Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viktigheten av XMAX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viktigheten av XMAX

    Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten avhandling, så kan ekspertene komme med protester om de ikke er enige. Ikke sant, Dag? Hehe.

    Vi har vel (tror jeg) blitt mer eller mindre enige i at XMAX er viktig, selv om det har vært noen som påstår at det blir uviktig, eller i alle fall mindre viktig, når man har en portet kasse. Dette påstår jeg er en sannhet med modifikasjoner, fordi:

    Jeg mener det er et ubestridelig faktum, bestemt av fysiske lover, at det er membranets utsving som til enhver tid lager lydtrykket han hører/måler, uavhengig av om kassen er portet eller ikke - det er rett og slett bare effektiviteten som blir bedre i en portet kasse, altså er ikke behov for slaglengde noe mindre, man får bare bedre nytte av slaglengden man allerede har. Om man kan få en høyttaler til å slå lenger og lenger i samme kasse, og samtidig beholde kontrollen over membranen (derav xmax'ens viktighet), så vil den bare spille høyere og høyere. En høyttaler KAN også spille høyt ved å "kaste" membranen ut og inn, og dermed havner også spolen utenfor magnetfeltet (og utenfor xmax), så det vil ikke låte bra i det hele tatt. Igjen, jo lenger xmax, jo lenger kontrollerte utsving er høyttaleren i stand til å gjøre. Og utsving = lydtrykk.

    Derfor mener jeg at man ved sammenlikning av to høyttalere av samme størrelse, med forskjellig xmax, gitt at kassetypen man sammenlikner dem i er av samme slag og tilsvarende størrelse (lukket/IB eller portet og tunet til samme frekvens), kan si at høyttaleren med høyest xmax alltid vil ha potensiale til å spille høyere ved samme frekvens - forutsatt at høyttaleren får/tåler den nødvendige effektøkningen den trenger for å nå den slaglengden. Dersom høyttaleren med størst xmax ikke spiller høyere, skyldes det antagelig at høyttaleren ikke får (pga impedansestigning)- eller er i stand til å tåle - effekten som kreves for å gi fullt utsving ved frekvensen man sammenlikner ved.

    En GOD høyttaler mener jeg derfor bør nå xmax før den når grensa for termisk effekttålighet (i frekvensområdet den er laget for å brukes i, vel å merke).

    Uansett, det er sikkert rom for diskusjon, om ikke annet presiseringer.

    Jeg vil avslutte med å linke til en fin kalkulator for xmax ved en frekvens i forhold til et gitt lydtrykk, med et visst antall elementer av en gitt størrelse. Lek og lær!

    LINK TIL KALKULATOR

    Det står også en del nyttig info lenger ned på siden.

    Obs: Merk at kalkulatoren ikke tar hensyn til room/cabin gain e.l., lydtrykket er beregnet fra et teoretisk ståsted basert på fysiske lover, ikke hva som er mulig å oppnå i et gitt rom i praksis.

    Det er i alle fall en morsom kalkulator man kan slenge "dataene" fra tidligere/fremtidige installasjoner inn i, og som også kan gi en pekepinn - om ikke på hva som spiller absolutt høyest på måler'n (mange variabler der), så i alle fall på hva som faktisk er oppnåelig lydtrykk med utstyret du har tilgjengelig, gitt at du har nok effekt. Husk at den ikke vil være korrekt når det er snakk om porta kasser, da det også blir alt for mange variabler.

  • #2
    Lang slaglengde er godt for en ting - kvantiteten. Og der stopper det.
    Morsom artikkel
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Originally posted by Legatia View Post
      Lang slaglengde er godt for en ting - kvantiteten. Og der stopper det.
      Morsom artikkel
      Ser hvor du vil hen, men råder deg til å høre en GOD subwoofer med lang slaglengde før du linker til en artikkel som begynner å argumentere mot lang slaglengde med følgende utsagn:

      "Long voice coils have associated response problems. Look at any monster woofer's response in the lower midrange and you will surely see a massive peak and dip."

      De fleste har vel 24dB/okt. LPF på subwooferne sine, og veldig få har delefrekvens over 80hz... Så jeg ser dessverre ikke helt relevansen, beklager!

      La det likevel være sagt, at jeg på ingen måte hadde benyttet f.eks. JL 10W7 som midbass. I tilfelle det var noen tvil om det.

      Når det gjelder de aller fleste av de andre utsagnene, synes disse å være kritikk rettet mot problemer jeg generelt forbinder med DÅRLIGE høy-xmax-subwoofere, Noe forfatteren også selv påpeker.

      Leser man forbi de subjektive vurderingene, og sammenlikningen av to Dayton-elementer, kommer man til følgende utsagn:

      "My advice to all in factoring Xmax of a woofer into a purchase decision is to first consider the woofers with the lowest distortion and then factor in your preferred music listening level and the amount of Xmax the driver has. If you can't reach that level with one woofer of reasonable Xmax, consider using two or more. If you have space limitations and listen only to home theater at outrageous levels, then by all means sort your possibilities by displacement per dollar and get the most Xmax you can. "

      Edit #2: Til dette kan du for øvrig bruke kalkulatoren jeg linket til.

      Er du opptatt av ekstrem SQ, ja så kjøper du ikke f.eks. JL W7, men det ER de som bruker RE XXX (52mm xmax) til SQ. Jeg bruker de som eksempel, da jeg har testet begge selv. Begge elementene har rykte på seg for å låte veldig bra, samtidig som de spiller høyt. Har aldri lest noen rette negativ kritikk mot REs lydkvalitet heller, og for en ganske grundig review, sjekk ut:

      CARUDIOMAG

      Og, jada, jeg er fullstendig klar over at fyren kan være kjøpt og betalt, og det er en DYR subwoofer, men den spiller utrolig PENT. Det var INGEN lydmessige ulemper sammenliknet med Morel Elate SW10 i mine ører (annet enn at den selvsagt er "noe" mer tungdreven), og den GRUSET Morel'ene med en gang man kom under 50hz.

      En "High Excursion Subwoofer" fra f.eks. Audiobahn er selvsagt ikke i nærheten engang, hva lydkvalitet angår. Har prøvd det også!
      Last edited by Miniboom; 26-11-2009, 20:04.

      Comment


      • #4
        Lot forresten merke til noe fra samme artikkel:

        "One final note in this article: Those who read this and run off to a forum to announce "I heard that woofers with lower Xmax sound better" are clearly not getting the gist of this article. "

        Comment


        • #5
          Han er inne på dette med høy induktans i spolen på woofere med høy xmax. Naturlignok er det mer tråd i spolen på en woofer som kan slå langt.
          Høy induktans lagrer energi i spolen og gir dårligere transientrespons.

          Jeg sier ikke at alle woofere med relativt lang slaglende låter dårlig, men at det er mye vanskeligere å få dem til å låte bra. Og at en tilsvarende godt designet woofer med mindre xmax alltid vil låte bedre. Alt kommer ann på behoved av kvantitet. 0,5mm xmax på en 10" ved 20hz funker neppe serlig tilfredsstillende med mindre man skal lage en stor hodetelefon..

          Enda en artikkel
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Legatia View Post
            Han er inne på dette med høy induktans i spolen på woofere med høy xmax. Naturlignok er det mer tråd i spolen på en woofer som kan slå langt.
            Høy induktans lagrer energi i spolen og gir dårligere transientrespons.

            Jeg sier ikke at alle woofere med relativt lang slaglende låter dårlig, men at det er mye vanskeligere å få dem til å låte bra. Og at en tilsvarende godt designet woofer med mindre xmax alltid vil låte bedre. Alt kommer ann på behoved av kvantitet. 0,5mm xmax på en 10" ved 20hz funker neppe serlig tilfredsstillende med mindre man skal lage en stor hodetelefon..

            Enda en artikkel
            Man kan ha høy induktans i spoler på høyttalere med lav xmax også. Det er ikke direkte relatert til slaglengde alene, det er mer effekttålighet (tråddiameter med billig tråd) for å flytte store membraner i et ellers ineffektivt design som stort sett gir crappy lyd. De "må" tåle masse termisk effekt, også pga watt-hysteriet... Hvilket er mye av grunnen til at rimelige 15"/18" gir store elementer dårlig rykte for transientresponsen. Også noe jeg har tatt opp her før.

            Tech-artiklene til Adire er interessant lesning, jeg har lest den der for mange år siden (og også linket til den tidligere, om ikke her, så på Bilforumet, som motargument til de som sier membranstørrelse påvirker "hastigheten".).

            Adire hadde for øvrig få elementer med lav xmax, såvidt jeg vet. Shivaen var jo regnet for noe av det bedre på markedet rent lydmessig - og Shiva hadde 15mm xmax hver vei, det var ganske mye, spesielt sammenliknet med mange andre subwoofere som ga seg ut for å være "hardcore" SQ på den tida da Shivaen var på markedet.

            Det er fullt mulig å lage spoler med lavere induktans, uten at det har noen praktisk ulempe i forhold til effekttåligheten eller lengden (høyttaleren tåler akkurat den effekten den trenger for å flytte membranen innenfor xmax, med andre ord, uten at du får en markedsføringsskadet 2kW panelovn som spiller 30hz), men ja - det koster penger. At økningen i induktans VIL påvirke lyden er det vel ingen tvil om, men spørsmålet er hvor mye, når den er riktig konstruert. Som sagt hører jeg ikke forskjell på 10W7 eller Morel SW10, annet enn av 10W7 faktisk er en subwoofer, mens SW10 er mer for en midbass å regne (til sammenliking). De fleste som vil ha en subwoofer, bør jo faktisk finne (og prøvelytte) en ordentlig subwoofer, før de bestemmer seg.

            Den "tilsvarende godt designede wooferen med mindre xmax" du snakker om, vil kanskje låte bedre ved 20hz om du har plass (og penger) til å ha en haug av dem. Og en haug må du ha, om du har et visst krav til lydnivå. Som sagt tidligere, en halvering av frekvensen er lik firedobling av luftmengden som må flyttes dersom man skal opprettholde samme lydtrykk.

            La meg bruke den tidligere kalkulatoren for å gi et eksempel med elementene jeg snakker om:

            Mål: 112dB ved 30hz.

            Alternativ 1: 2 stk JL 10W7 m/ 25mm xmax
            Alternativ 2: 9,5 stk Morel Elate SW10 m/ 5,25mm xmax

            I veil.pris snakker vi 11.000,- og kanskje 100 liter kassevolum for to JL 10W7, mens man trenger 20.000,- og 500 liter kassevolum til alle Morel-elementene?

            Igjen, dette er et bilstereoforum. Plass og økonomi er stort sett ganske relevante faktorer. Stort sett. :P Og 90% av folka her vil vel ha BASS, ikke en fysisk stor midbass, selv om mange narrer dem til å tro at det er midbass de ønsker seg. Jeg har jo vært der selv. Derfor jeg sier PRØVELYTT en ordentlig subwoofer.

            De elementene jeg har listet opp med høy xmax, i tillegg til et annet jeg har hørt med høy xmax (Soundsplinter RL-p15) bærer ikke preg av å være trege elementer i det hele tatt i mine ører, og de er også veldig lette å få til å spille "sammen" med frontsettet, uten at de har verken irriterende ringing eller rare midbassproblemer fra subwooferne... Men igjen, jeg er ingen SQ-freak, men setter pris på en god musikkopplevelse likevel. Med bass som kan føles i pungen, gjerne.

            Comment


            • #7
              nå tenker ikke du på forsterkningen som er i bilen da. den er jo ganske betydelig og for mange så har man rett og slett ikke behovet for å tune kassen så veldig lavt for da blir det jo fort for høyt nivå i bånn.
              da er det bedre å finne en subb med bra transientrespons enn en som har høy slaglengde.
              Prosjekt SQ Audi A3

              Comment


              • #8
                Et godt eksempel på høy xmax

                http://www.youtube.com/watch?v=ix0KWSonmTM
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hc_tk View Post
                  nå tenker ikke du på forsterkningen som er i bilen da. den er jo ganske betydelig og for mange så har man rett og slett ikke behovet for å tune kassen så veldig lavt for da blir det jo fort for høyt nivå i bånn.
                  da er det bedre å finne en subb med bra transientrespons enn en som har høy slaglengde.
                  Selvsagt gjør jeg det, jeg skriver ut ifra egne erfaringer... Kalkulatoren tar ikke hensyn til kupéens forsterkning, nei. Men JEG tar som sagt hensyn til det når jeg anbefaler som jeg gjør. Ikke at jeg er noen fasit, men jeg sier hva jeg mener og hvorfor, og mener i alle fall selv at jeg begrunner det ganske godt (og forhåpentlig teknisk/teoretisk nok?).

                  Det er jo ikke noe som heter "for høyt nivå", du har jo gjerne en EQ. Lydmessig er det såvidt meg bekjent bedre å dempe peaker enn å øke frekvenser med EQ (pga headroom). Ikke at man som regel kan velge selv, men det er jo greit å ha et så godt utgangspunkt som mulig.

                  Det er såvidt jeg vet ikke så mange normalt store biler som booster frekvensene under 40hz, da skal du vel ha ganske svær bil? Bilene jeg har hatt, har alltid målt (og "føltes/hørtes") høyest rundt 50-55hz, og bittesmå biler peaker vel enda høyere? Dette vet jo sikkert dB-drag-folka mye om, men mine egne erfaringer tyder i alle fall på at det ikke er hovedsaklig i sub-bass-området man får den største "hjelpen" fra bilen, selv om man så klart får "hjelp" der nede også.

                  For å stille et reellt spørsmål, da... Hvor mange kjenner du som har vært plaget med "for høyt nivå" ved 40hz sammenliknet med 80hz?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by DDaudio.no View Post
                    Et godt eksempel på høy xmax

                    http://www.youtube.com/watch?v=ix0KWSonmTM
                    De fleste subwoofere av noenlunde kvalitet vil jo hoppe og sprette i friluft. :P

                    For øvrig moro at du valgte den subwooferen. Siklet fælt på en Shiva da jeg bodde hjemme og leste på nett i gamle dager. 2002? Noe sånt. Hehe...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      De fleste subwoofere av noenlunde kvalitet vil jo hoppe og sprette i friluft. :P

                      For øvrig moro at du valgte den subwooferen. Siklet fælt på en Shiva da jeg bodde hjemme og leste på nett i gamle dager. 2002? Noe sånt. Hehe...
                      Nå tenkte jeg ikke på hoppingen, men heller slaglengden da

                      Ja er utrolig interessant dette elementet. Hadde vært kult å teste et slikt i en enorm 6. ordens båndpass med en tuning på rundt 28-30hz. Men om det klarer dette fint vet jeg ikke, men hadde jo vært utrolig stilig å teste da
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        Her er plenty xmax:P http://www.youtube.com/watch?v=npdXcYMnCkQ

                        Comment


                        • #13
                          Har sett den før, veldig stilig, men hva i alle dager er det for en sub? Er det bra greier?
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #14
                            boston acoustics var/er ett bra merke ja..

                            Comment

                            Working...
                            X