Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken retning går bilstereo i fremtiden? (hverdagslig blog/diskusjonstråd ;) )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken retning går bilstereo i fremtiden? (hverdagslig blog/diskusjonstråd ;) )

    Hei

    Sitter og koser meg med masse input på bilstereoforumet her, da jeg holder på med mitt egne lille prosjekt..
    Er ikke n00b i bilstereo, da jeg drev på med det selv for 12-14år siden (32år nå), men har kun drevet med motorbygging/tuning siste 8-10 åra..

    Det jeg legger merke til her inne, er trenden i bilstereo.. Bigger, more, louder..!

    Idag har "alle" en 2kw (minst) monoblokk, og 2stk 2-4kw subber virker det som... 2-3 batterier, og 3 sett 50 kvadrat strømkabler må de jo også ha for å få til dette..
    I tilegg, om du leser salgs sidene, så selges disse 2kw monoblokkene, til fordel for mere effekt.....

    Jeg ser det er MANGE her inne som driver seriøst med bilstereo konkuranser, men det er sjelden de (foruten DB gutta) har slike system som jeg snakker om her hehe..

    Det jeg da lurer på, er hvor skal dette gå?

    Er det kjekt å kunne spille over 140db i en bruksbil? Har det noen hensikt?
    Jeg hadde selv så høy lyd i bilen min som 20 åring, at det ikke var værende i den på full guffe, men det var fortsatt LANGT unna det nivået mange holder på med idag

    Misforstå meg rett, jeg er ingen gammel grinebiter Jeg bygger selv 2x12" med 1000w monoblokk i min 420hk RS2, så jeg skjønner tegninga til en viss grad..

    Så, hvor mange batteri trenger du, for å høre musikk i bilen din?
    02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
    01` Seat leon R 4x4 turbo
    Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

  • #2
    jeg har ett batteri og en monoblokk som yter hele 800w i 1OHM! men spiller mer enn høyt nok fordet
    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

    Comment


    • #3
      Kun et batteri

      I mitt tilfelle så er bass kun det det er, nederste delen i frekvensspekteret Er såklart moro med bass, men da må den jaggu spille skikkelig og! Og spiller den skikkelig må resten spille skikkelig også, selv på høyt volum!

      For mange i dag er et anlegg kun bass med forsterker. Disse andre høyttalerne er ikke så viktig tydeligvis. "Diskanter" hører jeg mange si, med pekefingeren pekende på noe 4" coax i døra spillende rett i kneet. Selvfølgelig drevet av 50 watt MOSFET forsterker i den kjipe Sony-spilleren som han på hjørnet solgte uten kvittering.

      Skal aldri si hva andre skal og ikke skal, men jeg føler at en viss balanse i lydsystemet er lov Mange bruker jo femsiffrede beløp på bassdelen, og skal helst ikke bruke noe på det andre. Er det ikke musikk vi skal høre på da?

      But who am I to judge
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        blir 4 batteri skal dra 2 x LIB 5500watt til bassen

        har et focal K3P i front
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          er litt enig med tony her. Alt for mange legger mangfolige tusen i bass og forsterker til dette og bruker de orginale høytalerene fra fabrikk foran..
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            Originally posted by Typhon View Post
            But who am I to judge
            Me?

            Men, det alt i "samfunnet" har hatt en teknologisk utvikling både på godt og vondt. ser jo bare hvordan produksjonteknikker har blitt brukt for å skape mer og mer fantasifulle installasjoner. Bilstereo virker jo også som at det har blitt mer "vitenskap" med tanke på alle faktorer man nå må ta hensyn til, som man ikke nødvendigvis vektla før.
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #7
              har selv hele enorme 140w og en 12" i ei lukka kasse på 22liter :P
              Cerwin Vega! Pioneer

              Comment


              • #8
                er helt enig i det 'typhon' skriver her. enkelte bruker masse penger på monoblokker og subber på x antall watt i en basskasse som er så stor at baksetene er tatt ut og kjører rundt i bilene sine med en bass test cd på bånn gass...hehe.. "det er jo såååå kult når alt i bilen vibrerer mest mulig"...

                jeg dømmer ikke noen for smaken er som baken, men for meg er det helt meningsløst at folk legger ut skrytevideoer på youtube av speil som vibrerer, bagasjelokk og annet som flekser litt osv osv... jeg ser ikke helt poenget i det, men det er nå meg

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kimmen View Post
                  jeg dømmer ikke noen for smaken er som baken, men for meg er det helt meningsløst at folk legger ut skrytevideoer på youtube av speil som vibrerer, bagasjelokk og annet som flekser litt osv osv... jeg ser ikke helt poenget i det, men det er nå meg
                  Helt greit at det spiller så jorden skjelver, så lenge alt annet står i stil. Spiller bilen din som en rockekonsert er det kult det, så lenge man hører litt mer en kun bass
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Typhon View Post
                    Helt greit at det spiller så jorden skjelver, så lenge alt annet står i stil. Spiller bilen din som en rockekonsert er det kult det, så lenge man hører litt mer en kun bass
                    ja selvfølgelig, det må jo stå i stil. men som du nevner lengre opp så blir det brukt minimalt med kronasjer på noen billige coax framme og ett par 6x9 bak og gjerne 20 laken på noen subber og monoblokker. i mine ører så blir ikke dette bra, MEN det er som sagt bare min smak og mening

                    Comment


                    • #11
                      2 batteri, en monoblokk på 5kw, og en 2-kanals på 2x150w til frontsettet. 2x12 GODT frontsett..
                      Opel Omega 3,2 v6
                      Dynabel Bf 8501, Hifonics Olympus olm 2412 x2, Momo polk frontsett ,Dynabel bf 1502. odysssey pc 1700 og pc 2250, Pioneer deh 6000

                      Comment


                      • #12
                        Akkurat nå kjører jeg med 2 5.25 høyttalere på 60 watt hver Men det skal fort bli mer igjen
                        Mvh Werner Harstad

                        Comment


                        • #13
                          Bilstereo blir mer og mer brutalt etterhvert som utviklinga går videre. Produsentene av utstyr blir presset til å lage store monoblokker for at merket deres skal hevde seg i street klassene i dB drag. Og etterhvert ramler prisene og utstyret blir lettere tilgjengelig for folk flest til en fornuftig pris.

                          Ser man tilbake par tre år så var det ikke mange bilene som klarte 160dB i bass race. Nå kommende sesong snakker flere om å klare 163-165dB! Og menneskets natur gjør vel at slike meningsløse, men brutale ting er interessant. Bare se på trimming av biler. Flere og flere topper 1000hk selv om resten av bilen kanskje ikke holder mål.

                          Men så har vi jo også folket som ikke bryr seg så mye om bilmono. Der blir man mer og mer oppfinnsom for å få færrest mulig kompromisser på veien til godlyden. Midbasskasser i innerskjerm/kanaler osv

                          Men det ser ut til at det blir bare mer og mer ekstremt og flere og flere gjør ting ekstremt. Spesielt i Norge har det blitt mer og mer ekstremt på dB drag fronten.

                          Heldigvis klarer de fleste seg med ett batteri og et helt normalt annlegg med effekt langt under 1000w for å få hørt på musikken sin.
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg planlegger stereooppsettet jeg "må" ha for å oppnå det jeg vil (morrofaktor med en viss grad av lydkvalitet), og kjøper bil deretter. For så å oppgradere utstyret jeg først har kjøpt - før jeg har rukket å montere noe av det i bilen...

                            Personlig er jeg ikke helt med på at man trenger flere batterier for å ha det gøy/spille høyt. Det er jo også begrensninger på sånt i dB-drag, hvor det heller ikke ser ut til å hindre noen i å sprenge rekorder.

                            Men at man bør ha minst 2kW til bassen, for at det skal være kjempegøy, det er jeg enig i.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Jeg planlegger stereooppsettet jeg "må" ha for å oppnå det jeg vil (morrofaktor med en viss grad av lydkvalitet), og kjøper bil deretter. For så å oppgradere utstyret jeg først har kjøpt - før jeg har rukket å montere noe av det i bilen...


                              Sånn er jeg og

                              Comment

                              Working...
                              X