Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal vs. Hertz. Noen som har peiling?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Focal vs. Hertz. Noen som har peiling?

    Jeg lurer litt på om jeg skal prøve å bytte ut Focal 165KF frontsettet jeg har i dørene med Hertz, men vet egentlig ikke om det vil bli noe bedre av den grunn.

    Jeg har dempet dørene og tettet de så godt jeg kan, men jeg får ikke Focalene til å spille som de skal i bassområdet. Det er ganske så tamt, og dårlig med trykk.

    Det jeg lurer på er om det kan være volumet i døra som er helt feil, eller at ikke den er tett nok til å få akkurat disse høyttalerene til å spille bra? Kan jeg få mye bedre bass ut av noen andre høyttalere, eller er det ikke så stor forskjell på hvordan forskjellige høyttalere takler en slik dørmontering?

    Er Hertz en kresen høyttaler? Da tenker jeg spesiellt på om den må ha skikkelig kasse med riktig volum for å spille bra?

    Forslag til andre høyttalere?

  • #2
    Kan jeg spørre om hvordan du har festet selve elementet? Uansett vilket merke du går for spiller det best om elementet står skikkelig fast, helst boltet fast i stålet i døra. Er dog ikke noe nødvendighet, men har du festet det i et plastikk deksel som ikke er alvorlig forsterket vil dekslet spille mer enn høyttaleren.
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      sjekk fase før du bytter ut noe som helst
      "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

      Comment


      • #4
        Fasen er rett, og de er solid montert i stålet i døra. Ingen rookie mistakes her...

        Monteringa er ikke problemet. Det er nok heller at kassa i døra ikke er tett nok eller er feil størrelse tenker jeg. Så da lurer jeg på om det er andre høyttalere som kan fungere bedre, eller om alle høyttalere trenger så og si de samme forholdene for å spille bra? Noen som har kunnskap om dette?

        Comment


        • #5
          hvis det er tett rundt selve elementet skal elemetet spille opp mot optimalt hvis det står fast som du sier, vil jo hjelpe å tette eventuelle lekasjer. Men disse er laget for å stå i open air.

          Du vil "kortslutte" elementet om det lekker rundt selve elementet, vet ikke hvor stor "baffel" dette elementet trenger, men det må i hvertfall være tett 10-20 cm runt elementet

          har du ikke stor nok baffel vil man ikke få noe forskjell på forsiden og baksiden av elementet, dermed en "kortslutning" eller utfasing. baksiden faser ut lyden på forsiden... og motsatt

          om døra de er feil volum nekter jeg å tro.. har sett det elementet fungere i alt fra mini moris til 2dørs bil med store dører

          men du er jo ikke noe rookie så dette fikser du nok
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #6
            Kan noken forklare litt meir? Har ett Hertz HSK 130. Det spiller greit det, men har aldri vært borti å montere høgtalere av litt bedre kvalitet i dørene før. Sånn som det er no er det kun montert i høgtalerlommene i en golf 2, ingen demping i dørene eller noke utenom det vanlige. Demping er ikkje særlig akutelt, koster en god del for skikkelige matter har eg sett, og biltema mattene skal vist være noke skit.

            Bør eg få elementet inn i ei slags kasse eller lignende for å få det til å spille bedre?
            Last edited by kosesau; 09-07-2007, 19:29.
            Golf 2 GT 91-mod
            Hertz Pioneer Audioson

            Comment


            • #7
              Hehe, fikser det meste. Det er helt tett rundt elementet ja. Hele døra er bra tettet hele veien. Eneste stedet jeg kan tenke meg at det lekker noe luft som er noe å snakke om er oppe ved vinduslista.

              Ifølge alle andre som har lyttet på lyden så spiller det bra, så de skjønner ikke hva jeg klager på. Men tjue år som hjemme hi-fi entusiast har kanskje gjort at jeg stiller høye krav til lyd, og jeg sammenlikner nok bilstereo lyd litt for mye med den hjemme hi-fi lyden jeg er vant med.

              Men selv om Focalene kanskje spiller greit nå, så er det helt klart ikke optimalt. Har hørt rimeligere og mindre høyttalere som spiller mye bedre i bil.

              Comment


              • #8
                Har du dempet dørene dine?

                Uten en solid montering og demping av dører vil du aldri få skikkelig midbassrespons.
                Honda Civic
                Audison Thesis

                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                Comment


                • #9
                  Som sagt i første post, så er dørene dempet ja. Har dempet overalt hvor jeg kommer til på ytterplata, begge sidene på innerplata, og på innsiden av dørtrekket. Et lag med vibroplast, og et lag med splen.

                  Comment


                  • #10
                    har du tidskorrigering? skrur du deg bort her.. så for du hva jonny var inne på.. fase feil

                    kanskje en tanke å legge like mye penger i frontsystem som i hjemme høytallerene din hvis du skal sammenligne forøvrig
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #11
                      Har ikke tidskorrigering.

                      Jeg driter ikke penger, så kan ikke kjøpe alt jeg har lyst på både hjemme og i bilen, desverre. Men skulle vel ikke være nødvendig å kjøpe et sett til mer enn fem laken for å få god lyd vel?

                      Comment


                      • #12
                        Absolutt ikke. Forekommer manglene i hele bassområdet eller bare øvre/nedre? Hva slags bil står dette i?

                        Å feilsøke over nettet er ikke akkurat noen enkel jobb er jeg redd..

                        Comment


                        • #13
                          da vet jeg ikke ronny, som epifant skriver er det å feilsøke over nett ikke en enkel jobb, derfor vi kommer med alt mulig som du kaller rookie feil etc. Ikke meningen å disse deg og mene du har gjort noen nybegynner feil, men første post av deg var ikke veldig fyldig på hva du hadde gjort og ikke gjort.. så da kommer vi med det første vi tenker på.

                          for å gjøre ting litt lettere å finne en måte å optimalisere lyden i bilen din kan du jo begynne med å forklare hva du har mer enn frontsett..
                          etter 20år med hjemme hifi vet du vel at et par høyttalere ikke spiller like bra på all slags elektronikk (cd spiller og forsterker f.eks)

                          Og ta noen bilder for å vise hvor bra du har montert dette, kanskje noen finner en feil på et bilde som du trodde var bra nok.. gud vet hva som må til, men å famle i blinde er bortkasta tid for alle.

                          Og nei du trenger ikke et frontsett til mer enn 5000kr for å få god lyd, men er du vant til god lyd fra et langt dyrere hjemme anlegg er jeg redd du aldri blir fornøyd.
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #14
                            Føler meg på ingen måte disset her nei... Kunne kanskje skrivd en mer utfyllende førstepost, men det var egentlig ikke meningen å feilsøke så veldig mye her. Lurte bare på om noen hadde kunnskap om hvordan de forskjellige høyttalerne ville fungere i samme kassa, sånn generelt. Det er jo veldig forskjell på hvordan en sub spiller i forhold til volumet i kassa den blir montert i. Det er er vel noe av det samme med basselementet i et komponentsett, at noen vil spille bedre enn andre i et gitt volum?

                            I tillegg til frontsettet har jeg foreløpig en Pioneer DEH-P55BT spiller, Alpine MRV-F545 forsterker, Alpine 12" type R sub i lukket kasse med volum anbefalt av Alpine.

                            Subben med kasse er nå montert fremover i seteryggen med overkill av skruer og sveiset forsterkninger for minst mulig vibrasjoner som kan ødelegge lyden. Har kuttet hull og banket til blekket så det passer bra, og har tettet skikkelig.
                            Det fungerer kanonbra syns jeg. Ti ganger bedre lyd enn med kassa bakovervendt som jeg har hatt i alle år. Nå spiller den mye mer riktig, med en jevnere frekvenskurve.

                            Men det mangler liksom litt i den helt øvre midbassen. Virker som det er akkurat der hvor frontsettet skal ta seg av litt av punchen. Jeg deler av ved 63Hz, som jeg syns gir best lyd. Hvis jeg deler av subben høyere, f.eks 80Hz, syns jeg ikke den spiller noe pent. Da blir det på en måte litt hard bass.

                            Takk for responsen gutter. Skal prøve å få til noen bilder etterhvert hvis jeg husker det.
                            Last edited by Ronny M; 12-07-2007, 12:01.

                            Comment

                            Working...
                            X