Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sq relaterte spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sq relaterte spørsmål

    Ok, jeg har seriøst vurdert å skifte ut ALT av annlegg i golfen, kan hende jeg ikke skal selge den, men selge alt av annlegg og bygge nytt og pent!

    Så har jeg kommet inn på SQ, jeg elsker pen lyd, og når jeg hørte Jonny sitt annlegg ble jeg frelst. Så jeg har et par spørsmål!


    -Hvor Lav/Høy tuning bør man ha på en kasse.
    -RMS/WATT, spiller det mye på watt eller er det bare en pen blanding av bra og eksklusivt utstyr?
    -Hva legger man MEST vekt på innenfor et SQ bygg?
    -Ang. bruk av 2stk 8" Hertz HX som eneste bass utenom midbass? Kan det bli bra, fyller det en golf med FYLDIG bass?

    Bare sleng inn alt dere hvet ellers og, vil vite MEST mulig!
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

  • #2
    - kommer an på bil, element og ønsket lydkarakter

    - watt har svært lite å si for kvaliteten på lyden, men headroom ("kraftreserver") er alltid godt å ha.

    - montering, montering og justering. Og at man velger komponenter som spiller bra sammen.

    - for min del; absolutt. Men det spørs hvordan DU definerer fyldig

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      - kommer an på bil, element og ønsket lydkarakter

      - watt har svært lite å si for kvaliteten på lyden, men headroom ("kraftreserver") er alltid godt å ha.

      - montering, montering og justering. Og at man velger komponenter som spiller bra sammen.

      - for min del; absolutt. Men det spørs hvordan DU definerer fyldig
      Takker!

      Ang. bass. Jeg mener DYP og fyldig bass. NULL forvregning men bare PEN og MYK bass. Må jeg bruke mere beskrivende ord nå bli jeg gal HEHE

      Og jeg har tenkt på en blanding av Hertz Energy serie midbass/mellomtone/diskant (ESK 163 S) og har ikke tenkt til å Bruke mere enn 1stk forsterker om jeg skal bygge nytt! Så tenkte på Audioson SRx 3.

      Kunne den kombon passe bra. Og jeg har tenkt litt. Jeg tenkte på å lage en porta kasse. En T-Line eller Båndbass-kasse med lav tuning for virelig å riste litt fra seg men fortsatt ha pen lyd. Og med de kassene der trenger man virkelig ikke mye power for å få bra utelse heller.

      Mvh. Aleks
      Pioneer - Hertz - Zealum
      Prosjekt Volkswagen Passat 3B
      Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

      Comment


      • #4
        Originally posted by A.R View Post
        Takker!

        Ang. bass. Jeg mener DYP og fyldig bass. NULL forvregning men bare PEN og MYK bass. Må jeg bruke mere beskrivende ord nå bli jeg gal HEHE

        Og jeg har tenkt på en blanding av Hertz Energy serie midbass/mellomtone/diskant (ESK 163 S) og har ikke tenkt til å Bruke mere enn 1stk forsterker om jeg skal bygge nytt! Så tenkte på Audioson SRx 3.

        Kunne den kombon passe bra. Og jeg har tenkt litt. Jeg tenkte på å lage en porta kasse. En T-Line eller Båndbass-kasse med lav tuning for virelig å riste litt fra seg men fortsatt ha pen lyd. Og med de kassene der trenger man virkelig ikke mye power for å få bra utelse heller.

        Mvh. Aleks
        Null forvregning kan du bare glemme. Forvregningen på basselementer ligger ofte over 10%. Det er derfor alltid like moro når folk ser på forvregningstallene til forsterkere, og tror det er viktig.

        myk bass ville jeg heller aldri hatt, da det høres mer ut som pudding............he he.

        Jeg er vanskelig nå.........he he

        ESK settet er veldig bra til prisen, ingen tvil om det, samme med forsterkeren.
        Hertz sine ES200 er svært gode, jeg har aldri fått testet HX200 skikkelig, så der har jeg ingen anbefalinger å komme med, men generelt er HX serien mer behersket enn ES. Mange mener HX mangler litt av morofaktoren i ES bassene, noe jeg tildels kan være enig i. ES 200 fungerer bra både i trykkammer, refleks og båndpass

        Det viktigste, syntes jeg er fronthøyttalerne. Legg mest mulig penger her. så fordeler du resten på forsterkeri, sub og spiller. Det finnes forholdsvis rimelige subwoofere som spiller bra, dersom kravet til lydtrykk ikke er veldig stort.

        En selvfølgelighet for best mulig utnyttelse av komponentene, er skikkelig montering. Da mener jeg både akustisk og mekanisk. Godt festet, god plassering, godt dempet etc.

        Dette kan man skrive tykke bøker om, så det jeg har nevnt er som stikkord å regne.

        Har du forresten tatt en kikk på opphørsalget mitt, mye gromme ting til lite penger.

        mvh

        Glenn
        Glenn Solie

        Frittstående konsulent

        Comment


        • #5
          Originally posted by MT LydCenter View Post
          Null forvregning kan du bare glemme. Forvregningen på basselementer ligger ofte over 10%. Det er derfor alltid like moro når folk ser på forvregningstallene til forsterkere, og tror det er viktig.

          myk bass ville jeg heller aldri hatt, da det høres mer ut som pudding............he he.

          Jeg er vanskelig nå.........he he

          ESK settet er veldig bra til prisen, ingen tvil om det, samme med forsterkeren.
          Hertz sine ES200 er svært gode, jeg har aldri fått testet HX200 skikkelig, så der har jeg ingen anbefalinger å komme med, men generelt er HX serien mer behersket enn ES. Mange mener HX mangler litt av morofaktoren i ES bassene, noe jeg tildels kan være enig i. ES 200 fungerer bra både i trykkammer, refleks og båndpass

          Det viktigste, syntes jeg er fronthøyttalerne. Legg mest mulig penger her. så fordeler du resten på forsterkeri, sub og spiller. Det finnes forholdsvis rimelige subwoofere som spiller bra, dersom kravet til lydtrykk ikke er veldig stort.

          En selvfølgelighet for best mulig utnyttelse av komponentene, er skikkelig montering. Da mener jeg både akustisk og mekanisk. Godt festet, god plassering, godt dempet etc.

          Dette kan man skrive tykke bøker om, så det jeg har nevnt er som stikkord å regne.

          Har du forresten tatt en kikk på opphørsalget mitt, mye gromme ting til lite penger.

          mvh

          Glenn
          Ja nå var du vanskelig:P

          Det jeg tildels mente med "null" forvenging er at, noen subber som jeg har hørt for eksempel høres ut som de holder på å drite seg ut. Trenger ikke spille spesielt høyt før at det spiller fælt og ekkelt og jævli. Vil ha noe som låter pent og ikke trenger all verden av effekt men som tåler litt ekstra guffe.

          Kan hende jeg kan rykke ned til ES200, vet at 10" spiller bra!

          Men får se hva jeg gjør.

          Ja har sett på salget, men dette kommer til å bli et langtidsprosjekt. Så kommer ikke til å skje noe med det første!

          Men takk Glenn

          Mvh. Aleks
          Pioneer - Hertz - Zealum
          Prosjekt Volkswagen Passat 3B
          Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

          Comment


          • #6
            Har du råd så burde du velge HSK 163, ESK er litt skarpe i diskant/mellomtone men du får mye lyd for pengene. Har selv brukt ESK 163 m/ekstra midbasser.

            Tore
            1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
            Pioneer, AD, Audison, Soundstream

            Comment


            • #7
              Originally posted by GalantV6 View Post
              Har du råd så burde du velge HSK 163, ESK er litt skarpe i diskant/mellomtone men du får mye lyd for pengene. Har selv brukt ESK 163 m/ekstra midbasser.

              Tore
              Helt enig Tore at ESK 163 er litt skarpe i toppen, men det er ikke noe problem å gjøre noe med.

              HSK 163 er selvsagt vesentlig bedre.

              mvh

              Glenn
              Glenn Solie

              Frittstående konsulent

              Comment


              • #8
                Originally posted by A.R View Post
                -RMS/WATT, spiller det mye på watt eller er det bare en pen blanding av bra og eksklusivt utstyr?
                -Ang. bruk av 2stk 8" Hertz HX som eneste bass utenom midbass? Kan det bli bra, fyller det en golf med FYLDIG bass?
                Erfaringen min er at to stk VGW-10 med 150W hver spiller penere og omtrent like høyt som en VGW-10 med 600W.

                Jeg har prøvd en VGW-10 i en Golf 2, matet med 600W og de spilte mer enn høyt nok syntes jeg og det er en bass med lav følsomhet. I Passaten så spiller det MYE lavere (med bakseteryggen nede, samme kasse, samme forsterker, mer strøm), så i en Golf får du ganske lett mye bass.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #9
                  1 stk HX 250 med 300 skikkelige watt
                  sound.vision.soul

                  Type R

                  Comment


                  • #10
                    Takker for alle svar! Er ikke sikkert jeg kan ta meg råa til HSK 163. Men skal se hva jeg kan få til. Må tenke litt på hva jeg skal gjøre:S
                    Pioneer - Hertz - Zealum
                    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                    Comment

                    Working...
                    X