Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasse til 2x18" PA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basskasse til 2x18" PA

    Hei. jeg fikk tak i to noe flott PA-bass. PA er anlegg som blir brukt offentlig, til konserter o.l.

    tenkte jeg kunne ha det litt gøy med disse

    har en golf 3 så jeg lenge har hatt lyst å fikset litt bedre bass i. har en kasse med en 12" og en forsterker. men disse er ikke noe spess trøkk i..
    Nå som jeg fikk disse 18" elementene tenkte jeg at jeg kunne bygge en kasse til disse.
    Jeg tok mål av bagasjerommet og fant ut at det faktisk ikke er plass til begge elementene ved siden av hverandre, men jeg fant ut at hvis jeg skråbygger kassen, vil jeg få plass.
    jeg har tegnet opp forslaget mitt i et 3D program med helt korrekte mål:





    lurer bare på om det vil bli noe bra om jeg bygger kassen slik?
    og evt luftehull og slikt. hadde en tabell på det der med basskasser liggende, men finner den ikke. åsså har jeg ikke akkurat så mye peiling.

    håper på svar..
    mvh
    Fredrik
    Last edited by FR33DY; 24-08-2010, 13:48.

    - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

  • #2
    selve formen på kassa har ingenting å si å dette tilfellet. men du bør jo vite sånn ca hvor stort volum elementene trenger, størrelse på port og lengden.

    Comment


    • #3
      Elementer med høy Qts i "små" lukkede kasser kan bli bra det, men du bør nok ha minst 75-100 liter per element. Som kimmen sier kommer det an på det aktuelle elementet. Den dypeste bassen blir ganske dempet, men det oppveies langt på vei av kupéforsterkningen. Som regel er også følsomheten høy, så man kan fint legge inn en slak hellende demping (3-6 dB/oktav?) fra ~30 hz til 150 hz, for på den måten å skape en "basstung" gjengivelse.

      Har selv hatt en 18" JBL i 100 liter lukket kasse i bil, og det var slett ikke kjedelig
      Last edited by epifant; 10-12-2009, 00:15.

      Comment


      • #4
        ok, jeg vet ikke hvordan jeg finner ut det, men jeg fann noe info på nettet om noe jeg tror er samme element som jeg har.

        Mine elementer:

        JBL 18"
        Mod: 2241HPL
        Imp: 8ohm

        de gamle kassene:

        JBL
        Mod: 4748A


        Her er det jeg fant på nettet:


        - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

        Comment


        • #5
          De fleste PA-elementer er montert på høykant da.. Og fraktes med lastebilder og kastes rundt av festival-frivillige mange ganger hver sommer, så tipper det skal gå fint
          www.eirikaspaas.com

          Comment


          • #6
            Hm, jeg har også opplevd PA-høytalere med løse magneter/-feste. Også sett mye finurlige metoder på å feste dem igjen, værste jeg har sett var noen som var bare knytt sammen med høytalerkabel, hehe.
            mvh
            Terje

            Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

            Comment


            • #7
              Jeg hadde JBL 2240 Og jeg tror ikke du skal bekymre deg for at chassiet ryker, de er ikke akkurat laget av papp for å si det slik. Men kassene du har skissert er nesten garantert for små til to elementer. Skal se om jeg rekker å regne litt på det senere i dag.

              Comment


              • #8
                i bilde du har lagt ved så står det jo "recommended enclosure volume 140 - 340". liter altså. pr element.

                Comment


                • #9
                  En tråd du kan ha nytte av å lese før du begynner å bygge:

                  http://www.the12volt.com/installbay/...95778&KW=kfr01

                  Ikke at JBL'en MÅ låte likt, men PA-elementer er vel stort sett laget med samme mål i øyemed, akkurat som bilhøyttalere er laget for å brukes i bil.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Miniboom View Post
                    En tråd du kan ha nytte av å lese før du begynner å bygge:

                    http://www.the12volt.com/installbay/...95778&KW=kfr01

                    Ikke at JBL'en MÅ låte likt, men PA-elementer er vel stort sett laget med samme mål i øyemed, akkurat som bilhøyttalere er laget for å brukes i bil.
                    Ja jeg forstår at det kansje ikke er det beste med PA i bil, men så har det seg slik at jeg bare er 16 år gammel og har ikke råd til noe skkelig anlegg i bilen.. ikke ennå ihvertfall. og disse elementene, som jeg fikk gratis, blir nok uansett en del bedre en det ene 10" elementet fra biltema som står i bilen nå ;p

                    - Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

                    Comment


                    • #11
                      Nå er riktignok jeg veldig glad i skikkelig smekk over 50 hz fremfor masse nivå under 50 hz, og sånn sett passer mange PA-elementer godt. De har (generelt sett) en veldig dempet bass i forhold til hifi- og bilstereoelementer pga de ganske heftige kravene til høy effekttålighet, høy følsomhet og lav kompresjon. Tilfeldigvis passer dette veldig godt når man ser på den ganske syke hjelpa en bilkupé gir i de lave frekvensene. 15-20dB ekstra løft er sånt som ville tatt mye effekt og slaglengde/membranareal for å kompensere for om man skulle gjort det samme med EQ.

                      Så forvent et morsomt suboppsett på de fleste musikktyper som ikke har hovedfokus på dypbass. Kents "socker" kommer nesten garantert til å få deg til å le av glede, mens Tungtvanns "shikka ney ney" kommer til å bli litt sånn mediokert...

                      Comment


                      • #12
                        Jeg syns ikke hjelpa i bilkupéen er så fantastisk som folk sier, men skjønner hvor du vil. Litt hjelp er det i alle fall. Om frontsettet ikke spiller så høyt, og man justerer med EQ er det sikkert rom for å få det til å låte akseptabelt.

                        For øvrig likte jeg at du hadde et nytt argument for å stryke Tungtvann fra playlisten, i alle fall. Makan til søppel. :P

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          Jeg syns ikke hjelpa i bilkupéen er så fantastisk som folk sier, men skjønner hvor du vil. Litt hjelp er det i alle fall. Om frontsettet ikke spiller så høyt, og man justerer med EQ er det sikkert rom for å få det til å låte akseptabelt.

                          For øvrig likte jeg at du hadde et nytt argument for å stryke Tungtvann fra playlisten, i alle fall. Makan til søppel. :P
                          Sett på litt Jaa9 og OnkelP, så får du høre tekster som.. ja.
                          "Klar som ei bøtte helvete" ;D
                          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                          Comment

                          Working...
                          X