Announcement

Collapse
No announcement yet.

en 10 eller to 8 kicker l7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • en 10 eller to 8 kicker l7

    sitter og tenker litt på hva jeg skal ha i bilen, siden plass er et stort problem, så lurer jeg og putte 2 8tommer l7 eller 1 10tommer l7 in i bilen, når jeg tenker på 8 tommere så synes jeg det er veldig lite men 2 stk er jo 16tommer til sammen, hva vil dunder mest, flytte mest luft, en 10 eller to 8, i portet kasse.
    dette er forsesten i en liten pickup.
    kassa som jeg har regnet ut jeg får plass til er på 50l

    og et lite spørsmål til en subber som er koblet opp til 2ohm, og brokobler den på en 2ch forsterker vil ohm synke mer da, eller vil det fortsatt verre 2ohm

    spec på forsterken som skal dra subberen
    4 ohms: 250 watts x 2 chan.
    2 ohms: 500 watts x 2 chan.
    1 ohm: 750 watts x 2 chan.
    Bridged, 4 ohms: 1,000 watts x 1 chan.
    Bridged, 2 ohms: 1,500 watts x 1 chan.

    Minimum Impedance Unbridged 1 ohm
    Minimum Impedance Bridged 2 Ohms

  • #2
    50 liter lukket kasse er jo stort nok for nesten hvilken som helst sub.. Om du vil, så finnes det maaaange 12" som ikke trenger så stort som 50 liter en gang.. Finnes sikkert noen 15" også..

    Men om du vil ha 8" eller 10" så er det jo greit=)
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

    Comment


    • #3
      uansett så blir ikke to 8" nesten 16" :P Det blir rett rundt 10"
      www.eirikaspaas.com

      Comment


      • #4
        så bare på kicker hjemesiden og med min portet boks er 35l og max 63l, så jeg bare regnet ut hva maks jeg kunne putte inni bilen min, men er det ikke sånn at jo større box volum jo bedre spiller det (med bedre mener jeg riste dunke høyest ikke sq) er kun 8 eller 10 som går, subberene må stå mellom framsetene


        blir det ikke mer en 10, tenkte bare 8x2=16 hehe
        så 10tommern kommer til og trøkke best da eller?

        Comment


        • #5
          Originally posted by KICKER L7 View Post
          et lite spørsmål til en subber som er koblet opp til 2ohm, og brokobler den på en 2ch forsterker vil ohm synke mer da, eller vil det fortsatt verre 2ohm
          den vil være 2 ohm ja, og siden du skal ha den inne i kupeen på en pickup burde du lage en kasse som gir best mulig lineær respons.

          personlig ville jeg gått for en lukket kasse i en pickup, pga at trykket i porten som regel henger en halv bølge etter elementet og turbulens eller "fising" i porten er meget fremtredende i lydbildet i en så liten kupe..
          Last edited by omegadti; 17-08-2009, 19:56.
          Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

          Comment


          • #6
            det er 2 ohm ja men når man brokobler leser vel forsterkeren halvparten har jeg blitt fortalt. altså hvis du har en sub på 4ohm og brokobler den på en forsterker så vil forsterkeren "lese" at det er 2 ohm...
            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

            Comment


            • #7
              http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

              Comment


              • #8
                Originally posted by biffen071278 View Post
                det er 2 ohm ja men når man brokobler leser vel forsterkeren halvparten har jeg blitt fortalt. altså hvis du har en sub på 4ohm og brokobler den på en forsterker så vil forsterkeren "lese" at det er 2 ohm...
                Forsterkeren leser ingenting, den har ikke øyne og er analfabet... 2 ohm er 2 ohm. Om forsterkeren er stabil i 2 ohm BROKOPLET iflg. manualen, tar den (angivelig) ikke skade av den ekstra varmen, og du kan brokople den på hvilken som helst last som er 2 ohm totalt.

                Skjønner bare ikke hvorfor folk skal blande inn hva hver enkelt kanal "ser" når man brokobler. Det er totalt uvesentlig, og bidrar bare til å forvirre dem som lurer. Når du brokobler 2 kanaler til 1, så har du 1 kanal å forholde deg til.

                Altså: Er forsterkeren stabil i "X ohm" i "IKKE-BROKOBLET" tilstand (STEREO), så er den nesten ALLTID stabil i "2X ohm" i BROKOBLET tilstand (MONO).

                Alle andre rare sammenlikninger, stadfestelser og mer eller mindre ufrivillige forvirringer er bare tull.

                Comment

                Working...
                X