Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor forskjelld på de forskjellige AMG batteriene?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor forskjelld på de forskjellige AMG batteriene?

    Hei
    Skal handle meg Batterier snart.
    Og da lurer jeg på om det er stor forskjeld på de forskjellige AGM batteriene?

    Og jeg skal ha 2 stk så da må jeg ha skille-rele eller hva det heter.
    Hvor får jeg tak i dette?

    Og hvor får jeg billigst dynamo? (tenker sånn 250A+)
    Last edited by Andy89; 05-09-2009, 17:00.
    Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

  • #2
    AMG, trimmer ikke de Mercedes?

    Folk vil nok påstå det er forskjell på AGM-batterier, men jeg mener man skal ha relativt stort strømtrekk for å merke særlig forskjell. Så da snakker jeg ikke om 0,6dB forskjell, osv...

    Skillerelé trenger du ikke, men tror du forresten av du trenger to batterier?

    Dynamo er jeg ikke sikker på, tviler på at det lønner seg å kjøpe i Norge, og folk forteller om veldig blandede erfaringer med amerikanske leverandører. Dog er det nok forskjell på å kjøpe ny, eller å oppgradere den du har. Jeg hadde vel kjøpt ny, tror jeg...

    Comment


    • #3
      Jo selvfølgelig

      Er jo mulig det holder med 1?
      Men vil jo helst prøve å holde spenninga så høyt oppe som mulig.

      Men ja nå skal ikke jeg drive noe db-drag og passe på at jeg får ut den siste 0.1 db'n

      Skal ha 3 forsterkere med 300A sikring til sammen, ikke det at disse kommer til og trekke det, da 2 stk skal til frontsett osv
      Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

      Comment


      • #4
        Men du sier jeg ikke skal ha skillerele.

        Hvofor ikke det?

        En kamerat av meg hadde 2 batterier som gikk i stykker etter kort tid uten. (2stk yellowtop)
        Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

        Comment


        • #5
          Originally posted by Andy89 View Post
          Men du sier jeg ikke skal ha skillerele.

          Hvofor ikke det?

          En kamerat av meg hadde 2 batterier som gikk i stykker etter kort tid uten. (2stk yellowtop)
          Finnes det beviser for at det var DET som tok knekken på det?

          Har aldri hatt behov for noe skillerele noe sted selv, så vil med stor sikkerhet si at du ikke trenger å kjøpe det du heller. Om du absolutt vil ha så skal jeg ikke nekte deg, men du sparer noen kroner på å drite i det.

          Har man et sårt behov for et slikt rele så kommer det av to ting:
          a) Man står på den lokale bensern og pumper musikk til ene batteriet er tomt og starter bilen med det andre
          b) Batteriet man har foran er så crap at det nye bare lader seg ut over det andre. Er DETTE tilfelle så burde man heller bruke pengene i et nytt batteri fremme og ikke et skillerele.
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Ok, jeg har lest meg frem til før her at dette var noe jeg måtte ha.
            Mulig jeg har lest feil.

            Og mulig det var noe annet som tok knekken på de batteriene ja.
            Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

            Comment


            • #7
              Hvis du har et AGM/gele-batteri og et syrebatteri, altså forskjellige batteri, så bør du ha skillerellé.
              Men nå er det vel heller ikke anbefalt og ha forskjellige batterier da..
              [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Ja planen var å handle 2 identiske batterier
                Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                Comment


                • #9
                  For å spare både tid, penger (og vekt), kan du legge strømkabel bakover, koble denne på plusspolen foran (isolér godt), og ha et godt batteri bak. Enkelt og greit.

                  Om du trenger et batteri til, eller større dynamo, merker du jo etterhvert... Ikke se bort fra at du slipper. Og bruker du mer strøm enn du produserer/lader opp, er du bøttføkt uansett hvor mange batterier du har. Faktisk blir du MER bøttføkt jo flere du har, i og med at det tar lenger tid å lade dem opp igjen...

                  Comment


                  • #10
                    Lysene mine blinka med bare den nest kraftigste forsterkeren
                    Og den har 60A sikring (trakk spenninga ned til 13,5V)

                    Skal gjøre kabeloppgraderinger i motorrummet først da. (har 100A dynamo nå og 65Ah biltema agm)
                    50mm2 + og - helt bak har jeg.

                    Jeg må hvertfall gjøre noe for å ikke få så store dypp i spenninga under hvert bass-slag.

                    Originally posted by Miniboom View Post
                    For å spare både tid, penger (og vekt), kan du legge strømkabel bakover, koble denne på plusspolen foran (isolér godt), og ha et godt batteri bak. Enkelt og greit.
                    Det der skjønte jeg ærlig ikke mye av
                    Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                    Comment


                    • #11
                      Oppgrader kabling i motorrommet ja. Ingen dum plan Det gjør underverker.
                      Bare husk på at i EMMA-sammenheng så burde du ha lik størrelse på alle kabler på både pluss og minus, sånn m.t.p. sikringstørrelsen du skal bruke. Et lite tips
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Typhon View Post
                        Oppgrader kabling i motorrommet ja. Ingen dum plan Det gjør underverker.
                        Bare husk på at i EMMA-sammenheng så burde du ha lik størrelse på alle kabler på både pluss og minus, sånn m.t.p. sikringstørrelsen du skal bruke. Et lite tips
                        Du snakker om? lik størrelse på alle kabler?
                        tenkt eksempel.. jeg har 80A sikring.. men pga avstand legger jeg 50mm2 forfra.. bak trenger jeg da IKKE sikring for å gå ned til 25mm2

                        Om du har en sikring på 120A kan jording fint være 25mm2 og pluss være 50mm2 også

                        kanskje lese regelboka før du plaprer ivei
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Erik André View Post
                          Du snakker om? lik størrelse på alle kabler?
                          tenkt eksempel.. jeg har 80A sikring.. men pga avstand legger jeg 50mm2 forfra.. bak trenger jeg da IKKE sikring for å gå ned til 25mm2

                          Om du har en sikring på 120A kan jording fint være 25mm2 og pluss være 50mm2 også

                          kanskje lese regelboka før du plaprer ivei
                          På side 26 under "4.2.1 Any power wire fused properly" i regelboken står dette:

                          4. Anytime the gauge (mm²) size of a power circuit changes, the fuse size has to be appropriate to the smallest gauge size in that circuit. Please note that the circuit includes both positive & negative wire! Otherwise it has to be fused within 40 cm from the point of the diameter reduction and before it passes through a metal panel before the fuse.
                          5. Ground cables will be taken into consideration! If the Ground wire is smaller than the positive wire, the Ground wire will determine the fuse size! (Example: positive wire 50mm², Ground wire 20mm² => max. fuse size refers to the 20mm² Ground cable)
                          6. Do not forget to consider the ground-wire from the battery to the vehicles chassis. Ideally additionl ground-wire should be installed that is equal to the mm² of positive wire feeding the car-audio-system. The sum of the fuse rate of all wires from the battery feeding the audiosystem (except OEM-wiring-harness) can not be higher than the maximum fuse rate according to table A allowed for the size of the ground wire. To make judging easier in the case that the vehicles ground wire is without modification / addition, the OEM-ground wire will be calculated with a spare of 6mm² for the car audio system = 40Amps.

                          Det er spesielt punkt 6 her jeg refererer til.
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #14
                            ja... hvis du bruker maksimal størrelse på på sikring kontra kabel så gjelder dette ja.. men det er ingen som sier at man ikke kan bruke 50mm2 kabel på 20A sikring. I dette tilfelle så holder det faktisk med OEM (standard) jording.. da punkt 6 som du peker til hevder at OEM ground cable wil be calculated with a spare of 6mm2 for the car audio system.

                            Les punkt 5 også du
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment

                            Working...
                            X