Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avrulling ved delefrekvens.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avrulling ved delefrekvens.

    Som noen kansje har fått med seg så har jeg begynt å eksprimentere med aktiv deling. Jeg lurer på hvilken avrulling det er vanlig å bruke på diskant, mid og sub og hvilke konkrete fordeler og ulemper det er med å bruke bratt eller flatere avrulling.

  • #2
    Umulig å gi noe spesifikt svar på egentlig. For det første har de aktuelle elementene som brukes en egen frekvensgang, lydsignatur, fasevridninger og oppbrytninger, kupéen bidrar med sine tillegg og avvik og samspillet mellom elementene må taes hensyn til. Og til syvende og sist handler det jo om hva slags lydkarakteristikk og kompromisser man vil sitte igjen med til slutt. Man kan m.a.o. ikke si at 24dB/okt er "bedre" enn 12dB/okt. Det kommer an på hva man vil oppnå. Det kan til og med være at man ideelt sett skulle kjørt forskjellig flankesteilhet på venstre og høyre side. Delefilter er en hel vitenskap, og det blir ikke noe lettere av at det skjer aktivt. Selv om det er mye enklere å justere og eksperimentere selvsagt.

    Men man må selvsagt ta høyde for sammenhengen. Anders, 19 år fra Løten, som skal dele et Rockford Fosgate frontsett aktivt kommer nok til å bli mer en fornøyd med å bare leke med delefrekvensen på et 24dB/okt aktivt filter, og har sannsynligvis overhodet ingen interesse av å bruke flere uker på måling, lytting og testing for å laborere seg frem til best mulig resultat.

    PS: skal se om jeg kan finne en link ang. dette med filterfrekvens og steilhet.

    EDIT: det finnes også forskjellige filtertopologier(de mest kjente innen audio er vel bl.a. Linkwitz-Riley, Butterworth, Bessel, Zobel og Chebychev), og disse spiller også inn på sluttresultatet. Moro, ikke sant?
    Last edited by epifant; 27-04-2009, 19:56.

    Comment


    • #3
      Oki, jeg er av de som godt kan bruke en stund på å måling, lytting og testing.
      Trenger foresten måleutstyr så viss noen har et å ambefale så er det fint.

      "Man kan m.a.o. ikke si at 24dB/okt er "bedre" enn 12dB/okt. Det kommer an på hva man vil oppnå."
      - Det er det jeg lurer på, hva oppnår men ved de forskjellige?

      Fint om du finner den linken

      EDIT: Der var linken kommet ja

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tobbelobb View Post
        Oki, jeg er av de som godt kan bruke en stund på å måling, lytting og testing.
        Trenger foresten måleutstyr så viss noen har et å ambefale så er det fint.

        "Man kan m.a.o. ikke si at 24dB/okt er "bedre" enn 12dB/okt. Det kommer an på hva man vil oppnå."
        - Det er det jeg lurer på, hva oppnår men ved de forskjellige?

        Fint om du finner den linken

        EDIT: Der var linken kommet ja

        Hvis du feks deler mellomtonen oppover med 24dB/okt ved 2khz, vil nivået være 24dB nede en oktav over delefrekvensen (4khz)
        Generelt kan det være nyttig å se på frekvenskurvene til de individuelle elementene, skal man kjøre 6dB/okt deling bør elementet være linjært minst 3 oktaver over/under delefrekvensen.
        Har elementet en oppbrytning (gjelder stive membraner spesiellt) bør man kjøre høyere flankebratthet.

        Litt mer avanserte løsninger med asymetriske delefrekvenser kan brukes for å finne en bestemt spredningskarakterestikk.

        Som Epifant skriver, det finnes ingen fasit på slikt, og for å gjøre det værre gjelder ikke vanlig vitenskap i bil.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Har en annen link også tror jeg, om hukommelsen min fungerer sånn nogenlunde. Uansett er delefilter et DIGERT felt, og måleutstyr (og lærevillighet) er veldig gode hjelpemidler.

          - Det er det jeg lurer på, hva oppnår men ved de forskjellige?
          Litt vanskelig å svare på dette også. For å bruke en allegori er det litt som å spørre hva som skjer om man f.eks. tar til høyre på vei ut av Oslo. Tenk heller på det som at du vet du skal til Stockholm, men du er usikker på hvordan du kommer dit. Det finnes mange forskjellige alternativer og alle vil gi deg en forskjellig opplevelse, men alle vil lede deg til Stockholm. Oppgaven din blir å gjøre research, lese kartbøker, Google Earth, spørre andre om deres meninger og opplevelser, osv. for å finne veien som er mest riktig for deg

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Generelt kan det være nyttig å se på frekvenskurvene til de individuelle elementene, skal man kjøre 6dB/okt deling bør elementet være linjært minst 3 oktaver over/under delefrekvensen.
            Har elementet en oppbrytning (gjelder stive membraner spesiellt) bør man kjøre høyere flankebratthet.
            Veldig nyttig info!

            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Som Epifant skriver, det finnes ingen fasit på slikt, og for å gjøre det værre gjelder ikke vanlig vitenskap i bil.
            Selvfølgelig... men det er jo en av tingene som er morsomt med bilstereo, alltid en utfordring.

            Originally posted by epifant View Post
            Har en annen link også tror jeg, om hukommelsen min fungerer sånn nogenlunde. Uansett er delefilter et DIGERT felt, og måleutstyr (og lærevillighet) er veldig gode hjelpemidler.
            Jeg er veldig intressert i å lære mer om dette. Nok en gang, jeg er på jakt etter måleutstyr, tar i mot forslag med stor takk.

            Originally posted by epifant View Post
            Litt vanskelig å svare på dette også. Oppgaven din blir å gjøre research, spørre andre om deres meninger og opplevelser, osv. for å finne veien som er mest riktig for deg
            Det er vel en god begynnelse å starte her?!?

            (Jeg vrir litt rundt i quotene her håper det er ok.)

            Comment


            • #7
              ARTA og en Behringer ECM8000 målemic er både bra og rimelig. Sistnevnte er enkel å få tak i brukt, og førstnevnte er gratis (selv om det strengt tatt kunne kostet en tusenlapp uten at så mange ville reagert).

              - En veldig basic gjennomgang av filtre finner du på BCAE1.com. Forøvrig en super side for alle de grunnleggende aspektene av hobbyen.
              - Engelsk artikkel fra DIYMA

              Ellers anbefaler jeg deg å bruke mye tid på DIYMA, DIYaudio, AVSforum, AVforum og Hifisentralen (og sikkert noen flere). Den samlede kompetansen er mildt sagt enorm, men som på alle fora finnes det noen som har rett og noen som har mindre rett. Og noen som bare skal kverulere.

              Siegfried Linkwitz har også endel stoff om filtre (og en masse annet), men ettersom han er den ene delen av Linkwitz-Riley kan man ikke kalle ham "topologi-nøytral" Okei, nok nerdehumor... regner med det er flere andre her inne som sitter på andre gode filterlinker?

              Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason kan forresten anbefales
              Last edited by epifant; 27-04-2009, 21:16.

              Comment


              • #8
                Originally posted by epifant View Post
                ARTA og en Behringer ECM8000 målemic er både bra og rimelig. Sistnevnte er enkel å få tak i brukt, og førstnevnte er gratis (selv om det strengt tatt kunne kostet en tusenlapp uten at så mange ville reagert).
                Dessuten trenger du en preamp med fantommating til mikrofonen. eksempelvis denne.
                Programmer finnes det mange av, det spørs jo litt hva du vil ha mulighet til å måle, og hvor lettvindt grensesnittet må være. Skal du ta enkle frekvensmålinger synes jeg TrueRTA er lettvint og greit (selv om det koster noen kroner å få versjonene med best oppløsning). Selv har jeg begitt meg ut på noe som heter soundeasy, og grensesnitter her er ikke akkurat som kabal for å si det sånn.

                Boka til dickason som epi anbefaler er et must, den står det mye fornuftig i.

                Dette med steilheter brukes litt annerledes i en bil, enn i en vanlig høyttaler. Ihvertfall i EMMA sammenheng. Der vil man helst ha så mye lyd opp på dæsjen som mulig. Ved å tyne f.eks. diskanten til å spille relativt lave frekvenser, er man nødt til å dele den bratt for å unngå forvrengninger. Og hvor langt man kan dra den avhenger igjen av ressonansfrekvens, slaglengde osv..
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant View Post
                  Den var oppklarende og go Nå er måleutstyr bestillt.

                  Comment

                  Working...
                  X