Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskomp - Nivåer - Delefrekvenser, tør du dele? (hoho tog du an?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Joakim View Post
    Det kan bero på 2 ting:

    Det ene er for å rette opp i faseissues som ikke lar seg fikse med andre metoder, det andre er fordi man vil ha så mye av lyden som mulig spilt av elementene oppe på dashbordet, og i ett normalt justert anlegg, så vil høyre sides elementer spille noe høyere i nivå og dermed tåle mindre totalt volum. Siden venstre side spiller lavere vil man kunne dele lavere ned uten skade på elementet.
    Bingo!
    Og det funker også om man har litt større dip'er i lyden som ikke lar seg fikse fornuftig med EQ. Da er det greit å la elementene fikse biffen
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #17
      Originally posted by Miniboom View Post
      That's some heavy EQ'ing!!
      Eq'en er der for å brukes vettu!

      Eq'en i focalen er brukt både som eq og for å hjelpe til med bratt deling, er ikk emere enn 24dB slope i delefilteret, og jeg ville ikke ha noe lyd over delefrekvensen, så da ble det bratt!
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #18
        Står 240dB deling, men regna med det var skrivefeil da jeg så EQ'n på subkanalen. Får da være måte på hvor bratt man skal ha delinga
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Hifonic View Post
          Står 240dB deling, men regna med det var skrivefeil da jeg så EQ'n på subkanalen. Får da være måte på hvor bratt man skal ha delinga
          Ja, delefiteret er 24dB, men med eq'ing så viser grafen 240-250dB pr. oktav... Det er 30bånds "paragrafisk" eq i fokkel ampen, så man kan velge si engen frekvens på alle bånd og valgbar Q-verdi.

          Har igrunn nok sub foran, så bassen baki er bare for å hjelpe til heelt nede. Også har jeg mulighet for 5 programvalg på bassen bak, så det finnes en innstilling som lager litt mere BROOM enn den som er skrevet opp i post nr. 2..
          Last edited by Joakim; 24-11-2009, 21:39.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #20
            Hvordan kom du frem til justeringene dine Joakim? Brukte du sanger, test toner etc. når du justerte EQ? Brukte du kun ørene eller hadde du en gadget som hjalp deg?
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #21
              Originally posted by berniebp87 View Post
              Hvordan kom du frem til justeringene dine Joakim? Brukte du sanger, test toner etc. når du justerte EQ? Brukte du kun ørene eller hadde du en gadget som hjalp deg?
              Alt er justert ved hjelp av testtoner og ørene. Har kun brukt RTA for å teste etterpå og for å "se" hva man holder på med underveis.
              Krever litt trening, men godt trente ører fungerer ofte bedre enn en RTA til å justere ting perfekt. Har også testet med musikk jeg kjenner godt og vet hvilke detaljer man bør høre.

              Men en sånn justeringsjobb er også ett resultat av hjelp av flere personer. Man klarer ikke å få en justering med ett slikt resutlat alene! Det er heller ikke sånn at man kan ta en slik justeringsjobb på en annens bil - altså man kan få det bra, men man har ikke mulighet til å fintrimme og tweake på samme måte.
              Aner ikke hvor mange timer det har gått med, men det har vært maaaange timer med finlytting etter å ha parkert i garasjen, eller om man har vært hos noen og lytta litt og fått innspill.. Er en kjempejobb!
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #22
                Merker godt det punktet at man trenger input fra flere. Står ofte bom fast når jeg trykker i bilen og ørene blir "mettet". Når jeg synes det låter dritbra etter par timers trykking, så låter det plutselig ikke så bra likevel dagen etterpå

                Her er jeg dessverre uheldig da jeg ikke har så mange som kan hjelpe meg med dette her oppe i nord..
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Joakim View Post
                  Alt er justert ved hjelp av testtoner og ørene. Har kun brukt RTA for å teste etterpå og for å "se" hva man holder på med underveis.
                  Krever litt trening, men godt trente ører fungerer ofte bedre enn en RTA til å justere ting perfekt. Har også testet med musikk jeg kjenner godt og vet hvilke detaljer man bør høre.

                  Men en sånn justeringsjobb er også ett resultat av hjelp av flere personer. Man klarer ikke å få en justering med ett slikt resutlat alene! Det er heller ikke sånn at man kan ta en slik justeringsjobb på en annens bil - altså man kan få det bra, men man har ikke mulighet til å fintrimme og tweake på samme måte.
                  Aner ikke hvor mange timer det har gått med, men det har vært maaaange timer med finlytting etter å ha parkert i garasjen, eller om man har vært hos noen og lytta litt og fått innspill.. Er en kjempejobb!
                  Må si jeg ble meget imponert når jeg så lista di over alle justeringene du har gjort. Jeg sliter med den 6-7 bånds EQ`en på 9887`en jeg har nå, lol Men skal i allefall prøve å få noenlunde lydkvalitet i bilen min i løpet av vinteren\våren, kan ikke kun leve på bassen heller Men det var veldig lærerikt å få innsyn i ett så avansert setup som du la ut her
                  Mvh Werner Harstad

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Hifonic View Post
                    (...)Når jeg synes det låter dritbra etter par timers trykking, så låter det plutselig ikke så bra likevel dagen etterpå (...)
                    JEG VEIT! Sleit no jævlig med det der før, ALLTID! Nevnte det for Erik André i høst også, en gang jeg var der, merkelig nok sleit han ikke med det samme. Hehe!

                    Men noen dager/uker etterpå, gikk en rar ulyd/resonans i midbassen meg fullstendig på nervene, så jeg fikk svitsjet om på dempingen i delefilteret! Da ble det en helt annen lyd i både midbass og mellomtone. Må ha vært noe fasefeil eller noe... etter det har jeg ikke trengt å røre EQ'en mer. Det var virkelig natt og dag i bilen min.

                    Nå låter det like "bra" hver gang jeg setter meg inn i bilen, og det er en befriende følelse, skal jeg love deg. Er jo trafikkfarlig å drive og stille på den EQ'en hver gang jeg skal ut og kjøre!

                    Comment


                    • #25
                      KAN det ha noe med at elementer spiller seg inn troooo?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Typhon View Post
                        KAN det ha noe med at elementer spiller seg inn troooo?
                        I såfall har elementene mine brukt en halvt år på å spille seg inn, og da plutselig forandret karakteristikk ekstremt - samtidig som jeg koplet om på filteret? :P

                        Comment


                        • #27
                          Da har jeg vært ute å justert litt på anlegget oppdatert i første post

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by dBcompaniet View Post
                            Da har jeg vært ute å justert litt på anlegget oppdatert i første post
                            Jeg spør igjen, jeg... Dere sier diskanten deles høyere på høyre side fordi den spille høyere, men du har nivået 2dB lavere på høyre enn venstre side? Eller? -5dB vs. -3dB? Har du justert mye nivåforskjell på forsterkeren, eller har du separat balansekontroll i tillegg?

                            Og du har 5kHz deling både på midbass og diskant, er ikke det uheldig? Bare spør fordi jeg har sett det er vanlig å dele med et "hull" imellom, sikkert fordi det blir en peak i overgangen hvis de deles på samme sted?

                            Bruker du RTA eller kun ører?

                            Æ e så nysgjærri, æ.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Jeg spør igjen, jeg... Dere sier diskanten deles høyere på høyre side fordi den spille høyere, men du har nivået 2dB lavere på høyre enn venstre side? Eller? -5dB vs. -3dB? Har du justert mye nivåforskjell på forsterkeren, eller har du separat balansekontroll i tillegg?

                              Og du har 5kHz deling både på midbass og diskant, er ikke det uheldig? Bare spør fordi jeg har sett det er vanlig å dele med et "hull" imellom, sikkert fordi det blir en peak i overgangen hvis de deles på samme sted?

                              Bruker du RTA eller kun ører?

                              Æ e så nysgjærri, æ.
                              hehe,

                              Vel, nå er det som sagt vanskelig å sammenligne systemer og anlegg osv her..

                              For hvis du ser på tidskorrigeringen min så er også avstanden til de høyre kanalene kortere enn de på venstre (jo, kablene mine er koblet riktig, hehe) så får se hva jeg gjør der, må vel bruke enda lenger tid på å justere litt, for er jo noe som ikke stemmer
                              Balansen er også justert 1 hakk mot høyre, så det kan også være grunnen til at høyre diskant er justert litt lenger ned enn venstre.

                              Når man deler noe på f.eks 5khz så er jo ikke delingen RETT AV, i dette tilfellet så ruller den vel av med 12dB pr oktav på mellomtonen, og noe brattere for diskanten, så man mangler ikke nødvendigvis noe i mellom, kan godt være at noen frekvenser ligger litt lavere enn andre, men jeg synes det spiller bra i min bil nå.
                              Og er jo jeg som skal høre på?

                              Jeg har ikke brukt RTA enda, men det kommer, må jo se åssen det ser ut hehe.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by dBcompaniet View Post
                                Når man deler noe på f.eks 5khz så er jo ikke delingen RETT AV, i dette tilfellet så ruller den vel av med 12dB pr oktav på mellomtonen, og noe brattere for diskanten, så man mangler ikke nødvendigvis noe i mellom, kan godt være at noen frekvenser ligger litt lavere enn andre, men jeg synes det spiller bra i min bil nå.
                                Og er jo jeg som skal høre på?

                                Jeg har ikke brukt RTA enda, men det kommer, må jo se åssen det ser ut hehe.
                                Ja, lot merke til det med tidskorrigeringen og. :P

                                Jeg mener ikke at du har et "hull", men at du får en peak ved 5kHz siden begge elementene fortsatt spiller "uten demping" her. Med mindre diskant og midbass er i motfase?

                                For de ruller av med 12dB/okt, ja, så midbass er 12dB lavere ved 10kHz, mens diskant er 12dB lavere ved 2,5kHz? Sånn jeg tolket det i alle fall, mulig jeg har misforstått konseptet helt?

                                Helt enig, du som skal høre på. Hvem bryr seg om hva jeg syns, jeg er bare nozy!

                                Edit: I tillegg er det vel noe sånt som at dersom man har to filter med samme flankesteilhet og delefrekvens, vil de havne i motfase?

                                Comment

                                Working...
                                X