Announcement

Collapse
No announcement yet.

DB Drag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DB Drag

    Jeg leste her inne en gang at det ikke fantes noen grenser for hvor høyt man kan spille.

    Men det er feil etter min mening. Leste litt på det og kom frem til at:

    194db registreres som sjokkbølger og en bil kan ikke spille høyere enn dette. Kommer til det senere. Men 194db kan overskrides i lufta, slik som vulkanutbrudd osv. Det kan produsere lydstyrke på over 300db og sender en sjokkbølge som reiser rundt jorda opptil flere ganger. Men for at en høyttaler skal klare å sende ut en sjokkbølge, må det "lille" f.eks. 18" elementet bevege seg lynrask i minst en retning, med en slaglengde på f.eks. 3cm. Og prøver man på det vil selve membranen sprekke pga at spolen skyver membranet så hardt at toppen av spolen vil skjæres gjennom membranet om dere skjønner. Og skulle man få det til blir det atmosfæriske trykket så enormt at bilen vil dele seg før man oppnår den lydstyrken. Det atmosfæriske trykket vil bli godt over 10 ganger så mye som Alan Dante har i sin bil på 181.7 db. Og han måtte forsterker bilen ved å fylle den opp med betong. Dessuten vil man trenge så mye effekt at bare et sekunds spilling vil skape varme til halve norge midt på vinteren (litt komisk ment det siste, men dere tar poenget).

    Det har vært oppnådd lydtrykk over 200db produsert av høyttalere, men det har blitt gjort av vitenskapsforskere i et meget spesielt rom som tåler det, og med sikkert 1 million beregninger og feilinger før resultatet ble oppnådd.

    Det som skjer når man kommer over 190db grovt sett, er at høyttaleren omtrent ikke lenger skaper lyd, men heller et trykk, en sjokkbølge. Selvsagt er det lyd, men hver db vil bli et større og større sprengstoff, istedenfor bass som vi kjenner til, og det vil ikke en bil tåle.

    Husker ikke hvor jeg leste det, men var her på forumet, at det finnes ikke grenser for hvor høyt man kan spille, men regner med min utsagn avkrefter dette. Dessuten ble det også sagt at selv de billigste kinaelementene nesten ikke har en grense for høyt det kan spilles om jeg husker rett, og det er jo fullstendig feil. De vil bli sprengt i filler om tilført like mye effekt som f.eks. en Z18 tåler

    Men gjerne diskuter imot Bare morro, og lærerikt
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

  • #2
    Tror ikke noen kommer til å diskutere mot deg på dette. 194dB er da det atmosfæriske trykket på 1bar går mellom 0 og 2 bar. Og det å få trykket under bar med en høyttaler blir ganske vanskelig om man tenker over det. Og bare det å nærme seg 0bar er umulig med høyttalere, de er så ineffektive konstruksjoner at bare 2-5% av energien de får blir til lyd. Resten går til varme.

    Og høyttalere blir gjerne mer og mer inneffektive ettersom volumet blir høyere. Dermed er det umulig å oppnå 194dB også

    Men det skal gutta i EXTREME klassene ha, de makser snart termlaben som etter det jeg husker måler opp til 183 dB! Akkurat det hadde vel ingen trodd for 4-5 år siden?
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Nå er det vel ikke tvil om at noen burde finne på en bedre høytaler før man får skikkelige råe tall på DB-drag.

      1-3% av energien du bruker blir til lyd i en vanlig høytaler, det er jo helt sinnsykt ineffektivt.
      Tenk om man kunne fått tallet opp mot .. 70-80% , da hadde man plutselig hatt en helt annen historie når det gjaldt forsterkere og kvalitet osv.

      Kjøpt høytalere til 50K, så slipper du plutselig unna med forsterkere til 5-10k


      * Typical home loudspeakers have sensitivities of about 85 to 95 dB for 1 W @ 1 m—an efficiency of 0.5–4%.
      * Sound reinforcement and public address loudspeakers have sensitivities of perhaps 95 to 102 dB for 1 W @ 1 m—an efficiency of 4–10%.
      * Rock concert, stadium PA, marine hailing, etc. speakers generally have higher sensitivities of 103 to 110 dB for 1 W @ 1 m—an efficiency of 10–20%.
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment

      Working...
      X