Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp til bytte ledninger i motorrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp til bytte ledninger i motorrom

    Hei.

    Jeg har blitt anbefalt å bytte ut de orginale ledningene fra dynamo til batteri samt jord kabelen fra batteri.
    Hvor tjukk kabel?? Må den nye være eksakt like lang?? Kabelen fra dynamoen går vel ikke rett til batteriet??

    Dette er noe jeg ikke har noe som helst peiling på, så er det noen som kan hjelpe meg med dette..? Guide meg i gjennom det?

  • #2
    Jepp, ambefales å gjøre det.
    Spørs veldig hvilken bil du har.. Noen er det mye mer stress å komme til for å bytte enn andre..

    Kjøper du 50mm2 kabel så har du for de ekstreme, andre klarer seg med å bytte til 25mm2. Kabelen trenger ikke være like lang. Kan du eller vil du legge den penere og/eller klarer å korte den ned, så gjør ikke det noe.

    Dynamokabelen går rett til batteriet jo. Mulig den går inn i en splitt, noen bilen som har det. Du må helst se selv.

    Start med å finne festepunktet i dynamoen din, og følg kabelen opp til batteriet. Finn ut om den splittes, eller om den kobles på noen plass. Så kan du bare skru den løs og ta den av.. For så å erstatta den med en større

    Volà =)
    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

    Comment


    • #3
      Jeg har en Peugeot 206. Men hvis den er splitet skal jeg da koble den nye innom splitten??

      Tusen takk for hjelpen.

      Comment


      • #4
        En 206 har lite og trangt motorrom. Små fingre og tynne armer er nesten et must her. Skulle bytte læspære i en slik bil engang, var ikke lett

        Koble dynamo kabel av den splitten, og lag direkte fra Dynamo til batteriet. Skal du gjøre det skikkelig pent i motorrommet, så er jo et alternativ at du bytter hele splitten slik at det går tykk kabel 25/50mm2 fra batteriet til splitten, og videre til dynamoen.. Da går også de andre kablene som går til (+) polen gjennom der.

        Forskjellig fra bil til bil hva som er koblet ilag. Starter, rele, sikringsboks osv kan det være. Må nesten se selv.
        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

        Comment


        • #5
          i 306 min går ledningene fra dynamo innom starteren og videre opp til batteri.
          mulig dette er en typisk fransk løsning?

          oppgraderte fra orginalt til 21mm2 jeg og det holder lenge til mitt moderate oppsett.

          bytt også fra minus på batteriet til motorblokka og til chassi
          og fra minus på dynamo til chassi
          96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
          Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
          tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

          Comment


          • #6
            Originally posted by MariusFa View Post
            i 306 min går ledningene fra dynamo innom starteren og videre opp til batteri.
            mulig dette er en typisk fransk løsning?
            Hmm... der sier du noe... tenkte å fikse litt på den ledningen hos meg etterpå (det vil si ta den vekk) så kanskje sjekke om den går innom starteren ja. Har du 1,6i motor? Det har jeg...
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              jeg har moped motoren. dvs 1,4 hehe

              det kan være greit å finne ut det ja, før du evt fjerner den.. vil tro det blir vrient å få start på den hvis du fjerner denne..

              tror den satt med en 17mm bolt bak starteren, så jeg måtte ha to lednings stumper, med runde kabelsko som jeg skrudde sammen og inn i starteren, hvis du forstår
              96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
              Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
              tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

              Comment


              • #8
                Jepp

                Vi har jo samma bilen, stort sett, bare skallet som er anderledes 17mm var jo ikke noe sjokk. legger vel opp ny til starter uansett jeg...
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  hehe.. trenger stort sett bare 10,13 og 17mm for å skru fra hverandre hele bilen. og torx da.. franskmenn digger torx

                  til trådstarter: biltema har store kabelsko til lodding, disse fungerer ypperlig.
                  gjort på ett par timer med litt plundring og forbannelse av franske ingeniører

                  lykke til
                  96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                  Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                  tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

                  Comment


                  • #10
                    takker for svarene. Jeg har blitt mye klokere nå. Får se til helga om jeg får det til..

                    Comment


                    • #11
                      Ledningene på min Golf 2 går også fra dynamo til starter så til batteri. JEg bytta disse ledninigene idag, og oppgraderte til 33mm2 EVUS kabel fra www.morel.no Trakk de også i fletta kabelstrømpe med det samme, så det skal se litt penere ut samt at de karnsje tåler litt mer berøringsvarme?! De ligger fritt for varme og berøring for noe som helst, men for sikkerherts skyld..
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        Noen som har målt ladeforskjellen før og etter ved kabelbytte?
                        Evt. før og etter dynamobytte?

                        Sies at gamle dynamoer leverer ikke så mye som de skal når de får noen (ti)år med strømproduksjon =P

                        Edit: Evt. ytelsen på forsterkerne.
                        Last edited by NeDD; 07-09-2007, 13:39.
                        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                        Comment

                        Working...
                        X