Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med tapping av strøm i bilen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med tapping av strøm i bilen.

    Heisann godtfolk.

    Jeg har ett Northstar NSB75 batteri stående i bilen. Og sliter litt med at det tappes, så i dag fikk jeg med meg min elektriker kompis ut for å måle litt diverse rundt omkring i bilen min.

    Det som vi fant ut er følgende.

    Spenning på batteri = 10.6v når bilen er avslått.
    Spenning på batteri = 14.2v når bilen står å går på 3000 omdreininger
    Det er ikke noe spenning bak ved fordelingsblokk like før forsterkere.
    Det trekker 0.3v fra batteriet når bilen er avslått.

    Usikker på hvor det trekket går hen, men jeg har ett par ideer som jeg ikke fikk sjekket i dag, pga det er for mørkt til å gjøre noe som helst ute nå.

    Mine to spørsmål er egentlig veldig enkle.

    Er spenningen på batteriet riktig når bilen er avslått, eller er batteriet defekt?
    Er det normalt om spilleren i bilen trekker 0.3v som styrestrøm, når bilen er avslått, eller skal denne være lavere?

    Jeg kom akkurat på at det kan være jeg bruker feil begrep her nå, og at det kan være ampere han målte.. Men jeg mener han sa volt. :-) Jeg kan _ingenting_ om strøm, annet enn at + er + og minus er minus og at disse to ikke bør kobles feil
    Sture Vedal

  • #2
    Vist jeg ikke tar helt feil skal batterier ligge på 12 og noe.. Og 14,4 når bilen er i gang.

    Comment


    • #3
      spenning er volt
      strømtrekket er ampere

      synes det er rart batreiet har bare 10,6 volt, dette burde ligge på 12,6ca
      mulig enne batericella di er defekt

      om du har et strømtrekk på 0,3a så ville det ta 249 timer før bateriet er tomt
      Last edited by simso; 01-11-2009, 18:29.
      VW Golf 4
      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
      Simen Sormbråten

      Comment


      • #4
        tipper du har en gåen celle. samme skjedde på ett apollo (samme som northstar) batteri jeg har.Fikk nytt med en gang der jeg kjøpte det
        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

        Comment


        • #5
          Arait. Da skal jeg ta å høre me forhandler der jeg kjøpte batteriet. Noen som vet om det er noe form for garanti på dette? Kjøpte det i fjor på denne tiden, tror jeg. Så det er ca ett år gammelt. :-|
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            mitt var 14 mnd å jeg fikk nytt med en gang (eltek kjøpte jeg det av)
            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

            Comment


            • #7
              En grunn kan være at du ikke har koblet så spilleren skrur seg av og på med tenninga?
              Jeg hadde gjort det, så var jeg syk i 2 uker og når jeg skulle prøve å starte bilen var alt dødt.
              Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

              Comment


              • #8
                Originally posted by Andy89 View Post
                En grunn kan være at du ikke har koblet så spilleren skrur seg av og på med tenninga?
                Jeg hadde gjort det, så var jeg syk i 2 uker og når jeg skulle prøve å starte bilen var alt dødt.
                Ditto Hadde koblet sammen rød og gul selv, tømte batteriet hele tiden. Fikk ikke kurert dette før jeg koblet det riktig.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Typhon View Post
                  Ditto Hadde koblet sammen rød og gul selv, tømte batteriet hele tiden. Fikk ikke kurert dette før jeg koblet det riktig.
                  Hvorfor må dere komme og si slikt da? Sukk, greit, får koble om jeg også da..
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Hehe, ja er jo kanskje litt kjedelig.
                    Men værre å stå uten strøm
                    Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                    Comment


                    • #11
                      spilleren slår seg av og på med tenninga, og jeg får ikke til å slå på spilleren uten at tenninga er påslått. Så jeg tror og mener veldig bestemt at jeg har koblet rett der.
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #12
                        hva med remote?
                        Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                        Comment


                        • #13
                          men 0,3 ampere er ikke noe å bry seg om, når bateriet er full lada ville det ta nermere 300timer å tømme det, skrev det tidligere her hvor lang tid
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

                          Comment


                          • #14
                            Hmm.. Jasså? så det tar 300 timer føre batteriet er tomt når lyspæra på ca 4 watt står å lyser i bagasjen eller i hanske rommet? 0.3A er faktisk altfor mye utladning i bilverdenen, 0,03A er greit. Lad batteriet ditt fullt opp å sjekk at det faktisk holder høy nok hvilespenning. Mål utladningen i ampere. En enkel feilsøkningsmetode er å ta ut sikkring etter sikkring så ser du når multimeteret går i null så har du funnet hvilken krets feilen ligger i.

                            Comment

                            Working...
                            X