Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjapt spm ang 6.5"-frontsett vs mindre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjapt spm ang 6.5"-frontsett vs mindre

    Kjøpt Focal 165V1 (6.5") frontsett, men synes de "svelger" litt av høy mid. Er det bare jeg som er lydparanoid her?
    Eller er det naturlig at med en så stor woofer kombinert med en liten tweeter, så blir det en liten "frekvensdump" mellom de to?


    Jeg hadde tenkt å legge høyttalere i bakdørene også, og lurer nå (pga "problemet" over) å flytte 6.5" i bakdørene, og kjøre 4" fremme. Er dette idiotisk? Er det noe jeg ikke har tenkt på her? Vil total-lyden kunne bli stygg?

    Eller er det sånn som jeg håper på - at bassen bakfra vil nå frem, og at de to settene da kan "utfylle" hverandre litt?

  • #2
    Nå får man 7" elementer som går opp til 6-7000hz, og diskanter som går ned til under 1000hz, så tror ikke du trenger å bekymre deg noe for dette. Ellers hadde det vel ikke vært så mange som hadde brukt det?

    Høyttalere i bakdørene ser jeg på som lite vits, med mindre du faktisk kjører taxi hele tia og skal spille musikk for de bak.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      En 6,5" bilhøyttaler er ikke stort større enn de som står i 5,25" "inne-høyttalere", og 5,25" i et to-veis system er ikke stort

      Comment


      • #4
        OK, takk for svar Men går ut fra at det er en grunn til at noen vil ha 3-komponents-systemer?

        Jaja, det er fin lyd i dem anyway, det er bare at jeg har mye musikk der det skjer mye i mid, og synes det forsvant litt.

        Bakhøyttalere var et tips fra en kompis som utdanner seg til lydtekniker, og har jobbet mye med akustikk. Han har ikke mye peiling på bilanlegg, men mente at en kunne eliminere litt av "lydretningsfølelsen" i bil ved å bruke 4 høyttalere, og at en ville få følelse av større soundstage. Litt som en hjemmekino.

        Det var derfor jeg tenkte på å lage et 3-komponents-system i samme slengen.. men igjen, jeg er nybegynner, og han er nybegynner. Vi er litt nerder begge to, og prøver å gjette oss frem til hva som funker.
        Så setter pris på tips fra "erfarne fjellfolk".

        Comment


        • #5
          Ser på hifi-klubben at nesten alle gulvhøyttalerne der bruker 3 komponenter eller mer.
          Og de fleste mellomtone-elementene der er 5".

          Men noen av høyttalerne har både bass og mellomtone på 6.5". Da er selvfølgelig filteret stilt inn forskjellig på de to elementene.

          Jeje, jeg får tenke litt, men liker litt denne surround-tanken, og det å bruke bakhøyttalerne som en ekstra komponent.

          Comment


          • #6
            Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er stort mer enn en nybegynner selv, selv om jeg har vært borti litt forskjellig av anlegg før har jeg lite erfaring og kunnskap i forhold til de fleste andre her på forumet. Men jeg tror han kameraten din er inne på noe.
            En annen løsning kan være å få mellomtonen montert høyere, og da er 3-veis veldig greit, for der er mellomtonen mindre, og enklere å plassere høyt oppe.

            Det stemmer ikke helt det jeg sa i forige post, vet ikke helt hva slags logikk jeg fulgte da jeg formulerte det der, (stressa litt med andre ting ved siden av :P), men poenget er at det ikke er for stort med 6,5" i et 2-veis oppsett

            Comment


            • #7
              OK, takk for svar Men går ut fra at det er en grunn til at noen vil ha 3-komponents-systemer?
              Jepp, for å få et høyere lydbilde i bilen.

              Jaja, det er fin lyd i dem anyway, det er bare at jeg har mye musikk der det skjer mye i mid, og synes det forsvant litt.
              Feil justering? vinkling?


              Bakhøyttalere var et tips fra en kompis som utdanner seg til lydtekniker, og har jobbet mye med akustikk. Han har ikke mye peiling på bilanlegg, men mente at en kunne eliminere litt av "lydretningsfølelsen" i bil ved å bruke 4 høyttalere, og at en ville få følelse av større soundstage. Litt som en hjemmekino.
              I en stereoinnspilling er det feil å kjøre lyden i surround. Er ikke slik den er innspillt.
              Ta å få hørt på en skikkelig bilstereobil, så skjønner også du at det ikke lager noe "bedre" soundstage på noen måte.

              Det var derfor jeg tenkte på å lage et 3-komponents-system i samme slengen.. men igjen, jeg er nybegynner, og han er nybegynner. Vi er litt nerder begge to, og prøver å gjette oss frem til hva som funker.
              Så setter pris på tips fra "erfarne fjellfolk".

              Ja er det man lærer av. Finnes noen flinke karer her inne man kan lære det ene og det andre av. I tillegg finnes en fin søkefunksjon. Mye spennende som allerede er tatt opp her
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Ikke så bastant nå Tony Bruk av rearfill skal visstnok kunne gi effekten som dKo nevner. Men det krever visstnok også ~ 20ms forsinkelse, litt arbeid med vinkling/plassering og ikke minst mulighet for et L-R signal, altså differansen av L og R.

                Mer inngående lesestoff her:
                http://www.diymobileaudio.com/forum/...about-l-r.html
                http://www.diymobileaudio.com/forum/...rs-thread.html
                og sikkert endel andre plasser på DIYMA også. Den opprinnelige tråden lå på Elite Car Audio, men er borte nå

                Originally posted by werewolf

                I feel compelled to point out that there's a huge difference between :

                1. Standard "rear fill". L,R to rear speakers, often full-range.
                2. Delayed "rear fill", let's say 20msec or so. Precedence effect prevents the rear signals from smearing or confusing the front stage.
                3. Delayed "L-R" to the rear channels. Bandlimited as well, usually upper treble is removed. The goal here is "ambience extraction". Voice, being common to L & R, is largely removed in the subtraction. Precedence working for you as well. Does not require encoded signals ... the effect can be quite satisfying for standard two-channel music. Front stage L & R signals remain unchanged. Attenuate as necessary, no need to be overwhelmed by ambience

                I have only begun investigating #3 in a car, but I'll bet the "ambience extraction" can help to give a huge sense of space ... without confusing or smearing the front stage ... within the small confines of an automobile.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant View Post
                  Ikke så bastant nå Tony Bruk av rearfill skal visstnok kunne gi effekten som dKo nevner. Men det krever visstnok også ~ 20ms forsinkelse, litt arbeid med vinkling/plassering og ikke minst mulighet for et L-R signal, altså differansen av L og R.

                  Mer inngående lesestoff her:
                  http://www.diymobileaudio.com/forum/...about-l-r.html
                  http://www.diymobileaudio.com/forum/...rs-thread.html
                  og sikkert endel andre plasser på DIYMA også. Den opprinnelige tråden lå på Elite Car Audio, men er borte nå
                  Veldig interessant! Takker!

                  Comment


                  • #10
                    Bare hyggelig Dersom du og kompisen din ikke er spesielt bekymret for å åpne en bok kan jeg på det aller sterkeste anbefale Floyd Tooles "Sound reproduction: loudspeakers and rooms". Over 400 sider tettpakket med info samlet i løpet av en lang karriere, så absolutt verdt pengene.

                    Comment

                    Working...
                    X