Announcement

Collapse
No announcement yet.

båndpass kasse???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • båndpass kasse???

    hva er spesielt med ei båndpass kasse?
    vil den kunne spille pen lyd?

    jeg tenkte å bygge 2 subber i hver sitt lukkede kammer mot et porta kammer som skal spille i gjennom luka ved armlenet bak.

    det skal være i en audi 100 92mod

    har planer om SQ på mitt neste prosjekt
    det blir enten focal eller hertz elementer
    *VW Passat 2,0 TDI*
    VW Golf II 1,8 - solgt
    Nissan Cherry GTT - kjilt
    VW Golf III VR6 - solgt

  • #2
    Båndpass spiller pent, ja I allefall det som jeg har hørt av slike kasser. Blir ordentlig dyp, fin lyd av de.. Og så har de potensiale til å gå veldig lavt ned i frekvenser også uten å forvrenge så veldig..

    Vil tro du kommer ganske bra ut av det med ei båndpasskasse i bilen din, ja
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Originally posted by Svendsen View Post
      hva er spesielt med ei båndpass kasse?
      Det spesielle med en båndpasskasse er at man kan velge båndbredden, altså frekvensområdet, den skal gjengi.
      Den kan lages så den spiller flatt over et bredt frekvensområde, men vil da ikke forsterke lyden så mye.
      Man kan også bygge den så den spiller kun et smalt frekvensområde med mye forsterkning.
      Så alt i alt blir det en avveining av hva man er ute etter lydmessig.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Ser ut til at du har peiling på dette, Dag.

        Og unnskyld til trådstarter at jeg stikker av med tråden din littegranne, men hvis jeg har ett litervolum og that's about it. Er det mulig å finnet noen høytalere som vil fungere bra i det volumet, og deretter beregne seg fram til en båndpasskasse som vil passe?

        Grunnen til at jeg spør, er pga jeg går i tanker på å kjøpe meg en av de nyeste mr2'ene og der er det ett lite rom bak setene som kan brukes til å bygge en form for basskasse. Så tenkte jeg at en båndpasskasse må vel være rimelig greit å få laget der, slik at man får porten ut i midten mellom setene. For å kunne spille fra 70hz og ned til rundt 30. Dette burde vel kunne fungere greit, tror du ikke? La oss si at det rommet er totalt på rundt 80liter. Vil det la seg gjøre å funnet ut hva/hvordan man skal gjøre dette? Størrelsen begrenser seg litt på elementene, da jeg tror det blir vanskelig å fit'e noe mer enn 8" inni der. Så 1 kanskje 2 8" elementer i båndpass, tror du det går an å regne seg fram til noe?

        Ble litt mye smør på flesk her, men vet ikke om det er noe lettere måte å forklare dette på
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Originally posted by chin View Post
          Ser ut til at du har peiling på dette, Dag.

          Og unnskyld til trådstarter at jeg stikker av med tråden din littegranne, men hvis jeg har ett litervolum og that's about it. Er det mulig å finnet noen høytalere som vil fungere bra i det volumet, og deretter beregne seg fram til en båndpasskasse som vil passe?

          Grunnen til at jeg spør, er pga jeg går i tanker på å kjøpe meg en av de nyeste mr2'ene og der er det ett lite rom bak setene som kan brukes til å bygge en form for basskasse. Så tenkte jeg at en båndpasskasse må vel være rimelig greit å få laget der, slik at man får porten ut i midten mellom setene. For å kunne spille fra 70hz og ned til rundt 30. Dette burde vel kunne fungere greit, tror du ikke? La oss si at det rommet er totalt på rundt 80liter. Vil det la seg gjøre å funnet ut hva/hvordan man skal gjøre dette? Størrelsen begrenser seg litt på elementene, da jeg tror det blir vanskelig å fit'e noe mer enn 8" inni der. Så 1 kanskje 2 8" elementer i båndpass, tror du det går an å regne seg fram til noe?

          Ble litt mye smør på flesk her, men vet ikke om det er noe lettere måte å forklare dette på
          Det er absolutt mulig å finne elementer som fungerer i et gitt volum.
          Min erfaring tilsier at man skal se etter elementer med relativt lav Qts (0,25-0,35) og ikke alt for lav resonansfrekvens.
          Kan nok fungere bra i en MR2 det ja!

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Gode greier. Da skal jeg finne ut hva volumet er på inni der, så kommer jeg tilbake til deg ved en senere anledning, om du har tid å ork til å regne litt på det.

            Det var nok OT for min del.. Beklager å bumpe tråden din endel gang, Svendsen
            Sture Vedal

            Comment

            Working...
            X