Announcement

Collapse
No announcement yet.

H/K ca5250 vs Soundstream LWiii 5.1000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • H/K ca5250 vs Soundstream LWiii 5.1000

    Driver å skal kjøpe meg en 5 kanaler og det har blitt ett valg mellom disse 2

    Harman kardon ca 5250 som får lovord fra miniboom her på forumet
    http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=8439

    •RMS Power @ 4Ohms : 4 x 55 + 200W
    •RMS Power @ 2Ohms : 4 x 80 + 320W

    1x80A sikring

    Pris 2495kr

    Denne kjøpte jeg idag , men så fikk jeg ett tilbud på denne:

    Soundstream lil`wonder III LW5.1000
    http://www.steveselectronics.biz/pro...d=379&scid=102

    Power Rating: 90Wrms X 4 @ 4 ohms Stereo
    Power Rating: 175Wrms X 4 @ 2 ohms Stereo
    Power Rating: 350Wrms X 2 @ 4 ohms Bridged
    Power Rating of Sub Channel: 150Wrms X 1 @ 4 ohms Mono
    Power Rating of Sub Channel: 300Wrms X 1 @ 2 ohms Mono

    3x25A sikringer


    Til 2990kr inkl moms/frakt. 2 års garanti , 5 års reklamasjonsrett.

    Rent spesifikasjonsmessig tror jeg ikke det er så fryktelig mye som skiller dem,
    men min erfaring med soundstream er at de lager solide vellydene forsterkere.

    Eneste minuset med soundstreamen er vel at det skulle vært prioritert litt mer "suppe" i
    subkanalen for større fleksibilitet men i mitt oppsett er det per dags dato likegyldig.

    Blir vel så jeg leverer tilbake HKn imorgen.

    Noen tanker rundt dette?

  • #2
    Jeg tenker at Harman/Kardon pleier å skrive reelle effekttall, og at Harman'en til tross for lavere oppgitte effekttall har 5A større sikring og koster 500,- mindre (så lenge den er på "tilbud"). Dessuten leverer den fortsatt varene i 1,5ohm på subkanalen hos meg. :P

    Reklamasjonsretten er jo også den samme på de to, og en eventuell garanti på et produkt dekker vel bare fabrikasjonsfeil (dermed er den neppe bedre enn reklamasjonsretten anyway, og det faller etter min mening bort som et salgsargument med mindre varigheten på garantien overstiger reklamasjonsretten). Etter mitt syn, som sagt.

    I tillegg syns jeg HK'en ser bedre ut, men det er jo smak og behag. Noen liker Old School-looken også.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Miniboom View Post
      Jeg tenker at Harman/Kardon pleier å skrive reelle effekttall, og at Harman'en til tross for lavere oppgitte effekttall har 5A større sikring og koster 500,- mindre (så lenge den er på "tilbud"). Dessuten leverer den fortsatt varene i 1,5ohm på subkanalen hos meg. :P

      Reklamasjonsretten er jo også den samme på de to, og en eventuell garanti på et produkt dekker vel bare fabrikasjonsfeil (dermed er den neppe bedre enn reklamasjonsretten anyway, og det faller etter min mening bort som et salgsargument med mindre varigheten på garantien overstiger reklamasjonsretten). Etter mitt syn, som sagt.

      I tillegg syns jeg HK'en ser bedre ut, men det er jo smak og behag. Noen liker Old School-looken også.
      Ble så min sønn satte en effektiv stopper for tilbakelevering av HKn.
      Han har tydeligvis hatt innvendinger mot designet og implementert sine egne tanker og ideer:P

      Regner med HKn kommer til å gjøre jobben, men ville ha foretrukket soundstreamen lydkvalitetsmessig.
      Effektmessig er det antaglig ikke mye som skiller de to.

      Har fått tilbake dynamostøy i bilen som førjulsgave også..... det er alltid like festlig å feilsøke:S

      Comment


      • #4
        bare lurer på en ting, hvorfor er du så sikker på at du hadde foretrukket soundstreamen lydkvalitetsmessig?

        Comment


        • #5
          Originally posted by kimmen View Post
          bare lurer på en ting, hvorfor er du så sikker på at du hadde foretrukket soundstreamen lydkvalitetsmessig?
          Vel, det er for det meste basert på det jeg har hørt av soundstream.

          Hvis jeg ikke tar helt feil så er vel soundstream en del av Harman, men
          spesialiserer seg på bilstereo. De har for vane å bruke gode interne komponenter/teknikk,
          men akkurat lil`wonder serien er jeg bare kjennt med lw5.830 og en av de mindre monoblokkene.

          Så siden de rent effektmessig er ganske like , så vil jeg _tro_ at soundstreamen har
          bedre forutsetninger når det gjelder lydkvalitet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Roxx View Post
            Vel, det er for det meste basert på det jeg har hørt av soundstream.

            Hvis jeg ikke tar helt feil så er vel soundstream en del av Harman, men
            spesialiserer seg på bilstereo. De har for vane å bruke gode interne komponenter/teknikk,
            men akkurat lil`wonder serien er jeg bare kjennt med lw5.830 og en av de mindre monoblokkene.

            Så siden de rent effektmessig er ganske like , så vil jeg _tro_ at soundstreamen har
            bedre forutsetninger når det gjelder lydkvalitet.
            Høyttalerne dine og den øvrige installasjonsjobben har jo langt mer å si for hva du vil oppleve av forskjeller i lydkvalitet fra installasjon til installasjon, enn forskjellen mellom to ganske så tilsvarende forsterkere.

            Tror ikke lydkvaliteten vil være hørbart forskjellig fra de to forsterkerne, med mindre den ene er utpreget dårlig. Og det tror jeg vel ikke i dette tilfellet. De rimelige Soundstream-forsterkerne har vel ikke akkurat rykte på seg for å være hardcore SQ, på samme måte som H/K ikke akkurat har det ryktet heller.

            Comment


            • #7
              Vil heller si at soundstream har rykte på seg for å være Hardcore SQ , men dette er forsåvidt en forsterker
              i budsjettklassen.

              Innstallasjonen er jo identisk siden det er min bil denne skal stå i:P Derfor vil forsterkeren i dette tilfellet være den eneste variabelen Og derfor blir kvaliteten på forsterkeren gjøre seg absolutt gjeldene.

              Men om forskjellen er verdt den ekstra 500lappen?

              Vel, dette er den første serien med bilforsterkere fra HK på rundt 15 år (correct me if I`m wrong)
              så det blir bare synsing siden det jeg ikke finner noen tester der vi får se reelle tall/målinger
              som vi kan sammeligne opp imot soundstreamen.

              Og ikke minst hvilken kvalitet de interne komponentene holder/byggteknikken.

              Begge er merker jeg har hatt gode erfaringer med, men HK så er det bare ca1500m forsterkeren i denne serien jeg har eid,
              og den var iallefall ikke verd veiledende prisen på 5000kr. HK lager mye bra hjemmekino (selv om jeg har fetisj for yamaha/rotel akkurat her:P)

              Comment


              • #8
                soundstreams rykte baserer seg vel helst på det utstyret som ble produsert på 90 tallet vil jeg tro

                Comment


                • #9
                  Soundstream har/hadde jo noen grisedyre forsterkere i "hardcore"-klassen, ja. Gamle Tarantula (og de gaaamle Van Gogh?)... Jeg kan jo rette innlegget mitt til å gjelde de "vanlige" seriene folk flest bruker.

                  Eventuelle marginale forskjeller mellom tilsvarende forsterkere vil etter min mening bli satt fullstendig i skyggen av effekten fra hvordan du setter deg litt forskjellig i setet fra gang til gang, og for ikke å snakke om at alle innspillinger varierer så fælt som de gjør. Med det i bakhodet, mener jeg at å søke noe spesielt blant rimelige (eller noen) forsterkere er å kaste bort tida... Å skille klinten fra hveten blir nær umulig, kjøp en forsterker som er kraftig nok, ta resten med gode høyttalere og finpuss med EQ.

                  Pluss at ørene våre husker dårlig, så de færreste, om noen, er i stand til å skille eventuelle mikroskopiske forskjeller på en reell måte, etter å ha koblet om fra en forsterker til en annen (og deretter satt seg ned for å prøvelytte med ørene på et litt annet sted enn ved forrige lytting, pga man ikke klarer å sitte helt likt i setet hver gang, osv...). :P

                  Siden begge er forholdsvis "entry-level", tror jeg som sagt ikke du ville merket noen voldsom forskjell i lyden.

                  Kan jo godt poengtere det at jeg så klart vet det er både teoretisk og praktisk forskjell i hvordan forsterkere låter mtp lydkvalitet, selvfølgelig - men når man kommer opp i en viss prisklasse blir forskjellene marginale (og knapt hørbare for folk flest). Spørsmålet er jo hvilken prisklasse man må opp i for å komme dit, og det er vel individuelt - basert på både ører og hjerne.

                  Når jeg kommer så langt, skal jeg bytte H/K'en ut med en PG RSd300.4, som vil gi tilsvarende effekt (på papiret) til frontsettet, med den teoretiske fordelen med at den samme strømforsyninga slipper å drive subwooferne mine. Jeg kan jo gi tilbakemelding om jeg hører forskjell!

                  Comment

                  Working...
                  X