva av elektronikk, alt har det bedre av å jobbe kaldere.
        Last edited by Dammed; 10-01-2010, 03:40.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          En forsterker har en tendens til å låte bedre når den oppnår en viss temperatur.

          Monoblokk for tynne kabler og brokobling for tykke kabler? Tror du misser et poeng eller tre her...
          Anyhow. Hva vil du egentlig fram til? En kabel driter i om lasten til forsterkeren er 1 eller 2 ohm. Effekt er effekt. 3200 watt gjennom en kabel er dobbelt så mye som 1600 watt gjennom samme kabel, uansett impedans på "andre siden".
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            en forsterker oppnår drift temperatur uansett. Ellers så er det feil med forsterkeren. Så lenge du ikke dynker den i flytende nitrogen eller har den i et kjølerom så skal enhver forsterker klare å varme seg til drifttemperatur.

            Det flere sliter med at forsterkere blir for varme hvis du spiller lenge på et høyt volum, og jeg prøver å¨finne ut hva som er best for mitt anlegg.

            Nemlig, 3200W rms er dobbelt så mye som 1600W rms, så hvis du har kun tynner kabler til rådighet som er kanskje or tynne for 3200W rms, så burde bruke 2 kanaler og la 1600W rms gå "gjennom" dem.

            Du har forsatt ikke sagt, hvor jeg har mast om dette? Og hva er poenget ditt her, ødelegge tråden min?
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Nei, prøve å forstå hva du mener.

              Og hvis du prøver å finne ut hva som er best for ditt anlegg så kunne du jo prøvd å legge frem saken litt mer detaljert og åpenbart? Ble mye gjetting her nå.

              Ja så klart det er fordelaktig å fordele effekten hvis du har tynne kabler, men klarer ikke helt å se problemstillingen her. Hadde det vært meg hadde jeg bare kjøpt tykkere kabler og levd lykkelig videre

              Jeg klarer fortsatt ikke se sammenhengen her. Hva vil du frem til, annet en hva som er best for ditt anlegg? Har du et problem med varmgang et sted? En forsterker vil jobbe lettere om impedansen ikke er alt for lav, og dermed utvikle mindre varme, hvis det var det du mente?

              NB: Du nevte det med varme i tråden om aktiv deling. Men ikke la oss henge oss opp i det punktet nå.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Nei har ikke et problem med varmegang, men slik jeg skal bygge den nye basskassa så vil det ikke være mye friluft rundt forsterkeren, om det er nok eller ikke, er jeg ikke sikker på siden jeg har aldri hatt så kraftig forsterker før.

                Og siden jeg er glad i bass, så vil jeg nok spille ganske høyt over en lengre periode. Og siden jeg har 2 muligheter, de to som er nevnt i første posten, så ville jeg se hvilken av de to variantene vil føre til at forsterkeren er kaldest etter X antall timer med musikk.

                Originally posted by Typhon View Post
                En forsterker vil jobbe lettere om impedansen ikke er alt for lav, og dermed utvikle mindre varme, hvis det var det du mente?
                Jepp, det var det jeg mente.

                Men etter litt tenking, ville ikke mine to muligheter være det samme?

                2 kanaler ved 1 ohm, eller 1 kanal (brokoblet) ved 2 ohm vil uansett gi 1 ohm i hver kanal internt i forsterkeren, hvis jeg har forstått det riktig?
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Hva har du ?

                  Du tenker riktig. men det er ikke noe problem å kjøre med doble tynne kabler ved brokobling, så det blir ingen forskjell den veien heller. Jeg ville kjørt stereo. Det gir minst muligheter for feilkobling når du skal koble. (hvis du er litt fersk) Men ta imot et råd fra thypon, si hva du har og få bedre svar. Mange som vil hjelpe , men lettere når man vet hva som skal kobles. Finnes sikkert noen her som har prøvd forsterkeren din med dårlig lufting. litt mer info og du vil få bedre svar.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har hatt samme forsterker (regner med det er Hifonics colossus II du snakker om)..
                    Min var montert nesten helt uten lufting og ble aldri varm, samme hvor mye den ble plaget!

                    Den er forresten ikke helt stereo, inngangene blir summert uansett hvordan du kobler, så om du kobler utgangene i mono eller stereo er egentlig same shit.

                    Jeg hadde 3x10" (1,33ohm) på den ene kanalen og 1x15" (1ohm) på den andre. Det er også en mulighet... De må ikke lastes likt, siden det er "stereo" utganger, men begge kanaler vil gi samme signal uansett hvordan du kobler inngangene.
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      er det egentlig en ekte 2 kanals=stereo forsterker? eller en mono forsterker med 2 parallele uttak?? desuten må den være en klasse D (digital sådan) siden den ikke ble noe varmt... og av den grunn 90% sjangser på at den er "ekte mono"...

                      Jeg husker hvem som spurte eller hvor det ble nevnt: uansett forsteker så er det aller best å få den til å jobbe i et optimal last -dvs ikke helt på grensen av hva den er laget for -fordi power suplyene jobber mest optimal mht strøm behov og tilgang/reserver. Dette betyr helt enkelt mer kontrol og bedre lyd kvalitet -maks effekt er ikke synonim for god lyd.

                      Ellers kan du heller prøve å skafe deg høyttalere med bedre folsømhet -slik at du ikke trenger så "store og kraftige" forsterkere for å få litt fart på en tung drevet eløement som trenger mye effekt for å gi fra seg lyd...

                      Du vil ikke oppnå såkalt "drifts temperatur" om varmen transporteres fortere eller mer effektiv eller feks på vinters tid... og de fleste audio kretser låter bedre med noe temperatur eller etter en stunds drift, skyldes at de fleste komponentene i kretsen får sine normale verdier -den endrer seg med temperaturen nemlig... eventuel servo/bias kretser har kompensert/justert til riktige verdier og derfor vil de fleste "låte bedre"

                      ellers må du være mer spesifikk med din opprinelig spørsmål: 2 x 1600W rms ved 1 ohm eller 1 x 3200W rms ved 2 ohm?

                      fordi det avhenger om du har 1600w på 1 ohm + 1600w på 1 ohm (2 stk spoler) eller: 3200w på 1ohm+1ohm (2 stk spoler i serie) eller 3200w på 4ohm parallel med 4ohm (2 stk spoler i parallel) dette er nemlig ikke helt "det samme"... eller er det bare snakk om 2 stk spoler på 1ohm hver? og er det snakk om den forsterkeren som er "mono" så er det ikke snakk om 2 x 1600watt da den har bare 2 parallele uttak...
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment


                      • #12
                        Den er faktisk en 2-kanaler James! Uvanlig, men den har 2 separate kanaler ut. Inngangene er ikke i stereo som jeg nevnte, men summeres til mono i inngangstrinnet.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          sier du det? hvilken var det? hvis inngangene summees må det være bare beregnet til sub bruk=frek under 300Hz -eller?
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                          Comment


                          • #14
                            ser ut som jeg burde skrevet litt mer ja.

                            Det er en Hifonics XX Colossus II, monoblokk klasse D, det er en monoblokk med 2 parallelle utganger tror jeg.

                            Jeg skal drive to Fi Q 18", dem tåler 1600W rms hver, i alle fall så vet jeg at flere driver dem med monoblokker som gir 1500-1800W rms, så dem passer med min forsterker. Dem jeg har kjøpt har doble spoler på 2 ohm, dvs enten 2 x 1 ohm, eller 1 x 2 ohm (på forsterkeren, og det som passer for meg, kan selvsagt også koble 1x8 ohm, eller 1x 0,5ohm)

                            Forsterkeren har som sagt to parallelle utganger som du kan enten koble 2 x 1ohm, eller "brokoblet" 1 x 2 ohm, med andre ord så tåler forsterkeren minimalt 1 ohm. Flere har koblet 0,5 ohm på forsterkeren så jeg vil tro den har en kraftig strøm tilgang/reserver for å spille brukbart på 1 ohm.

                            Jeg kommer nok ikke til å spille 100% lenge uansett, for 3200W rms i en celica blir veldig mye. Så jeg vil nok ikke tro at det blir et problem.

                            Men slik jeg ser det nå så vil forsterkeren lese 1 ohm uansett om jeg velger metode 1: 2 " kanaler" på 1 ohm eller metode 2: 1 "kanal" ved 2 ohm.

                            Og siden jeg skal bruke 21mm2 høyttalerkabel til subwooferne så kan jeg vel "brokoble" forsterkeren slik at jeg sparer kabel.

                            Her er PDF manualen til forsterkeren (engelsk begynner på side 8): http://www.audiodesign.de/downloads/...ColossusII.pdf
                            Last edited by Dammed; 10-01-2010, 17:19.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by matador View Post
                              sier du det? hvilken var det? hvis inngangene summees må det være bare beregnet til sub bruk=frek under 300Hz -eller?
                              XX Colossus II er en klasse D "stereo" amp som har 2 separate utganger! Den har Altså IKKE parallellkoblede utganger, men har 2 separate forsterkerkanaler som kan kobles enten i mono eller "stereo"...
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X