Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassfiberkasser spiller veldig med.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassfiberkasser spiller veldig med.

    Hei, støpte meg for ei lita stund siden høyttalerkasser til å montere i kickpanelene i bobla mi. Volumet på kassene er ikke så veldig stort, rundt 2 liter tenker jeg - men elementet tar liten plass så mesteparten av det volumet er tilgjengelig.

    Fikk koblet ferdig alt idag og starta anlegget. Diskanten og generelt lydtrykk var veldig bra, men i mellomtonen, midbass og bass var det mye styr. Det virker som om kassene synger med på noen frekvenser og nesten demper andre helt.

    Metallica - sabbra cadabra, bare for å ha noe å gå ut fra. Den typiske dype bassgitaren til metallica blir veldig dempet, men de dypeste delene spilles fint :S

    Prøvde å gå fra litt dempevatt til fullstappa, men kan ikke si det hjalp - bare endra frekvensene som spiller med/dempes noen hertz fra eller til. Tenker at vibroplast er veien å gå? Eller finnes det lettere metoder jeg kan prøve først?

    Høyttalerne er forresten Polk Audio MM651 drevet av en Kicker 250.2 som får signalet sitt fra en Pioneer DEH-P510UB. Veldig fornøyd med lydtrykk og alt sånn, men lydkvaliteten mangler det fortsatt litt på.

    Takker for alle svar!

    Edt: legger til noen bilder av bygget;


    Last edited by Storken; 02-12-2009, 14:56.

  • #2
    Er kassene dempet på noen måte?
    Kan jo tenkes at du ikke har nok lag med glassfiber også

    Comment


    • #3
      Kunne prøvd med litt større volum til de, 2 liter er vel i minste laget.
      Kan også prøve å dempe de eller legge flere lag med glassfiber.

      Comment


      • #4
        2 liter er nok litt lite om du skal ha noe 'ompf' fra midbassregionen. Muligheter for å utvide? Evt montere et annet sted?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Volumet ble litt i minste laget ja, kanskje jeg lager nye kasser senere - men slik det er nå har jeg ikke mulighet til det.

          Det ligger 2 lag med strekt tsjorte og 1 lag med 300g/m^2 glassfibermatte på dem. Kan jo kanskje utvide med et sonorør når jeg tenker meg om, men det får isåfall bli Plan B. Slik elementene er bygd opp tar de veldig liten plass siden de har neodium magnet.

          Jeg skal montere en infinity kappa perfect sub for å dra 75hz og nedover, men det virker som disse kassene har problemer med det som er lengre opp - typ 150-400 hz kanskje. Det er god punch i dem faktisk, men ikke rent i det hele tatt.

          Hvis jeg skal dempe dem mer, hva er anbefalt da? Bitumen matter innvendig?

          Comment


          • #6
            Nei, du skal stive opp mer. Et par lag med t-skjorte og et lag glassfiber er langt fra nok
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Aff, faen xD

              Velta bøtta med polyester over glassfiberen, så greide jo seff å ødelegge det jeg hadde igjen. Er det noen andre metoder annet enn å stive opp mer? Vil ikke dempematter være en fair try?

              Comment


              • #8
                Når kassa synger med så er det viktig å stive opp mest mulig. Dempemattene vil nok virke, men ikke like effektive som noen lag med glassfiber.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Bilstereo elementer har for oftest veldig høye q-verdier og er generelt ikke egnet for så små kasse, det vil mest sannsynlig bare drepe dynamikken og livligheten i lyden.

                  Det jeg ville prøvd er å lage til en "custom" hjemmelaget akustisk ventil. Borr rundt 10stk 6-8mm hull i bunnen av kassa og lim på et 2-3cm tykt lag med rockwool eller annet passende dempemateriale over disse hullene inni kassa (kan ha utenpå om du ikke har plass). Da vil elementet tro at kassa er på en måte større enn den er og det vil hjelpe på veldig på lyden i forhold til det er nå. Har selv gjort dette ved mange løsninger tidligere og det funker veldig bra. Du vil få mye mer midbass trøkk enn du har nå (spesielt i bunnen) og vil også få mye bedre lyd generelt.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
                    Borr rundt 10stk 6-8mm hull i bunnen av kassa og lim på et 2-3cm tykt lag med rockwool eller annet passende dempemateriale over disse hullene inni kassa
                    Rockwool? Seriøst? Du er lei av lungene dine, eller? :P

                    Hadde i alle fall funnet noe vatt eller noe, ikke brukt glass- eller steinull. Hehe!

                    Men støtter de som sier at 2 liter er for lite. Det er jo ingenting for en 6,5" med høy Q... Det er nok bra punch fordi det er en syk peak fra 200-400hz. ^^

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Rockwool? Seriøst? Du er lei av lungene dine, eller? :P

                      Hadde i alle fall funnet noe vatt eller noe, ikke brukt glass- eller steinull. Hehe!

                      Men støtter de som sier at 2 liter er for lite. Det er jo ingenting for en 6,5" med høy Q... Det er nok bra punch fordi det er en syk peak fra 200-400hz. ^^
                      Rockwool er top notch dempemateriell det
                      Er det som er brukt på scan-speak sine akustiske ventiler. Fint til bruk til akustiske ventiler siden det er et materiale med høyere densitet, så det har litt "brems" i seg.

                      Inni en kasse så tror jeg ikke akkurat at det er så farlig

                      Comment


                      • #12
                        Gå å legg deg nå Lars Ove, du skal opp tidlig på jobb i morra hehe
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by InstallBay View Post
                          Gå å legg deg nå Lars Ove, du skal opp tidlig på jobb i morra hehe
                          On my way, pølse-jens

                          Comment


                          • #14
                            Takker for tips om akustisk ventil Men skal dette borres ut mot kickpanelet? (det blir ganske så tett mot interiøret egentlig)

                            Det går like greit å borre i glassfiberen bak, ikkesant?

                            Om jeg starter med 10 hull og ikke blir fornøyd, kan jeg steppe it up til 20-25 da?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
                              Rockwool er top notch dempemateriell det
                              Er det som er brukt på scan-speak sine akustiske ventiler. Fint til bruk til akustiske ventiler siden det er et materiale med høyere densitet, så det har litt "brems" i seg.

                              Inni en kasse så tror jeg ikke akkurat at det er så farlig
                              I lukket kasse funker rockwool steinbra. Problemet er jo der man har kasseløsninger med en eller annen form for port. Støvpartiklene i isolasjonen vil bli presset ut av kassen og bli endel av lufta du puster inn når du drar på litt. Omentrent like helsebringende det som å glefse i seg ei asbestplate.
                              Raymond Pedersen

                              Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                              Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                              Comment

                              Working...
                              X