Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veddemål med bilxtra om blinkende lys...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Veddemål med bilxtra om blinkende lys...

    Hei!

    Har nå endelig fått meg basskasse etter noen år med bilstereo(ja vet det var på tide... ) og har fått kjenne på fenomenet med blinkende lys... Dette og at oljetrykksmåler tikker på basslagene gjør at jeg har lyst til å få ordnet dette fortest mulig.

    Handlet meg 70mm2 kabel ferdig med kabelsko som jeg brukte til å bytte ut fra minus på batteri til karosseri, + at jeg tenker å oppgradere + og minus til dynamo og til forsterkere snart.

    Oppsettet mitt nå er som følger:

    Audison vrx4.300,
    Audison vrx1.500.


    Disse får mat av en 25 mm2 fra pluss på batteri og samme str. til jord i bagasjen og batteriet er et gammelt blybatteri.

    Var på min lokale bilxtra istad for å handle skiver for bedre kontakt for den nye ledningen til jord og da jeg fortalte om lysa så kom de selvsagt ut med en bosskondensator på et visst antall farad som de skulle prakke på meg og redde alt sammen.

    Nå har jeg lest litt rundt på forumet og blitt fortalt at kondis ikke er veien å gå, men at det lønner seg å oppgradere i motorrom (big 3 i http://www.bilstereoforumet.no/showt...light=blinking ) + skikkelige ledninger til forsterkere og kanskje ny dynamo.

    Jeg var så stor i kjeften og sa at hvis jeg ikke klarte å fjerne blinking med dette så skulle jeg kjøpe kondis hos de...

    Hva tror dere om mine sjanser, og tror dere jeg blir nødt til å gå til innkjøp av ny dynamo evt. kondis?

    Bilen er en passat 1.8T 2000 mod for de som lurer...

  • #2
    De får nok beholde kondensatoren sin.

    Om du taper kan du jo bare dele bassen litt lavere når du drar dit.. hehe :P
    sound.vision.soul

    Type R

    Comment


    • #3
      Har stor tro på at du klarer å unngå kjøp av kondensator jeg i hvert fall..
      Alpine 137BTi
      B² Audio = Lyd


      '97 E39 528

      Comment


      • #4
        Spør heller om å få kondensatoren gratis om DEN ikke fjerner blinking i lysene. Spørs om de er like skråsikre på at den er redningen da lenger?
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Tja kanskje jeg skal det:P

          Så ut som den de solgte var på rundt 10 farad. Merke boss.. Skal jeg søren meg spørre om før jeg går videre med noe kabling:P hehe.. Da kan jeg jo selge den billig på finn!

          Meen: Hvilke skader kommer egentlig av å bruke kondis for å fjerne blinkingen?

          Comment


          • #6
            Ingenting skades. Og hvorfor vil du IKKE ha kondensator? (Utenom at det koster mer penger og kanskje gjør samme nytten som å oppgradere kabler i ditt tilfelle da)
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Enda en tråd om hvorvidt man skal bruke kondensator eller ikke.. Oppgrader kablene dine, samt skaff deg et skikkelig batteri, så er blinkingen borte.. MEN, det er ingenting i veien med å ha en kondensator til dette oppsettet.. Faktisk så kan det være en fordel for deg..
              Mvh.
              Roy
              Mob: 40 30 99 06

              Comment


              • #8
                Originally posted by Typhon View Post
                Ingenting skades. Og hvorfor vil du IKKE ha kondensator? (Utenom at det koster mer penger og kanskje gjør samme nytten som å oppgradere kabler i ditt tilfelle da)
                Har egentlig ikke noe spesiell grunn til at jeg ikke vil ha det. Men leser mye her om at det ikke trengs, og at å kjøpe kondensator for å fjerne blinking ikke er veien å gå. Derfor spurte jeg egentlig hvorfor istad..

                Comment


                • #9
                  du sier jo det er et gammelt bly batteri du har, hvorfor ikke gjøre noe med den strøm kilden først, istedet for å begynne å tulle med en kondensator?

                  Comment


                  • #10
                    Nettopp, som golfnos sier...

                    Når bilen er i gang, bidrar batteriet i stor grad til å holde spenningen stabil når det oppstår plutselige høyere strømtrekk (dynamoen er ikke like rask som batteriet til å levere mer strøm "på kort varsel"). Et crappy batteri kan gjøre at bilen din nykker på tomgang bare du slår på vifta, tenk på hva et plutselig sug på 50A til en forsterker forårsaker da...

                    Har hatt flere biler med kun oppgradert batteri, og ikke noe blinking der. Blinker det fortsatt, må du nok vurdere å oppgradere kablingen rundt omkring, ja... Eller flytte batteriet bak (min favoritt).

                    Comment


                    • #11
                      Hvis forsterkern har en 10 år gammel teknologi som disse forsterkerene har ville jeg nok valgt å brukt kondensator. Har selv erfaring med disse forsterkerene og selv om jeg hadde 2 batterier (et bak og et foran) og kabling i orden hjalp det betraktelig med kondensator. Det på både lys og lyd...

                      Fatter ikke meninga med veddemålet.. en kondensator til noen hundrelapper skal du da slippe å kjøpe for å fikse problemet den andre veien.. nytt batteri bør du jo bytte uansett, men skal du unngå problemet uten kondensator MÅ du ha minst et batteri. pris vil jeg tro ligger rundt 2500kr pr stk, kabler kan du jo slippe ganske billig unna med nå som installbay har billig kabler men går vel fort 1000spenn i alt du trenger.

                      Dårlig i matte eller?
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Nei er ikke dårlig i matte... Men har fulgt råd som jeg har lest her på forumet om at kondis ikke er veien å gå, + at jeg ble fortalt om en som ødela forsterkere grunnet dårlig kabling og forsterkerene fikk for lite strøm, men han hadde ikke sett tegn til blinking på grunn av kondensatoren han hadde satt inn.

                        I tillegg så ble jeg ikke helt klok av innlegget ditt EA da og lurer på om det mangler et "til" inne der...

                        I tillegg så ser jeg for meg at alle bør ha skikkelig kabling i bilen uansett, så da er vel ikke pengene bortkastet eller hva mener du??

                        Comment


                        • #13
                          det ville han gjort:P kompis av meg har en kondis å alt for dårlig kabling... bilen ser ut som et diskotek...
                          MVH, Øivind Sandvik
                          sigpic
                          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                          www.sandviksbassogbongel.com

                          Comment


                          • #14
                            Gå for batteri oppgradering og kabler, sparer du deg en del hodebry og penger. da jeg først begynte med bilstereo fikk jeg høre at kondensator var ett vidunder apparat som du fikk både "raskere strøm" og ble kvitt blinkende lys. Men det gjorde det ikke, prøvde større kondis og rota bort enda mere penger og var fortsatt like langt. Men da jeg fikk litt mer erfaring og kunnskap om hvordan strømmen i en bil oppfører seg så ble kondisen bytta ut med ett AGM batteri og noen kabler i motorrommet (the big 3". Problemet ble borte med en gang!

                            Så kjøp heller ett brukbart batteri og bytt ut ledningene fra dynamoen og jordingen i motorrommet med tykkere ledninger, som f.eks 50mm2.
                            Mvh Werner Harstad

                            Comment

                            Working...
                            X