Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fastbrennt Sub??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fastbrennt Sub??

    Hallo

    Har en Ground Zero 15" på 2500wRMS og en Cadence ZRS-8000D Forsterker på 2250 wRMS ved 1 ohm

    Ble ferdig og koble anlegget for litt over en uke siden og alt har fungert perfekt, men nå på tur hjem så spillte jeg litt høyt (men har spillt mye høyyere før) og plutselig ble subben helt stille.. stoppet å sjekket å virker som elementet er brent fast eller noe .. jeg kan bevege det enn parr millimeter inn før det er bomm stopp..
    men var ingen brentlukt eller noe slikt

    men hvordan skal det gå å brenne den fast viss jeg har mindre forsterker enn hva subben skal tåle?
    og nå har jeg den minste av sikkringene mine i på 150amp som vil si at den skal gji maks 1800 watt?

    uansett noe er ikke rett.. har en misstanke om at d kan være noe med at forsterkeren min er stillt helt feil?

    menmen,.. noe jeg kan gjøre med dette?
    Last edited by VSO; 23-12-2009, 04:47.

  • #2
    forsterkern er nok stilt feil.. så du har klippet signalet.

    viss den "sitter" fast innvendig.. når du presser på membranet..
    er nok spolen som har tatt kveld.. så du må nok kjøpe ny sub eller få ny på garantien elns
    Last edited by HLS; 23-12-2009, 04:58.
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      Høres ut som om du har en slik bass http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17001. I såfall,mener jeg at du får kjøpt reconingskit til denne.Tror det kostet rundt 1500 kr.Så da blir jo det billigere å enn å handle ny bass

      Comment


      • #4
        ..... .
        Last edited by HLS; 14-01-2010, 11:30.
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

        Comment


        • #5
          Originally posted by mustang<3 View Post
          forsterkern er nok stilt feil.. så du har klippet signalet.

          viss den "sitter" fast innvendig.. når du presser på membranet..
          er nok spolen som har tatt kveld.. så du må nok kjøpe ny sub eller få ny på garantien elns
          ok..
          Ja tenkte meg det var spolen som var gått ja :/

          Spillte ganske høyt på metall-musikk, og det er jo veldig kjapp bass i metal, så da beveger jo ikke membranet seg så langt når den spiller de høyere frekvensene, og da blir det vell dårlig med kjøling kan jeg tenkte meg...


          Originally posted by Vinje View Post
          Høres ut som om du har en slik bass http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17001. I såfall,mener jeg at du får kjøpt reconingskit til denne.Tror det kostet rundt 1500 kr.Så da blir jo det billigere å enn å handle ny bass
          Jepp, er nokk en slik ja..



          Originally posted by mustang<3 View Post
          http://caraudio-bg.com/recone.html

          det finnes vell kansje

          si ifra så kan vi bestille recone sammen.. (billigere frakt osv)

          oki,.. Men jeg skal høre med bilstereospesialisten først å høre om jeg ikke klarer å snakke meg til noen garantisak først :P .. viss ikkje så kan vi vell bestille

          Comment


          • #6
            Hvorfor? Subben tåler jo mer effekt en hva forsterkeren gir...
            Og jeg trodde man ikke kunne sprenge et element med for lite effekt?

            Er litt usikker på en ting, hvis en sub er oppgitt til og tåle 2500w rms vil det da si at den tåler 2500w i 30sek eller i en time? for spolen blir vel bare varmere og varmere jo lenger man spiller.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stianuno View Post
              Hvorfor? Subben tåler jo mer effekt en hva forsterkeren gir...
              Og jeg trodde man ikke kunne sprenge et element med for lite effekt?

              Er litt usikker på en ting, hvis en sub er oppgitt til og tåle 2500w rms vil det da si at den tåler 2500w i 30sek eller i en time? for spolen blir vel bare varmere og varmere jo lenger man spiller.
              Husk at det er forskjell på effekt også da

              "Bilen min kan gå i 200, men ikke sikkert den klarer det i 3. gir med 7000 rpm over lenger tid"

              Men det er likevel bra å gjøre seg kjent med om det er burp effekt eller vedvarende som oppgis.
              Største problemet er nok at det er en god del faktorer som må tas hensyn til. 2500 wrms er kanskje oppgitt i en optimal kasse som produsenten har testet osv....
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

              Comment


              • #8
                Originally posted by B2 Audio View Post
                Husk at det er forskjell på effekt også da

                "Bilen min kan gå i 200, men ikke sikkert den klarer det i 3. gir med 7000 rpm over lenger tid"

                Men det er likevel bra å gjøre seg kjent med om det er burp effekt eller vedvarende som oppgis.
                Største problemet er nok at det er en god del faktorer som må tas hensyn til. 2500 wrms er kanskje oppgitt i en optimal kasse som produsenten har testet osv....

                Dette er jo faktorer som sub produsent burde ha oppgitt ikke som jeg burde gjøre meg kjent med ved feks og sende en mail til produsent, hvis det er viktige faktorer som optimal kasse, nominell effektålighet, eller andre ting så er jo penger og spare på garantisaker.

                Så da bør slike ting oppgis i manualen som følger med elementet.

                Jeg kan ikke skjønne at trådstarter ikke har krav på en sub så lenge det skjedde innen garantitiden

                Comment


                • #9
                  får ikke ny bil på garantien heller om du kjører i fjell veggen..
                  sound.vision.soul

                  Type R

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by LLH View Post
                    får ikke ny bil på garantien heller om du kjører i fjell veggen..
                    "-du sa ingenting om at bilen hadde en blindsone"
                    No Windows-crap,just Mac Power

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by LLH View Post
                      får ikke ny bil på garantien heller om du kjører i fjell veggen..

                      En dårlig sammenligning desverre


                      For det er noe de fleste vet, men at du må ha ei lukka kasse på 150 liter for og kunne tilføre max effekt til elementet er vel ikke noe de fleste vet med mindre det står i manualen.
                      Er kansje lurt og opplyse om det og da?
                      Last edited by Stianuno; 27-12-2009, 13:41.

                      Comment


                      • #12
                        Det går jo an å ligge i 80 i andregiret uten å være i rødsona av turtellern også, men motoren har ikke godt av det. Bedre?
                        Roar Sørlie
                        Tlf 90127075
                        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                        Comment


                        • #13
                          Effektmålingene er vel ofte oppgitt for infinant baffle også?
                          Roar Sørlie
                          Tlf 90127075
                          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by r3mark View Post
                            Det går jo an å ligge i 80 i andregiret uten å være i rødsona av turtellern også, men motoren har ikke godt av det. Bedre?

                            Du får vel en ny motor hvis den havarere vil jeg tro:P så lenge det er garanti på bilen.

                            Comment


                            • #15
                              De gangene et element sprenges så er det en feil et sted. Mest sannsynlig IKKE i elementet, men heller at eieren har vært uvøren med gain-kontrollen og mata på med effekt slik at forsterker klipper. Hvor mange ganger skal dette nevnes på et forum? Kan og tenkes at forsterker er ødelagt på et vis også. Kan være så mange grunner. Men produksjonsfeil på elementet? Come on... Synes den turtallsammenligningen var ekstremt god

                              Hadde DU vært butikk og fått inn en kunde som hadde brent suben sin på denne måten tviler jeg sterkt på at du hadde uten videre gitt han en ny sub.
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X