Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beregning av kassevolum og portstørrelse/lengde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beregning av kassevolum og portstørrelse/lengde

    Heisann!

    Jeg gjorde et tappert forsøk på å beregne kasse til Helix w12'n min, men føler meg noe usikker på resultatet.

    Dermed kommer jeg med en liten henvendelse til dere som gjør dette noe oftere enn meg, slik at jeg eventuelt kan få noen tips og hint på veien.

    Hittil har jeg tatt til vurdering Helix sine egne anbefalinger, lest litt på andre forum hva andre har erfart og kjørt en simulering eller to i bassbox og winisd. Det eneste jeg føler har sett riktig ut er det jeg har gjort i winisd, men føler at jeg trenger bekreftelse på at det kan fungere, eller tips på utbedringer som kan foretas.

    Legger ved det siste jeg har prøvd meg på i winisd samt specs på elementet.

    Håper dere som kan dette har mulighet til å hjelpe meg med å få til en kasse som spiller rent og med litt "autoritet". Om det i tillegg kan riste litt på sideflesket, så får det være en fin liten bonus!

    På forhånd takk!

    Mvh Lars
    Attached Files
    Last edited by Keltern; 10-04-2009, 17:44.
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

  • #2
    Kan ta med en liten ting i tillegg..

    Må jeg kompensere for element (ca 7 liter) og porten om jeg tar utgangspunkt i de 55 litrene som winisd har basert simuleringen på, eller blir kassen for stor og porten feil om jeg gjør dette?
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

    Comment


    • #3
      Burde vel tatt med snapshot at frekvenskurva også, den er vel viktigst av alt å se på...
      Roar Sørlie
      Tlf 90127075
      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

      Comment


      • #4
        Første post er oppdatert med en av kurvene som er tilgjengelig.
        Alpine 137BTi
        B² Audio = Lyd


        '97 E39 528

        Comment


        • #5
          Det ble forresten en kjapp kasse i går kveld.. Dog noe større enn planlagt, uten at jeg vet hvor den regne feilen kan ha vært.

          Endte opp med ca 78 liter, men har ikke fått lagd noen port eller fått montert i element osv.

          Vil jeg oppleve noen problemer/ulemper med å bruke denne kassen fremfor de 47 anbefalte litrene som Helix har spikret, så lenge jeg får tak i eller lagd meg en port som fungerer bra til kassen?
          Alpine 137BTi
          B² Audio = Lyd


          '97 E39 528

          Comment


          • #6
            Originally posted by Keltern View Post
            Det ble forresten en kjapp kasse i går kveld.. Dog noe større enn planlagt, uten at jeg vet hvor den regne feilen kan ha vært.

            Endte opp med ca 78 liter, men har ikke fått lagd noen port eller fått montert i element osv.

            Vil jeg oppleve noen problemer/ulemper med å bruke denne kassen fremfor de 47 anbefalte litrene som Helix har spikret, så lenge jeg får tak i eller lagd meg en port som fungerer bra til kassen?
            Ulempen er det kan gå for dypt, men jeg tror ikke det er noe problem.
            Sørg bare for å tune dypt nok.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Hvor dypt da må jeg nesten spørre..?

              Med en Fs på 21.4 Hz, hvor lavt kan/bør jeg gå?
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment


              • #8
                Originally posted by Keltern View Post
                Hvor dypt da må jeg nesten spørre..?

                Med en Fs på 21.4 Hz, hvor lavt kan/bør jeg gå?
                Jeg kjenner ikke til programmet du bruker, men foreslår det ikke tuningfrekvens for et gitt volum og element?

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  WinISD er kanskje ikke så utbredt som jeg har fått inntrykk av.

                  Men jo, det foreslår. Så det spørs om jeg ikke skal gjøre et forsøk på det simuleringen sier...
                  Alpine 137BTi
                  B² Audio = Lyd


                  '97 E39 528

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Keltern View Post
                    WinISD er kanskje ikke så utbredt som jeg har fått inntrykk av.

                    Men jo, det foreslår. Så det spørs om jeg ikke skal gjøre et forsøk på det simuleringen sier...
                    En rask titt på dataene og jeg tipper det er i området 27-30Hz?
                    Rundt 30Hz så blir nok impulsresponsen ikke så gal.
                    Tuner du kassa til 40Hz så opprettholder du reflekskassa's dårlige rykte!

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Hehe! 40Hz blir nok i høyeste laget tror jeg, men om jeg kjører rett i underkant av 30Hz, vil det bli veldig feil eller følge til noen "uting"?

                      Nå har jeg vært så heldig at jeg har fått tak i et 4" rør på rundt metern, men det vil si at jeg ikke har mulighet til å kjøre to av dem... Men det ville spist opp det meste av kassevolumet, så det hadde vært uaktuelt med denne kassen uansett.

                      Ved 27 Hz får jeg lengden oppgitt til 33cm, med en simulert lufthastighet(?) (vent mach) på 0.17.

                      Vil dette gjøre musikk levelig?
                      Alpine 137BTi
                      B² Audio = Lyd


                      '97 E39 528

                      Comment


                      • #12
                        Men, jeg blir fremdeles usikker rundt hva jeg må kompensere for og hvordan.

                        Elementet tar etter signende opp 7 liter og porten tar jo fort opp rundt 5 liter, om jeg ikke tar helt feil.

                        Skal jeg bare se for meg at porten tar opp rundt 5 liter "uansett" hvordan lengden på porten blir med det volumet jeg oppgir, etter å ha fjernet det som de tidligere nevnte komponentene tar opp av volum og foreta simuleringen med dette resterende volumet?

                        Dette blir rotete uansett nå tror jeg, men det kan være mangel på søvn som gjør det...
                        Alpine 137BTi
                        B² Audio = Lyd


                        '97 E39 528

                        Comment


                        • #13
                          Bare sikt deg inn på rundt 30Hz så blir det nok bra.
                          Basselementer kan ha avvik som gjør mer med resultatet enn om røret tar opp 4, 6 eller 8 liter.
                          For høy tuning gir upresis bass og det er det viktigste å unngå.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Men er ikke 25-30hz veldig laft?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Necman View Post
                              Men er ikke 25-30hz veldig laft?
                              Jo!
                              Men slikt må stå i forhold til element/kasse-kombinasjonen, ellers blir det dårlig lyd.

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X