Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasse, hva skal jeg velge??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basskasse, hva skal jeg velge??

    Hei, skal bygge anlægg i en Nissan Primera 02 mod, SEDAN.
    så lurer jeg på hvilken kasse jeg skal gå for?
    har to Rockford fosgate P3, 12" .
    har lest litt rundt på forumet, men blir ikke klok.
    hvilken kasse skal jeg gå for?? bassreflex, lukket eller båndpass???

    Jeg trenger litt hjelp her...

  • #2
    javell? så det går ikke å få fin lyd i de forskjellige kassene?
    www.eirikaspaas.com

    Comment


    • #3
      Klart det ikke går. B&W har jo slik brumlete bass pga bassreflekskonstruksjonen..

      Men til trådstarter: Skal du bygge kasse sjøl? Jeg vil anbefale båndpass til sedan så lenge du får det bygd med riktige mål
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Hifonic View Post
        Klart det ikke går. B&W har jo slik brumlete bass pga bassreflekskonstruksjonen..

        Men til trådstarter: Skal du bygge kasse sjøl? Jeg vil anbefale båndpass til sedan så lenge du får det bygd med riktige mål
        Du kan jo gjerne pressisere for han hvorfor du mener det ikke går an å få fin bass i de ulike kassetypene :-)

        Comment


        • #5
          Ingen problem å lage kasse selv, pappa er snekker å han kan hjelpe meg, men den blir da laget av sponplate, fordi jeg får ikke tak i MDF.
          Hører på veldig mye variert musikk, alt fra rock til trance

          Comment


          • #6
            Spørsmålet er vel heller hvorfor det ikke går ann å få god lyd med alle typer kasser?

            Lukket kasse er simpelt å lage og sånn sett trygt valg.

            Mange som går og tror at bassrefleks låter boomy og slapt, men det stemmer ikke. En bassreflekskasse som er riktig bygd låter riktig det også. Men dette må altså bygges riktig med en port som faktisk fungerer som en ressonnator. Da vil frekvensresponsen bli jevn helt ned til dypeste bassen om det er det man ønsker.

            Båndpass er enda vanskeligere å få til. Men riktig bygd låter det også korrekt om jeg kan bruke det utrtykket.

            Så ryktet til bassrefleks og båndpass må nesten komme fra dårlig bygde kasser som naturligvis låter dritt. Og jeg tror neppe man hadde sett bassrefleks- eller båndpassløsninger i high end høyttalere inne om lukkede kasser fungerte bedre.
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by rune89 View Post
              Ingen problem å lage kasse selv, pappa er snekker å han kan hjelpe meg, men den blir da laget av sponplate, fordi jeg får ikke tak i MDF.
              Hører på veldig mye variert musikk, alt fra rock til trance
              Spon fungerer fint det også! Det viktigste nå er du får noen kassemål som fungerer. Spesielt om du går en båndpassløsning som er å foretrekke i sedaner.

              Men om du kjører mye med baksetene nede for å få frem lyden fungerer bassrefleks der kassen står på høyre siden i bagasjerommet og spiller mot venstre siden av bilen. Evt subber og port oppver helt bakerst i bagasjerommet.
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Har selv testet en del bandpasskasser, noe fra fusion og ground zero, og disse låter ihvertfall meget bra, så det er nok ikke kassetypen det står på nei :-)

                Spesielt denne imponerte meg litt:
                http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3741

                Beskjeden oppgitt effekt, men fyller lett butikken med bass på en hp 5 f.eks :-)

                Comment


                • #9
                  Har tenkt litt på en båndpasskasse, for jeg kjører lite med seteryggen nede.
                  hvordan skal jeg få regnet ut en bra kasse da? å hvor tykk må veggene være? 22mm?

                  Comment


                  • #10
                    Dag Johansen her på forumet er kjent for å regne ut velfungerende kasser. Men vet ikke hvor opptatt han er for tiden. 22mm holder det så lange flatene ikke blir for store!
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      så jeg kan ikke bygge den i tynnere plater? evt platene som er inni kassa

                      Comment


                      • #12
                        Noe tynnere ville jeg ikke gått nei. Og de platene subbene står i er de som være sterkest
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Takker
                          Så du mener jeg skal gå for en båndpass hvis jeg får en riktig beregnet kasse?

                          Comment


                          • #14
                            Absolutt ja. Båndpass og bassrefleks liker jeg personlig meget godt. Stort og med lav tuning, så får du skikkelig dypbass, som er tight og fintlåtende, om det bygges riktig vel og merke

                            6th order båndpass:
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Hvem kan hjelpe meg å regne ut en bra kasse da?
                              kan poste opp målene i bagasjerommet en senere gang

                              Comment

                              Working...
                              X