Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstilling av forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstilling av forsterker

    heisann! koblet nett opp en 4x100 alpine forsterker og ett frontsett fra alpine, men lurer på hvilke innstilling som er best på forsterkeren da jeg ikke har greie på sånt?

    Hi pass og low pa ss, hva er det?

    Stiller jeg bassen på forsteren, går det ut over tweeteren? eller er det der delefilteret kommer inn ?

  • #2
    visst du ikke har sub så ville ikke jeg hatt noe deling på frontsettet. står vel bypass da. har du sub derimot så setter du subben på ca 80hz low pass og frontsettet på ca 80hz highpass. pleier funke for di fleste, men smak å behag. finner mere ut av å prøve seg fram. jeg deler selv på ca 50-60 hz.

    Comment


    • #3
      OK.
      Highpass er det navnet tilsier: Det tillater at høye frekvenser får "passere" og sperrer dermed lave frekvenser. I praksis betyr dette at dype bassfrekvenser siles bort og at kun høyere bass-frekvenser (som oftest den såkalte mid-bassen) slipper igjennom, samt diskant selvfølgelig.
      Lowpass: Slipper KUN igjennom lave frekvenser. En sub er ikke designet for å spile høye frekvenser, og i tillegg til å låte HELT forferdelig vil en sub som spiller i fulltone (uten high eller low-pass, altså delefilter) bruke unødvendig energi på å forsøke å gjengi lyder du ikke gjør noe med i bagasjerommet.

      Et delefilter, slik du har på frontsettet, sørger for fjerning av uønskede frekvenser. Det vil si at du i teorien skal kunne kjøre fulltone til frontsettet og la delefilteret gjøre det det gjør best. Dersom du får vrening ved høyt volum kan du, uten problemer, kjøre highpass på kanalene som driver frontsettet, da jeg ikke vet om noen frontsett fra alpine som er laget for å spille lave bassfrekvenser (altså den dype bassen) på høyt volum.

      For ordens skyld: Highpass og Lowpass er delefilter innebygget i forsterkeren, så er det ikke noen tvil om det. Når du skal justere lyden vil jeg først og fremst anbefale deg å bruke ørene godt, men dette er min oppskrift:

      1. Skru ned gain på forsterkeren på både frontsett og sub.
      2. Skru av loudness og still bass og diskant på 0 på spilleren din
      3. Skru volumet opp på spilleren din til rundt 80%. Sørg for at låten du bruker under testing er av god kvalitet og at volumet er normalisert (at volumet på selve sangen er likt med de fleste andre sanger). En hvilken som helst original CD vil fungere, gjerne med din favoritt-sjanger på, da det vil variere litt utifra hvordan musikk du hører på
      4. Begynn med å stille subwooferen, still opp gain på forsterkeren på kanalen du driver sub'en helt til det begynner å vrenge litt. Still så litt tilbake på den slik at det låter bra.
      5. Gjør det samme med frontsettet. Greit med hjelp fra en kompis her om du ikke er helt sikker på hva du driver. Vær forsiktig, bruk litt tid på dette og ikke spreng frontsettet ditt bare for at du er uforsiktig.
      Dersom du har innstillinger på forsterkeren som feks "Bass boost" eller lignende så kan du sette denne på minimum eller av, dersom du ønsker mer bass kan du enkelt stille dette på spillern, ikke sant?
      Du har nå stilt inn frontsett og sub til å spille så høyt som det takler på 80% av max styrke på spilleren din, du vet nå også hvor høyt det er trygt for anlegget ditt å gå, også har du litt ekstra å gå på dersom en innspilling er litt lav eller om musikken du hører på er av en mindre bassfylt sjanger; men hvorfor skulle du høre på noe slikt?

      Lykke til!

      Edit: En sub trives best under 80 hz, et frontsett trives best over 80hz, slik forrige poster presiserer

      Last edited by nicoloco; 24-04-2009, 04:22.
      Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

      Comment

      Working...
      X