Announcement

Collapse
No announcement yet.

1 stk gammel bil, 1stk ny stereo og 1stk fersking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1 stk gammel bil, 1stk ny stereo og 1stk fersking

    Yo, mitt navn er Kris, og jeg er ny på dette forumet og ny innen bilstereo. Fikk anbefaling om å sjekke dette forumet mens jeg bomba "stereo folka" på hardware.no med spørsmål om all slags ting innen bilstereo. Jeg har snakka med flere på hw forumet og fått masse tips.

    Jeg er da 17 år og tar lappen i oktober. Har fått en gammel bil av fattern type Mazda 626 GLX 83-87. http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_626

    Jeg har tenkt og fikse et passelig bra anlegg til denne bilen. Og jeg mente og bruke rundt 20k på dette. Har fullført 2 år på elektro linja så er ikke helt grønn når det gjelder dimensjonering av kabler og sikringer, etc.

    Som sakt er jeg villig til og bruke opptil 20 tusen, og er ute etter fin lyd og fin kvalitet som ikke koster skjorta. Jeg er ikke ute etter komponenter som blir opgitt til og være 3-4 ganger bedre en de er.

    Jeg hadde håpet på og finne en løsning til sub'en(e) som ikke er den "vanlige" kassa som blir slengt i bagasjerommet. Tenkte først og putte dem i kasse også gå med rør fra kassa og oppi hattehylla. Men hørte at dette ikke var noe særlig. Hattehylla er jævlig liten så er ikke mulig og stappe sub'ene direkte i den. Så vist det ikke finnes en annen løsning som gir noe bedre lyd, en den vanlige kassa med elementene inni så må jeg ta den. Jeg tenkte og kjøpe et bra komponent sett så det ikke bare blir bra bass.

    Jeg vet ikke om jeg har 6x9'ere i hattehylla? Ellers vil jeg gjerne ha en løsning med tweeterne. Ikke bare slenge dem random på dasjbordet. Lage en liten box eller noe som jeg kan ha dem i. Eller kansje integrere dem i dasjbordet?

    Jeg tenker også jeg må kjøpe nytt batteri.

    Det jeg ikke "tar" enda er dette med ohm når det gjelder forsterker og subwoofer. Har ikke satt meg inn i det enda. Så skjønner ikke dette med enkelt spoler, 4ohm og 2 ohms forsterker greiene? Men dette kan jeg eventuelt "google" etter.


    Oppsumering
    Løsning angående subwoofer plassering?
    Løsning angående tweeter plassering?
    Eksempel på full anleggs pakke med de krav jeg har i teksten ovenfor?
    Er 6x9 eller 6x5 viktig?

    Merker
    Jeg kan skrive hvilke merker jeg kunne tenkt meg. De som er merket fet kunne jeg tenkt meg mest.
    Sub: RE, (ligger høyt ) Ground Zero og Helix
    Komponent sett: Focal og Morel
    Spiller: Alpine, clarion og pioneer (helst ikke pioneer^^.)
    Forsterker: Helix og usamps.

    Har dere noen invendinger mot mitt merke valg må dere skrike ut!


    Kommer sikkert med spørsmål fortløpende som er rettet mot svarene dere eventuelt måtte gi og vist det er ting jeg har glemt eller kommer på.

    OG, en del av dere er sikkert forhandlere, men det gjør meg ingenting om dere setter sammen en pakke basert på merker fra deres butikk etc. Bare dere ikke prøver og få meg til og kjøpe noe dyrt som jeg egentlig ikke trenger. Men jeg har jo oppgitt hva jeg eventuelt vil bruke så det skal ikke være noe problem. Husk også at jeg gjerne kan bruke mindre vist det er mulig.
    Justy Power

  • #2
    Angående basskasse kan du lage en 4. ordens kasse (også kalt båndpass, søk så finner du mer om slike kasser. Når det gjelder merkevalg så ser jeg du er interessert i Helix, så hvorfor ikke gå for Helix hele veien?

    MT Lydcenter her på forumet selger ihvertfall Helix og har tilbud på noen forsterkere så det kan være en mann å ta kontakt med.
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

    Comment


    • #3
      Det var nok meg som anbefalte deg å sjekke ut dette forumet.

      Om du vil gjøre et meget godt kjøp, har jeg litt varer på lager som skal ut veldig billig. Dette gjør at du kan få satt sammen et system til en svært lav pris, som egentlig skulle kostet mye mer. Ulempen er at jeg kun har høyttalerne i butikken et par dager til, har alerede begynt å pakke dem ned for avsending.

      Om du bestemmer deg kjap, kan jeg foreslå følgende:

      Forsterkere: Ground Zero GZHA2250 + GZHA4150 kr 5000,- veil: 6280,-
      Frontsystem: Rainbow Profi 265: Kr 2800,- Før: 3790,- Pris i Sverige: 5999,-
      Sub: Rainbow Amboss12" Kr 1600 Før: 2190,-
      Spiller: Pioneer P88RS: kr 5500 veil: 5998,-
      Alt dette kan leveres for 15800,- m/kabler.
      Normal pris på dette oppsettet med kabler, er rundt 20.000,-

      For å fortelle litt om oppsettet:

      Forsterkere: Disse er veldimensjonerte, og har greit med effekt til dette oppsettet. Forsterkere i fra denne serien har blitt tesvinnere opp i gjennom tidene.
      Frontsystem: Rainbow er utvilsomt en av de mest ansette høyttalerprodusentene i verden. Profi serien er således en av de mest rosede høyttalerserier gjennom tidene. Dette er kvalitet man ofte må betale fra kr 6000 og oppover for.
      Subwoofer: Amboss er en vellydende subwoofer, som tåler endel juling. Svært velbygget basselement som fint konkurrerer med vesentlig dyrere basser. Bare hør hva swannabe her på forumet syntes om den rimeligere bassen Hammer 12".
      Spilleren er i mine øyne den mest spennede spilleren på markedet i prisklassen, og gjør at frontsystemet om ønskelig kan kjøres aktivt, med de justeringsmuligheter som medfølger en slik løsning.

      Det er inten tvil om at dette oppsettet fint kan konkurrere med dyrere oppsett.

      Full installasjonssupport vil bli gitt ved kjøp av denne løsningen.

      Jeg ville personlig droppet 6x9 bak, dette har ingen hensikt når du kjører subwoofer, og vil bare ødelegge lydbildet forran.

      Sedaner er normalt litt vanskelige når det kommer til bassløsning. Har hadde det også vært en fordel å vite litt mer om hvordan bilen er bygget. Uansett vil det være en fordel å skape en form for gjennomstrømming av luft fra bagasjerom til kupe.

      Har du flere spørsmål, må du gjerne fyre løs.

      mvh

      Glenn
      Glenn Solie

      Frittstående konsulent

      Comment


      • #4
        usamps - re audio - alpine - focal

        det er rekka jeg anbefaler jeg, og ikke ta båndbass om du skal kjøre RE Audio. Porta kasse i form av slot-port (også kjent som L-Port) med anbefalt tuning!
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #5
          Sorry Glenn. Men jeg skal vente litt før jeg kjøper med tanke på at det er en god stund igjen enda. Så det blir nokk en anna heldig kjøper til det der.

          A.R , de merkene du nevner er jeg ganske gira på selv. Fant ikke helt ut hva "båndpass" var.
          Justy Power

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lihku View Post
            Sorry Glenn. Men jeg skal vente litt før jeg kjøper med tanke på at det er en god stund igjen enda. Så det blir nokk en anna heldig kjøper til det der.

            A.R , de merkene du nevner er jeg ganske gira på selv. Fant ikke helt ut hva "båndpass" var.
            Båndbass er er en type kasse der sub(ene) er bugd inn i kassa ved hjelp av kammer.

            Men skal du ha RE så ville jeg som sagt gådt for porta kasse!
            Pioneer - Hertz - Zealum
            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

            Comment


            • #7
              Jeg kan absolutt gå god for rainbow subbene ja! er kjempefornøyd med mine hammer subber
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Originally posted by sqwannabe View Post
                Jeg kan absolutt gå god for rainbow subbene ja! er kjempefornøyd med mine hammer subber
                Fungerer de bra eller? bra SQ?
                Pioneer - Hertz - Zealum
                Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                Comment


                • #9
                  I forhold til prisen, er de helt kanon! ja, er jo SQ jeg er ute etter de puncher bra.. stramme og fine. En verden av forskjell, om du sammenligner mot mine gamle pioneer bassere. er meget godt fornøyd
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #10
                    RE fungerer nok helt fint med båndpass også. Og om kassa har aeroport eller godt bygd slutport(L-port) har svært lite å si..
                    Kan skrive under på at Rainbow Hammer spiller både pent og høyt om ønskelig! Veldig solide saker!
                    Og frontsettet Glenn har i den pakken er et kupp til prisen!
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lihku View Post
                      Sorry Glenn. Men jeg skal vente litt før jeg kjøper med tanke på at det er en god stund igjen enda. Så det blir nokk en anna heldig kjøper til det der.

                      A.R , de merkene du nevner er jeg ganske gira på selv. Fant ikke helt ut hva "båndpass" var.
                      Jeg ville bare foreslå et system som er ganske unikt til prisen, om du velger å kjøpe det, eller ikke, er ditt valg..............he he.

                      Jeg ser at du er interessert i US Amps. Personlig har jeg ingen erfaringer med nye US amps. De gamle forsterkerne var bombesikre, og helt syke når det kom til dimensjonering. Desverre hadde formdesigneren deres en svært dårlig dag når utseende ble designet, noe som sannsynligvis var en bidragsyter til at firmaet slet økonomisk, og ble kjøpt opp. Desverre har ikke disse forsterkerne på langt nær det samme gode ryktet i dag blandt lydentusiaster i USA. Hvorvidt dette er berettiget eller ikke, skal ikke jeg si noe om, da jeg som sagt ikke har erfaringer med produktene slik dem står i dag. Jeg føler dog det er riktig å informere om hvordan andre anser produktene.

                      Når det gjelder RE så har dem absolutt et bra rykte når det kommer til bassgjengivelse, og prisene i Norge er ikke helt gale. Du må dog være klar over at du finner like gode basser til samme, og levere pris i fra andre leverandører, som ikke er like ineffektive som et par av RE sine. Det er ikke akkurat de mest følsomme bassene på markedet for å si det slik. Ulempen blir derfor at du trenger mer forsterkereffekt for å oppnå tilsvarende lydtrykk som andre mer effetive basser på markedet, om det er viktig. Det gjør at bassgjengivelsen vil stjele veldig mye av ditt budsjett, noe jeg anser som dumt. Mestparten av budsjettet bør, i mine øyne, legges i frontsystemet, altså høyttalere og forsterkere som skal gjengi frekvensene ned til 80-60Hz.
                      Jeg mener på ingen måte at RE lager dårlige basser, selv om noen har tolket tidligere innlegg slik. Min innvending er at visse mennesker, både i Norge og i utlandet, har fremstillet RE som noe unikt, og nærmest reddningen for all bassgjengivelse, det er tull. Det eneste "unike" med noen av RE produktene er Adire sin XBL^2 motor, som egentlig har vist seg å ikke være noe bedre enn andre gode motorer på markedet. Faktisk har det vist seg at den har visse ulemper andre ikke har, samtidig som den har visse fordeler. Ikke er den særlig unik lenger heller. Det betyr uansett ikke at det er dårlig produkter, på ingen måte.

                      mvh

                      Glenn
                      Last edited by Glenn Solie; 27-06-2007, 12:27.
                      Glenn Solie

                      Frittstående konsulent

                      Comment


                      • #12
                        Jaha. Har du noen erfaring fra Helix forsterkerne Glenn? Hadde nermest bestemt og kjøpe 2stk Re se, sub'er. Tror ikke det er noen andre som frister...
                        Justy Power

                        Comment


                        • #13
                          RE SE er på ingen måte dårlige subber, så du vil sikkert bli fornøyd med dem.

                          Jeg har veldig sansen for Helix. Grunnen er at dem bygger svært gode forsterkere, som ikke koster alverdens, og med gode komponenter. Jeg har ingen reservasjoner mot å anbefale Helix på det varmeste. Et annet merke som er verd å kikke på, er Audison.

                          mvh

                          Glenn
                          Glenn Solie

                          Frittstående konsulent

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lihku View Post
                            Jaha. Har du noen erfaring fra Helix forsterkerne Glenn? Hadde nermest bestemt og kjøpe 2stk Re se, sub'er. Tror ikke det er noen andre som frister...
                            Skaff 2stk Re SE og en XT2000D eller XT4000D fra UsAmps, da har du meget bra trøkk og nokk effekt. Den kombon der slår ikke feil!
                            Pioneer - Hertz - Zealum
                            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                            Comment


                            • #15
                              Den er grei Glenn. Ser faktisk på de Helix forsterkerne.

                              Og til deg A.R. Når det gjelder forsterker fra usAmps så kjøper jeg: US Amps MD.2D 1x550 watt. Vist jeg skal kjøpe det merket
                              Justy Power

                              Comment

                              Working...
                              X