Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luft sylinder hevere??????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    I utgangspunktet så høres det ut som om du skulle hatt en pneumatisk sylinder, á la typen man finner på en gravemaskin, bare i mindre skala (ja, jeg _vet_ at gravemaskiner bruker hydraulik, men prinsippet er det samme, hadde sånne til Lego'en min for 15år siden ). Men tror heller at en type elektrisk en vil være bedre, som f.eks. den som Haakon lenker til.

    En annen viktig ting å huske på er at en aktuator som kan løfte en meter vertikalt, må nødvendigvis være 2 meter lang (1 meter til hylsa + 1 meter til stempelet når det er helt utstrekt). Noe som høres upraktisk ut.
    Det som er, er at hvis du skal ha den ene siden hengslet er lengden bortimot irrelevant. Plassering er alfa og omega.
    Jo nærmere hengslene, jo kortere avstand må aktuatoren gå, men da til gjengeld med mer moment. Se på alle hatchbacker med gassdempere på bakluka. Prinsippet er det samme der. Bakluka mi er over 1 meter vid når den er åpen, men gassdemperen er under 1 meter utstrekt fordi den er plassert nærmere henglsingspunktet og går da også i en variabel vinkel i forhold til bilen etterhvert som luka åpnes (moa. den følger luka oppover).

    Jeg tror du kanskje burde revurdere måten du ønsker å løse dette på. Selvom du skulle løftet luka på poloen nesten 180 grader (altså rett opp) så kan du uansett ikke gå over 180 grader, og får du en kraftig nok aktuator kan du i terorien slippe unna med noe som beveger seg ikke mer enn 30 cm, kanskje mindre, så lenge du plasserer den riktig. Litt matte og geometri bare Håper du får det til!
    Mvh Marius
    '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
    Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

    Comment


    • #32
      SinnaSatan, jeg tror trådstarter er ute etter noe sånn som dette i funksjon, altså et vertikalt løft av hele bakluka:

      http://www.youtube.com/watch?v=P6TiO4EcKL0
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #33
        Wow så harry.. :O
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #34
          Er vel ikke noe mer harry med motorisert bakluke, enn ting som Wunderbaum, skranglende bakluke/skilt eller ekstrem-senking? :P

          Comment


          • #35
            Originally posted by Miniboom View Post
            Er vel ikke noe mer harry med motorisert bakluke, enn ting som Wunderbaum, skranglende bakluke/skilt eller ekstrem-senking? :P
            Alt er fremdeles harry til de grader, så ser ikke helt poenget her?
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #36
              Når ble ekstremsenk harry?
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #37
                ekstremsenk har vel aldri vært annet enn stil det vel?
                Mvh Thor Helge N. Rønning
                Alfa Romeo 156 1.8 TS
                Citroen Xantia Racerbil
                Alpine Ground Zero Focal

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Haakon O View Post
                  SinnaSatan, jeg tror trådstarter er ute etter noe sånn som dette i funksjon, altså et vertikalt løft av hele bakluka:

                  http://www.youtube.com/watch?v=P6TiO4EcKL0
                  hei. ja noe sånt er det jeg er ute etter. den virker jo knall bra å få til...

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by neptyr View Post
                    Wow så harry.. :O
                    synes du dette virker harry hehehe mye som er harry i verden vet du. men dette er en show bil som jeg ønsker å gjøre mer spesiel en den er fra før.

                    Comment

                    Working...
                    X