Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effekttålighet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Effekttålighet

    Hei!

    Tenkte å kanskje sette i gang en diskusjon rundt det tekniske med effekttålighet på subwoofere.

    Noe jeg kom til å tenke på var om et element vil tåle mer med f.eks. 80hz sinustone enn med 1000hz sinustone, eller kanskje pink noise osv.

    Ved 80hz beveger elementet seg langt mer enn f.eks. 200hz/1000hz osv, og da vil jo elementet få bedre kjøling da det flytter mer luft. Dess høyere membranvekt dess mer effekt må til for å få store utsving på både lave og høye frekvenser, og øker man frekvensen vil elementet uansett få mindre utsving samme hva membranet veier og ikke. Dermed mindre kjøling også.

    Så, hva er rette metode for å måle effekttålighet for at det skal bli korrekt? Pink noise? Brown noise? 80hz? 1000hz?

    Når jeg ser at et element tåler 1000W RMS (sett at det sprenger etter 5 minutter med kontinuerlig tilført 1050W RMS @ 50hz, men er målt til å klare 1000W RMS ved denne frekvensen), så sier det meg at det ikke vil tåle så mye ved høyere frekvenser som man alltid har i feks. musikk, og at om man da tilfører 1000W på sanger med et stort spekter av frekvenser i området under 200hz, så vil elementet kanskje sprenge? Eller om man tilfører kontinuerlig 100hz ved 1000W RMS, vil det vel sprenge tidligere?

    Diskuter
    Last edited by DD-Henrik; 10-12-2009, 16:00.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

  • #2
    Jeg har etterhvert lært meg å drite i hva et element tåler av effekt, og ser dermed ikke poenget med å måle effekttåligheten til et element... men så deltar jeg ikke i dB-drag - og klarer normalt å høre når det klipper fra forsterkeren eller forvrengning oppstår i høyttaleren pga for lang membranvandring.

    Comment


    • #3
      Jaja, er helt med på alt det dritet med watthysteri osv, men dette var kun for å diskutere litt teknisk

      Effekttålighet blåser jeg lange veien i. Kjører 2kw på DD1508 som er ratet til 500W RMS

      Kunne sikkert også kjørt 150W RMS på et annet element og fortsatt fått høyt lydtrykk, men nå var det rent teknisk jeg tenkte på da
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        En annen ting som er verdt å merke (f.eks) er at om man har en sub som tåler 1000 watt og man har en forsterker på 2000 watt @ 1 ohm og kobler det til 1 ohm, så betyr ikke det at subben mottar 2000 watt. Trekker man fra hvor effektiv en forsterker er og "box rise" ( si at det ligger på 4ohm med boxrise) så er det veldig lite effekt elementet får tilført av det som det egentlig skulle fått. Så om du har en forsterker som er over effektåeligheten til subben betyr det ikke at man automatisk sprenger det.

        Men over til spørsmålet, når man rater hvor mye ett sub element tåler bør det være innenfor spekteret det skal spille, la oss si 20-80hz (selv om det er veldig få av oss som deler helt opp til 80hz) og ta den frekvensen det ryker i først som effekttåelighet, som f. eks 1000w @ XX hz.

        Men det jeg synes og tror er drepen for et hvert element er klippede signaler, som kan gjøre at subben tar kveld lenge før det møter oppgitt effetktåelighet.
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #5
          Originally posted by berniebp87 View Post
          En annen ting som er verdt å merke (f.eks) er at om man har en sub som tåler 1000 watt og man har en forsterker på 2000 watt @ 1 ohm og kobler det til 1 ohm, så betyr ikke det at subben mottar 2000 watt. Trekker man fra hvor effektiv en forsterker er og "box rise" ( si at det ligger på 4ohm med boxrise) så er det veldig lite effekt elementet får tilført av det som det egentlig skulle fått. Så om du har en forsterker som er over effektåeligheten til subben betyr det ikke at man automatisk sprenger det.
          Ineffektiviteten pga varmeutvikling skal vel være alt trukket fra når effekten til forsterkeren blir oppgitt, såvidt jeg har fått med meg.

          "Box rise" er ikke bare relatert til kassa, men også til selve elementets egenskaper (selv om kassa kan påvirke denne i stor grad). Ikke alle elementer har en like voldsom impedansekurve, men det du skriver er absolutt relevant - og jeg har hørt/lest mange misforstå det der utrolig mange ganger.

          Faktisk er det vel ganske sjelden at en forsterker yter effekten den kan levere, derimot skjer det trolig langt oftere at den leverer så mye spenning som den klarer. Men grunnet impedansestigningen i høyttaleren, vil effekten man får nyttegjort seg av, ofte være langt mindre enn man tror. Det er jo veskelstrømgjennomgangen i spolen, ikke spenningen over den alene, som skaper bevegelsesenergien. Og det er det ikke alle som er klar over, faktisk.

          Originally posted by berniebp87 View Post
          Men over til spørsmålet, når man rater hvor mye ett sub element tåler bør det være innenfor spekteret det skal spille, la oss si 20-80hz (selv om det er veldig få av oss som deler helt opp til 80hz) og ta den frekvensen det ryker i først som effekttåelighet, som f. eks 1000w @ XX hz.
          Noen produsenter gjør omtrent som du beskriver (utenom å oppgi spesifikk frekvens), altså de oppgir flere effekttåligheter avhengig av kassestørrelse. Dvs. at det ikke kun er termisk effekttålighet det er snakk om, men også grensen for hvor mye høyttaleren vil bevege seg i en gitt kasse med en viss effekt. Om kassa er veldig liten, blir den mekaniske (og oppgitte) effekttåligheten gjerne høyere - altså nærmere den termiske.


          Originally posted by berniebp87 View Post
          Men det jeg synes og tror er drepen for et hvert element er klippede signaler, som kan gjøre at subben tar kveld lenge før det møter oppgitt effetktåelighet.
          Nå vil jo ikke spolen smelte før den når temperaturen den er laget for å tåle, men med hardt klippet signal vil den jo nå temperaturen raskere.

          Comment

          Working...
          X