Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argumenter for frontsett, mot høytalere bak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Argumenter for frontsett, mot høytalere bak

    Hei. Jeg er ny her

    Er fortsatt ganske ny på dette med Bilstereo, men det interesserer meg veldig.
    Skaffa meg bil i Mai. Musikk er en stor del av livet mitt, så bilstereo var et must.
    Siden det bare var originale høytalere foran og bak i min Mitsubishi Carisma '03
    så kjøpte jeg nye greier i sommer. Fikk tilbud av en kompis, hvor jeg kunne kjøpe
    Pioneer TS-W307D4 12" sub, Pioneer DEH-3000mp spiller og en grei monoblokk...

    Jeg syntes det hjalp med sub, og høytalerne spilte jo greit nok de også.
    Etterhvert følte jeg at jeg skulle oppgradere høytalerne mine i tillegg.
    En kollega av meg tilbudte meg ett par ubrukte Clarion 6x9 høytalere
    til hattehylla for bare 400 kr. så jeg takka ja og tenkte de var greie.
    Også kjøpte jeg et frontsett fra Alpine, et nyere komponentsett
    som jeg kjøpte hos Strømmen Bilradio til 1500,- (Alpine SPG-13CS).

    Først kjørte jeg alle høytalerne på spilleren, m/ forsterker bare på sub.
    Etterhvert fikk jeg innspill på at jeg burde ha forsterker til resten også.
    Syntes Alpine var bra (frontsettet), så jeg kjøpte like greit en 4-kanaler
    (brukt på Finn.no) som het MRP-F250 og den syntes jeg funket bra.

    MEN, jeg var fortsatt ikke helt fornøyd, og div. folk sa at hattehylle-
    høytalere sammen med sub baki var bare et besvær lydmessig...
    Var ikke helt enig i begynnelsen, men etterhvert fant jeg ut
    at det faktisk var mye bedre uten, så lenge frontsettet
    og sub'en er stilt inn riktig - og begge på forsterkere.

    Så nå skal jeg brokoble 4-kanaleren. Også monoblokka jeg har
    er en A/D/S-greie som jeg skal bytte ut nå i juleferien tenkte jeg.
    Blir til at jeg kjøper en brukt Alpine MRP-M650 e.l., tror jeg...


    Så kommer vi til poenget i tråden. Faren min var med meg i bilen igår,
    og han fikk høre anlegget mitt - syntes det var veldig bra bass, lyd, osv.
    Men han skjønte ikke hvordan det hjalp å KASTE UT høytalerne jeg hadde bak.
    Han kunne ikke skjønne hvordan det ble bra å ha bare bass bak og mellom/diskant foran...

    Jeg hadde noen gode argumenter der og da.
    Også virker det som de fleste som driver med
    dette anbefaler å ha skikkelig frontsett + sub,
    så her kan folk komme med argumenter for det.
    (gjerne også argumenter MOT høytalere bak)

    Takkar & bukkar
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    man står ikke med ryggen mot scena på en konsert???
    suben spiller på såpass lave frakvenser at det er vanskelig å høre helt bestem hvor den kommer fra.
    Steffen Hammersgård
    Alpine - Mosconi
    Min prosjekt tråd

    Comment


    • #3
      Det med konserten har jeg hørt før også, og det er godt sagt!
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Originally posted by shammers View Post
        man står ikke med ryggen mot scena på en konsert???
        suben spiller på såpass lave frakvenser at det er vanskelig å høre helt bestem hvor den kommer fra.
        Det spørs på om det foran matcher såppas langt ned i frekvens. Spiller fronthøyttalerne 30hz og MENER det så er det ikke noe problem, men hvis man sitter der med et pinglete sett som man ikke kan dele såppas lavt uten at det får pusteproblemer bare å overdøve veistøyen så "må" man dele suben høyere.

        Ideelt sett så deler man suben lavest mulig med bratt flankesteilhet. Og har man tidskomp så tar man såklart å tar høyde for avstand til sub også

        Trådstarter:
        Ingen skal fortelle deg hva du skal ha eller ikke, men er jo foran du sitter, sant? Derfor faller det seg naturlig å ha lyden der også.

        MEN, en litt annen vri er denne:
        Om man har sub baki som de ALLER fleste har så vil det tidsfasemessig være lønnsomt å ha høyttalerne bak også. Hvorfor? Jo man får all lyden fra et sted. Dette vil veldig banalt sett innebære at lyden fra alle høyttalere treffer deg som lytter mer likt en om du hadde bass langt unna deg bak, høyttaler venstre nærme deg og høyre høyttaler litt unna deg igjen. Forskjeller i nivå og tidsfase blir et minimum! Trenger ikke låte DÅRLIG om høyttalerne er montert bak, slik alle tror Men i de fleste installasjoner så er det ikke gjort noen innsats i å utnytte potensialet som ligger i utstyret. Kjører man 6x9" Coax settet rett i ruta så har man litt orden på førsterefleksjonene og, en om man monterer de pekende forover og får refleksjon via frontruta som bare forstyrrer.

        Litt sånn moro å tenke litt motsatt av hva de fleste andre mener er optimalt. Med dette mener jeg ikke at en skikkelig installasjon med høyttalere foran, godt utstyr og RIKTIG justert er helt tåpelig, snarere tvert i mot. Men er ikke alle som sitter med hverken slikt utstyr eller kompetanse og da kan jo det å ha alt bak være vel så bra Håper bare du ble klokere og ikke sitter der med fler spørsmål. Det hadde ikke vært meningen, med mindre jeg lett kan svare på de da
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Hehe neida jeg skjønner hva du mener. Men for min del, ble det MYE bedre med et ganske greit frontsett og sub baki Men på en annen side, så var ikke høytalerne bak skjermet fra sub, også har jeg ikke veldig peiling på lydjusteringer iforhold til refleksjoner, vinkler, plasseringer, osv. Men da jeg snudde hodet bak for å høre mellomtonen/diskanten bak, så hørtes det ikke så veldig bra ut iforhold til det andre.
          Last edited by TakeTheTime; 22-12-2009, 01:15.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Kan du dele subben på 60hz og samme med frontsettet skal det ikke være mulig å høre hvor bassen kommer fra, men for at dette skal bli bra må frontsettet klare en slik deling også. Demping av dører hjelper veldig på dette om lyden er for tynn foran

            Uansett er det greit med bakhøyttalere også, for om du har passasjerer i baksetet og kun et frontsett vil dem omtrent bare høre bass, men 90% av tiden du kjører bil er du jo alene, så da fader du kun lyden bakover de gangene du har passasjerer
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Jeg liker å ha lyden foran og subben bak, er ikke helt så frelst på å ha noen høyttalere i hattehylla. Lyden blir ikke helt det samme når den kommer bakfra.
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #8
                Originally posted by DDaudio.no View Post
                Kan du dele subben på 60hz og samme med frontsettet skal det ikke være mulig å høre hvor bassen kommer fra, men for at dette skal bli bra må frontsettet klare en slik deling også. Demping av dører hjelper veldig på dette om lyden er for tynn foran

                Uansett er det greit med bakhøyttalere også, for om du har passasjerer i baksetet og kun et frontsett vil dem omtrent bare høre bass, men 90% av tiden du kjører bil er du jo alene, så da fader du kun lyden bakover de gangene du har passasjerer
                Jeg har høypassfilter foran på 80hz og oppover,
                også kjører jeg suben på de gjenstående under 80hz.
                Synes dette fungerer veldig bra, og så lenge alt er riktig
                innstillt og bassen ikke er overdrevent gain'a iforhold til foran,
                så funker det fett og høres greit ut baki også (har testet det,
                men ikke imens jeg kjører....) også har jeg høy plassering av
                diskanten, vinklet så de peker bakover mot midterste setet.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment

                Working...
                X