Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskanter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskanter

    Driver å lurer litt på å bytte diskanter, har Hertz HT 25 nå. Tror ikke de er noe særlig å stille i EMMA med..

    Så hvilke diskanter er å anbefale rundt 1500 kr? Har sett litt på Mille diskanter men de blir litt for dyre. Sett litt på Hertz space de er i passe prisklasse.

    Noen andre diskanter som er å anbefale, gjerne andre merker.

    Skal kjøre Aktiv deling på de...
    Last edited by Runek; 28-10-2009, 19:12.
    SQ Saab 9-3
    Team dynaBel

  • #2
    Har du noen andre krav enn max pris?
    Størrelse?
    Lydtype? Bånd og dome har generelt hver sin type klang, dome er typisk noe mer dynamisk med bedre utklinging, men kan låte litt lukket og komprimert ned mot mellomtone (litt mye sss, kan mangle luft). Mens bånd somregel låter mer åpent, men ikke like dynamisk og like bra utklingning som en god dome. Bånd tåler høyere lydtrykk uten å låte komprimert.

    Selv liker jeg begge deler på hver sin måte, men har enda ikke funnet en perfekt kombinasjon.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Space 1 diskantene til hertz er jo til å anbefale. koster vel rundt 1300,-
      Morel har jo også noen i den prisklassen.
      Last edited by Dumbazz; 28-10-2009, 19:42.
      Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
      (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

      Comment


      • #4
        Bånd er uaktuelt.
        Liker varm og rund diskant om det sier noen noe

        Hadde vært nice om de hadde vært 25mm for da hadde jeg sluppet å støpt opp igjen A-stolpene. Men er ikke noe stress om de er noe mindre eller større.
        SQ Saab 9-3
        Team dynaBel

        Comment


        • #5
          Høres ut som du kan like bånd eller "planar". Hvorfor kan du ikke ha det?
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            syns det ikke er noe pent med de avlange. vet ikke om det finns små runde jeg men
            SQ Saab 9-3
            Team dynaBel

            Comment


            • #7
              Jeg går somregel etter lyden jeg, er ingen designarkitekt.
              Billige, og låter bedre enn mye annet, kall det en rund lyd eller hva, men de har ihvertfall ikke antydning til skarpe sss lyder: http://www.parts-express.com/pe/show...number=264-730

              Aner ikke lyd, men de er ihvertfall runde: http://www.madisound.com/catalog/pro...oducts_id=8292

              ellers har seas noen gode diskanter. vifa sine ringradiatorer er også rimelige og gode, men ikke like lette å integrere med mellomtone som bg diskantene.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Den siste der så ok ut. Men den første ser litt for jalla ut : P
                SQ Saab 9-3
                Team dynaBel

                Comment


                • #9
                  Ville ikke brukt LCY-K100'en, i alle fall? "Frequency Response: 7KHz-100KHz ". Yay...

                  Neo3-diskanten har fått mye skryt, vet jeg, men ja - den er ikke pen! :P

                  Morel sine diskanter er ikke skarpe, jeg liker dem i alle fall veldig godt, og noen av dem kan deles ganske lavt (1800hz) uten problemer, noe som er fordel ved toveis deling.

                  Men vet ikke om Emma-folket er en fan av dem - om det ikke skjærer nok i øra, er det jo åpenbart ikke "slik det skal låte". :P

                  Comment


                  • #10
                    Ooh, forresten. Du har også HSK-163, ja.

                    Jeg prøvde å stille både mellomtone og diskant på +2dB på delefilteret, og så dempet jeg diskanten MASSE med EQ. Nå låter alt mye mer naturlig og uanstrengt. Fikk tilbakemelding på at det låt greit nok før jeg gjorde det også, og nå låter det i alle fall mye bedre i mine ører. Fortsatt ikke Morel, men ikke på langt nær så skarpt og rart som tidligere.

                    Vet ikke hvordan du har delefilteret ditt, men det er et tips, i alle fall. :P

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Morel sine diskanter er ikke skarpe, jeg liker dem i alle fall veldig godt, og noen av dem kan deles ganske lavt (1800hz) uten problemer, noe som er fordel ved toveis deling.

                      Men vet ikke om Emma-folket er en fan av dem - om det ikke skjærer nok i øra, er det jo åpenbart ikke "slik det skal låte". :P
                      Skal det skjære i øra? Hvem fra EMMA sier at det skal låte slik og slik?

                      Kan vel si at Morel sine diskanter er vel noe av det bedre jeg har hørt ja. Men de fleste diskanter blir gjerne skarpe når man har de øverst i speilhuset og bassmellomtonen nede i døra, og da samtidig ikke har kompensert for avstandsforskjellen ved å dempe diskantene noen dB. Nok om det... Litt on/off-topic tåler vi?

                      Du får hive deg rundt i noen butikker og høre etter hva du selv liker best. Er tross alt DU som skal nyte lyden
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Har mellomtone bare 10-15 cm unna diskant.

                        Tenkte å ta meg en tur til IB i morgen å høre på noen diskanter. Er vel bare Mille serien som er brukbart som står i veggen der men,

                        Hvis det er noen som har deilige diskanter i bilen sin så tar jeg gjerne en lytt : )
                        SQ Saab 9-3
                        Team dynaBel

                        Comment


                        • #13
                          Hvordan er Focal sammenliknet med Hertz?

                          Har sett litt på Space diskanten til hertz, Focal TN53K K2 Power diskant og Focal TNK K2 Power diskant

                          Noen av de som er å anbefale, andre til nogenlunde samme pris?
                          SQ Saab 9-3
                          Team dynaBel

                          Comment


                          • #14
                            Min erfaring tilsier at Focal og Hertz er tilnærmet like "ille" når det kommer til diskant. Har hatt begge deler, og hørt både Mille og K2P. Ingen av de nevnte imponerer nevneverdig, for å si det mildt. Men folk justerer jo sjeldent etter ordentlig musikk (eller det de hører på til daglig), de stiller gjerne anlegget til å låte knall med Diana Krall, en EMMA-CD eller whatever, og setter på System of a Down rett etterpå, så det stikker i øra... Go figure.

                            Frekvensgangen er kanskje rett som ei spekefjøl, men lyden er alt annet enn "smooth" i mine ører, og jeg foretrekker "smooth". Hører du på EMMA-musikk til daglig, vil du antagelig elske lyden. Hvis du liker "varm og rund" diskant, som du skriver, så er det bare å ligge unna de to merkene, spør du meg... Hehe!

                            Hvor ille det faktisk låter er vel opp til hver enkelt (her min) sin smak, og du får aldri gjort en objektiv vurdering med mindre du sitter og sammenlikner frekvenskurver, som jo er den eneste måten å få et ærlig sammenlikningsgrunnlag når du sitter på nettet.

                            10-kroners-spørsmålet er: Hvem klarer å grave frem frekvenskurver for de aktuelle diskantene?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Hvor ille det faktisk låter er vel opp til hver enkelt (her min) sin smak, og du får aldri gjort en objektiv vurdering med mindre du sitter og sammenlikner frekvenskurver, som jo er den eneste måten å få et ærlig sammenlikningsgrunnlag når du sitter på nettet.

                              10-kroners-spørsmålet er: Hvem klarer å grave frem frekvenskurver for de aktuelle diskantene?
                              Hva skal du med frekvenskurve? den vil ikke si deg en dritt, med mindre den har peaker og dipper på mange db.
                              man har da eq, uansett er bilen så vrang at det vil bli alt annet enn frekvenslineær uten eq.

                              skal du ha mer konkrete + og -, må du se på vannfall og forvrengningskarakteristikk (noe ingen bilstereoprodusenter oppgir). Eneste grunn jeg ser til å velge diskantene du nevner, er at de er små. Mon tro hvorfor ingen diskanter til seriøs hifi er små..

                              Dessuten, et anlegg som er satt opp så det låter bra på "emma-musikk" låter ikke stikkende og fælt på alt annet - da må det i tilfelle være snakk om særs dårlige inspillnger, evt mp3 av dårlig kvalitet.
                              masse plingplong i mine diskanter, men kan likevel spille grisehøyt med dio en times tid uten at jeg blir lyttetrett (jepp, rock med rævva inspilling). Domer er generelt mer stikkende i lyden enn bånd/planar, og en dårlig dome kan være hylete og fæl det er jeg helt enig i.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X