Announcement

Collapse
No announcement yet.

Til alle bassguruer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Til alle bassguruer

    Generelt spørsmål angående porting av kasser:
    Hvilken forskjell vil det bli med 2 x 3" porter og 2 x 4" med samme lengde? evt. 1x 6" port istedet for 2x3" port.??? Noen som kan gi en innføring i dette?
    Får ikke knollen til å tenke klart i sommervarmen å trenger litt hjelp med dette
    Bjørn M Wilhelmsen
    Team Alta Bilstereo
    www.emmanorway.com

  • #2
    Originally posted by Alta Bilstereo View Post
    Generelt spørsmål angående porting av kasser:
    Hvilken forskjell vil det bli med 2 x 3" porter og 2 x 4" med samme lengde? evt. 1x 6" port istedet for 2x3" port.??? Noen som kan gi en innføring i dette?
    Får ikke knollen til å tenke klart i sommervarmen å trenger litt hjelp med dette
    Hvis kassestørrelse og tuningfrekvens skal være den samme, vil større portareal bety lengre rør. Hvis du beholder kassestørrelse og portlengde, vil tuningfrekvensen øke når portarealet økes. I ditt eksempel betyr det at tuningfrekvensen økes fra 2x3" til 2x4", og videre fra 2x4" til 1x6". Ljudia har en online kalkulator der du kan eksperimentere med diverse portstørrelser.

    Frode

    Comment


    • #3
      Var innom å regna litt.var bra den.spørmål til: Hvis man har f.eks en 30 liter lukket kasse.kan man da sette en port med f.eks tuning på 45hz å få det til å fungere når kassa egentlig skal ha la osss si 56 liter portet?
      Bjørn M Wilhelmsen
      Team Alta Bilstereo
      www.emmanorway.com

      Comment


      • #4
        Hm, om jeg ikke tar helt feil, så er det til de 2stk 10" du har snakka om å porte før. Så vil 30l bli ALT for lite, og en tuning på 45hz er litt høyt egentlig. Til musikk så kan du tune i alle fall fra 35-40hz uten noen problemer. Kan tune lavare og, men avhenging av specs på sub!

        Så vil si i første omgang så ville jeg i alle fall laga litt større kasse, tuna mellom 35-40hz.

        Men alt er jo opp til deg selvsagt, sier bare hva jeg ville gjort!

        Mvh. Aleks
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #5
          Dette her er helt generelle spørsmål helt uavhengig av hva jeg har i bilen min.Få litt mere læring om porting er bare sunt d
          Bjørn M Wilhelmsen
          Team Alta Bilstereo
          www.emmanorway.com

          Comment


          • #6
            Last ned winisd fra www.linearteam.org og lek med kasser, porter og lengder så lærer du det veldig kjapt
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Hifonic View Post
              Last ned winisd fra www.linearteam.org og lek med kasser, porter og lengder så lærer du det veldig kjapt
              Lastet den å lært mye allerede
              Bjørn M Wilhelmsen
              Team Alta Bilstereo
              www.emmanorway.com

              Comment


              • #8
                fatter iukje ein dritt av heila programmet jeg
                øl å høna kan du sjøna- fitta å dramm er mitt program

                Comment

                Working...
                X