Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt starthjelp/tips til bilstereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt starthjelp/tips til bilstereo

    Hei! Ny på forumet her!
    Det ser ut som det er en del folk her med litt know'how, og håper på å kunne få litt tips veiledning før jeg innstalerer ny bilstereo i bilen min.
    Beklager langt innlegg

    1) Jeg har en 93 Nissan Primera, jeg er audiofil, jeg hører på musikk hele tiden, jeg digger ting av kvalitet og å gjøre ting ordentlig.

    2) dog, jeg har ikke penger, mulighet, tid eller lyst til å omgjøre denne bilen til et mekka for lyd, ved å bygge om hele bilen i mdf, div støping og "modding" - Sorry

    3) Jeg har lyst til å ved hjelp av minst mulig modifikasjoner, få inn et anlegg som spiller en god del bedre enn ordinalanlegget, dvs kunne spille høyere uten at det vrenger, bedre lydgjengivelse, helst litt bedre båndbredde, og...ja rett og slett bedre lyd!

    - Jeg vil ha et 6,5" 2 veis frontsett forran, og i hattehyllen er det plass til 6.5"
    - Jeg skal ha en allright forsterker, blir vel en 4 kanals.
    - Jeg skal IKKE ha ny spiller i første omgang. (det blir et helt annet prosjekt )
    - Jeg skal ikke montere seperat sub, det blir et kompromiss i forhold til plass, penger, STRØM!?



    Første problemstilling:

    Hva gjør jeg i hattehylla?
    - Coaxelementer av samme fabr?
    - Komponentsett med diskant pekende forover?
    - Komponentsett med diskant pekende bakover(feks montert i bakdørene?)
    - Eller siste alt. som jeg har lyst til å prøve en midbass, med bra bassgjengivelse, og og kjøre et lavpassfilter på disse.

    Jeg er ikke noen ekspert på akustikk i bil, men hvis diskantelementene til frontsette kommer opp på/på dashen, vil det holde for lytterene bak?

    Andre problemstilling
    Plassering av amp. Jeg tror jeg har kommet frem til at å montere forsterkeren på hodet under hattehyllen er det enkleste og beste.

    Forslag til andre plasseringer?

    Kabling
    Hvis en 4 kanals amp havner baki, så må jeg trekke høytalerkabler fra amp bak og frem til frontsettet. Bør jeg kable symetrisk, dvs en høytalerkabel på hver side av bilen? eller bør jeg holde høytalerkablene også unna strømkabler?

    Demping
    Selvom det blir et enkelt anlegg, har jeg lyst til å gjøre litt ut av det som skal inn i bilen. Har tenkt til å gjøre en god jobb med å dempe frontdørene.

    Andre steder dere anbefaler å dempe i forhold til dette anlegget?
    Jeg kommer nok tilbake med flere spr. om dette etterhvert.

    Komponenter
    Har sett mest på focal elementer, og kommer nok til å havne på ett av dems 6.5" sett.

    Jeg står mellom 165A1 og 165V1.. 600kr skiller dem, er det stor forskjell på disse? 165VR blir nok i dyreste laget. :/

    Tidligere har jeg sett på Dynabel sine forsterkere, de får mye skryt, og koster ingenting. Men jeg vil kanskje få mer ut av å spandere et 1-2tusen til på amp??
    Jeg ser at både audison og focal har en 4kanals amp til rett under 5k, og jeg bare innrømme at det blir i drøyeste laget :/
    En amp jeg kom over nå er HELIX H400 Esprit 4x70W, 4290,- hos iceaudio, jeg tror jeg kan strekke meg til den ampen prismessig, men ikke noe over. Er dette en bra amp for penga? eller fins det bedre alternativer? i samme prisklasse?

    Bass
    Har dere noe tips til å tyne mest mulig tight dyp bass ut av et sånt anlegg, uten sub? eller er det no-go uten sub? Hører mest på hardrock, rock, blues og skal ikke på db drag.

    Strøm
    Jeg vil helst slippe å bytte dynamo og batteri og slikt, tror dere at bilens orginale strømanlegg vil levere nok strøm til anlegget mitt?
    Eller er må jeg ut med gelbatteri, ny dynamo, oghele pakka?

    På forhånd takk til de som i det hele tatt gadd å lese igjennom et så langt innlegg!

    Mvh
    Preben
    Last edited by ptboy; 28-08-2007, 21:32.

  • #2
    Bytting av dynamo og batterier er nok ganske bortkastet på en såpass mild installasjon.

    Du vil aldri få skikkelig dypbass uten sub, men du kan få en mer en god nok dynamikk og trøkk. For å få mest ut av midbassene foran, er det helt klart en fordel med skikkelig dempede dører. Til rock og den slags, er det relativt lite med lavfrekvent burin, gjerne heller punch litt høyere opp i registeret og da vil du ikke ha like stort behov for en sub.

    Er du absolutt avhengig av lyd bak i hattehylla?
    Ville selv droppet det og lagt alt i et skikkelig frontsett.

    Hva slags spiller har du?

    Hva er den totale summen du har tenkt å bruke på frontsett og forsterker?
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Originally posted by sqwannabe View Post
      Er du absolutt avhengig av lyd bak i hattehylla?
      Hmm... nei.
      Men: Men det er to 6,5" hull der. jeg tenkte at jeg kunne ha to 6,5" som kunne hjelpe til i bassområdet med et lavpassfilter. Eller er det idiotisk i forhold til bassrespons i forbindelse med 6,5" rett i bagasjerommet.

      Kan jeg ende opp med helt feil lydbilde for passasjerene bak med et slikt oppsett? Er det noen som har prøvd dette?`

      Originally posted by sqwannabe View Post
      Hva slags spiller har du?
      Hva er den totale summen du har tenkt å bruke på frontsett og forsterker?
      Spilleren er en 3-4år gammel pioneerspiller, 3000kr klassen. Jeg må nesten ta dette prosjektet litt step by step, så spiller blir second stage. (jeg forstår viktigheten med en god spiller, og det er derfor jeg venter med det til resten av anlegget er på plass) Er usikker på hva jeg trenger av EQ, prossesering og ipod/hardisk kompatible enheter,og hva som er på markedet.

      Har ikke satt noen maksgrense, vurderer det fortløpende. Vil helst havne under 10k inkl demping, kabling osv. (Uten sub og spiller)

      3veis system kunne virke interessant også, men da er jeg nødt til å kunne støpe ordentlige bokser til en liten mellomtone og diskant. Jeg ser det er mange her som gjør dette veldig pent, har desverre ikke kunnskapen/erfaringen med dette selv.

      Comment


      • #4
        you got pm
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment

        Working...
        X