Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automatsikring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Automatsikring

    Kan man bruke en automatsikring til å manuelt bryte strømmen mellom to batterier?

    f.eks. en slik en:
    Mvh. Damir

  • #2
    Anbefales ikke...
    En kompis som hadde det, å den varte ikke lenge.
    Nå kjører han med begge batteriene på hele tiden.
    Funker vel så godt, om ikke bedre.
    Mvh Even S. Jensen
    Tlf 41091189
    Digital Designs, nothing is even close!

    Comment


    • #3
      anbefales

      det anbefales å bruke sikring mellom batteriene grunnet sikkerhet for kortslutning.

      Jeg har gode erfaringer med DynaBel sine sikringer.

      Bruker 140 amp mellom batteriene. Et batteri foran og et bak

      http://www.mamut.net/dynabel/subdet308.htm
      Mvh
      Tufte's hotline

      Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

      Comment


      • #4
        Men man kan altså bryte strømmen manuelt med en av disse?

        En slik automat sikring er jo mye billigere enn f.eks. en Stinger SGP32 batteri isolator:
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          En batteriisolator er jo litt mer avansert enn en bryter da, den vil jo koble sammen batteriene automatisk når dynamoen leverer høy nok ladespenning, og som folk sier; du må jo ha sikring uansett! Jeg bruker Dynabel sine automater som sikring/bryter, og det fungerer helt utmerket så lenge du ikke utsetter de for fukt!
          Roar Sørlie
          Tlf 90127075
          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

          Comment


          • #6
            Originally posted by evensvee View Post
            Anbefales ikke...
            En kompis som hadde det, å den varte ikke lenge.
            Nå kjører han med begge batteriene på hele tiden.
            Funker vel så godt, om ikke bedre.
            Begrunn gjerne hvorfor dette ikke anbefales

            Comment


            • #7
              ja er selvsagt sikringer både framme og bak nå. Men hadde vært kjekt med en bryter tenkte jeg. Problemet ble å finne en bryter som tåler 200A... Var ikke mangle slike hvis man ikke ville ha den båtbryteren til biltema som er nesten på str med en skoeske...

              Nei, man det blir det en automat sikring da. Men bare for å ta det med en teskje. :P Man kan vri på den lille armen for å bryte strømmen?
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Fordi den gikk i stykker vel :P
                og den var handlet hoss dynabel.
                En sikring er for puslette bygd for å tåle slike lysbuer "daily".
                sikringer innholder bimetall som slår ut under overoppheiting.

                correct me if i`m wrong
                Mvh Even S. Jensen
                Tlf 41091189
                Digital Designs, nothing is even close!

                Comment


                • #9
                  Lysbuer? Det vil si at dere driver og bryter kretsen under full belastning da altså? Da er det kanskje ikke så rart de ryker heller.. Slå av anlegget først, blir ingen lysbue om du ikke har noe særlig strømtrekk.
                  Trykker på den lille knappen ved sidenav armen for å bryte kretsen, og svinger armen tilbake for å slå på igjen. Ingenting i veien med dette
                  Roar Sørlie
                  Tlf 90127075
                  Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dammed View Post
                    ja er selvsagt sikringer både framme og bak nå. Men hadde vært kjekt med en bryter tenkte jeg. Problemet ble å finne en bryter som tåler 200A... Var ikke mangle slike hvis man ikke ville ha den båtbryteren til biltema som er nesten på str med en skoeske...

                    Nei, man det blir det en automat sikring da. Men bare for å ta det med en teskje. :P Man kan vri på den lille armen for å bryte strømmen?
                    mr. r3mark forklarte det ganske fint her du trykker på knappen om du vil skru av/koble ut sikringen ja :-)

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, evensvee hvis du tenker over det så er det akkurat samme belasting på en automatsikring mellom to batterier som det er på en automatsikring mellom et batteri og en forsterker. Kanskje til og med mindre mellom to batterier siden det andre batteriet er ikke en forbruker i kretsen, så det eneste strømmen som vil gå gjennom automatsikringen er ladestrømmen.

                      Sier seg selv at man må skru bilstereoen av før man bryter strømmen, i det minste skru volum til 0 for at det skal være minst mulig påkjenning.

                      Oki, da blir det en automatsikring på min neste ordre.
                      Mvh. Damir

                      Comment

                      Working...
                      X