Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips på spiller (har Focal-amp/høytt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger tips på spiller (har Focal-amp/høytt)

    Hei..


    Er helt fersk i bilstereo-markedet, men kan litt om lyd fra før. Kjøpte bil rundt nyttår, og siden jeg fikk den litt billig, driver jeg og oppgraderer anlegget. Så langt har jeg Focal-forsterker og Focal Polyglass 165V2-frontsett på plass, og det høres smekkert ut. Gjorde leksene mine med Focal, de er flinke.


    Men i dag var jeg litt optimistisk, og kjøpte en billig Sony-spiller (1300,-) for å bruke som ren spiller (dvs rett ut til forsterker). Tanken min her, var rett og slett at spilleren bare skulle konvertere digital-lyden og sende den ut. Bilradiospes mente også at det ikke skulle være noe kødd med lyden.

    Som de fleste ekspertene som evt leser dette kanskje har skjønt, så tok både jeg og Bilradiospes grundig feil. Lyden var rett og slett elendig. For det første var den, med innstillingen "uten EQ", boostet opp på bassen så det ristet i alt, for det andre var denne fastlåste EQen sannsynligvis en dårlig software-EQ, for det var massevis av støy og grums i lydbildet. Igjen: Elendig.

    For de som lurer på hvilken spiller de IKKE skal kjøpe, heter den altså Sony CDX-GT31U. Den suger og skal byttes.


    Men hva gjør jeg nå? Sliter med å finne "hifi-tester" på bilstereo-spillere. Jeg liker lyden i Pioneer-spilleren jeg har (en dyrere modell fra forrige eier, med 3 utganger). Lyden er nøytral og fin, og den lar Focal-komponentene gjøre jobben. Men den er glorete, masse farger, og mye animasjon i displayet. Den har heller ikke USB.

    Spørsmålet mitt:
    1) Hvis jeg skal holde meg til Pioneer: har de billigere Pioneer-modellene (med 1 preamp ut) like bra "preampet" lyd som toppmodellene? Eller må jeg punge ut opp i samme klassen som den jeg har, bare for å få USB og en mindre glorete spiller?

    2) har noen noen anbefalinger utover Pioneer? Som sagt er det viktigste at lyden er nøytral og fin, og at spilleren lar forsterkere og høyttalere gjøre jobben.


    Takker for evt svar
    Last edited by dKo; 02-03-2009, 20:02.

  • #2
    Har søkt litt mer, og ser at det jeg trenger koker mye ned til kvaliteten på DACen, dvs hvordan den lager lyd av de digitale tallene som ligger på CD og i MP3.

    På de billigste Pioneer-spillerne har de oppgitt 1-bit DAC, som egentlig ikke sier noe om kvaliteten på dem, men i følge flere linker der eksperter uttaler seg, er nå datamaskinene som driver 1-bit DACer blitt så hurtige, at det ikke skal være nevneverdig forskjell på 1-bit og 24-bit "Burr-Brown".


    Det ser ut til å være mye større forskjell for noen år tilbake, de fleste diskusjonene der en snakker bra om 24 bit og Burr-Brown, er fra 2004-2006. Etter det er det ikke så mye. Dette er sannsynligvis altså fordi 1-bit DAC er avhengig av god data-teknologi, og data-teknologien går fremover med stormskritt for hvert år som går.


    Men anyway: Dersom det er sånn at produsentene med vilje lager dårlig lyd / legger på kunstig EQ i denne prisklassen, hjelper jo ikke det så veldig at 1-bit er bra. Hvis jeg må ut med så mye kroner, beholder jeg heller originalanlegget.

    Jeg sitter altså og lurer på en billig liten DEH-P2100UB eller P3100. De har bare én RCA ut (dette plager egentlig ikke meg), og ikke "high voltage"-funksjonaliteten (dette kan muligens være et litt større problem, med støynivå osv. Jeg vet ikke).

    Jeg har også sett på en Clarion "mediareceiver":
    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
    Denne mangler USB inn, men har minnekortplass og bluetooth. Den har også 2x RCA ut.
    Last edited by dKo; 02-03-2009, 21:36.

    Comment


    • #3
      Har hatt Alpine CDE9880. Bra spiller med god lyd i forhold til pris. Den er også ipod-klar, har usb og bluetooth. 3 linjeuganger.

      Har nylig kjøpt meg en Alpine CDA9886R. Sinnsykt bra lyd i forhold til penga. Koster noen kroner men er du glad i lyd er det jo verdt det
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        anbefaler alpine 9886 el. 9887 el. en god keenwood til focal .
        hadde kenwood i forrige bilen min , med focal frontsett og sub og audison forst. og savner egentlig "kenwood lyden"
        og den er veldig brukervennlig

        Comment


        • #5
          Takker for svar!

          Mye Alpine! Siden jeg nå har blitt vant med Pioneer-lyden, er det noe spesielt med Pioneer-lyden dere ikke liker, eller noe spesielt med Alpine dere liker? Sånn at jeg har et sammenligningsgrunnlag?

          Går ut fra dere ikke har brukt selve forsterkeren i spillerene i det hele tatt, og kun tenker på kvaliteten på preamp-lyden.
          Synes fremdeles det er rart at det er så vanskelig å finne kvalitets-CD/USB-spillere uten forsterker i. Det er jo tross alt det jeg trenger, har ikke noe behov for å bruke mer penger på forsterker..

          Comment


          • #6
            Alpine CDE-9880R selger vi til 1990,- (veil 2990,-)
            3 linjeutganger osv..

            De fleste hører faktisk ikke forskjell på spillerene i denne prisklassen fra alpine og pioneer.

            Comment


            • #7
              Ok, men er det noen som kan si prøve å beskrive forskjellen i lyd mellom Alpine og Pioneer i klassen over?

              Er det at detaljer kommer tydeligere frem hos Alpine, er lyden varmere og mer behagelig, er det mer trøkk, er lyden skarpere og tydeligere, er det bedre "flyt", dvs at bass, mid og diskant henger bedre sammen, eller hva er det folk merker? Sorry hvis det høres litt rart ut, men dette er sånn jeg er vant til at folk gjør forskjell på lyden i andre Hifi-sammenhenger.
              Last edited by dKo; 03-03-2009, 01:06.

              Comment


              • #8
                Føler personlig at Pioneer sine spillere "fargelegger" lyden litt.

                Alpine høres mer naturlig ut. Ikke for varmt og ikke for kaldt. Og skal du bruke spillerens innebygde forsterker gir den overraskende god lyd både på CDE9880 og CDA9886r.

                Jeg ville som mange andre, gått for Alpine eller Kenwood. Sier ikke at Pioneer er dårlig, men i prisklassen 2-3000 får man mer lyd for penga om man velger Alpine istedenfor Pioneer. Dette er da mine erfaringer.
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Veldig bra svar, DDN! Takker og bukker. Har brukt alt for mye tid på dette i dag også. Det jeg har kommet frem til så langt:

                  Alpine:
                  Jeg har vært og hørt på en Alpine-spiller i dag (selger ønsket at jeg skulle høre Alpine, plukket ut en 105R (?) og jeg fikk den inn i bilen for prøving), og forskjellen i dynamikken og seperasjonen av både frekvenser og stereo var et klart steg opp fra Pioneeren, det er nok ingen tvil om det. Og dette var også en billigere modell, den hadde bla 2V ut.

                  Det eneste jeg kanskje synes der, er at lyden kanskje ble litt vel separert, spesielt i stereobildet; "flat" lyd ble veldig "flat", nesten mono-aktig, og "stor" lyd ble veldig "stor". Høres det fornuftig ut? Jeg sammenligner bla. med lyden i noen hifi-hodetelefoner jeg har hørt samme musikken på. Lyden var nøytral og fin ned til bassen. Den mørkeste bassen virket litt boostet.

                  Kort fortalt trenger jeg å høre en dyrere modell før jeg kan uttale meg, men jeg ser hvorfor den anbefales i forhold til Pioneer.


                  Nyere Pioneer-modeller:
                  Fikk også prøve en av de billigere Pioneerene (Pioneer DEH-P3100UB). Den var grei nok, ingenting "feil" i lyden, men synes den ble litt tam, spesielt i midtspekteret. Jeg tror ikke det blir den, selv om den hadde klar og grei lyd. Den hadde klarere lyd enn min gamle Pioneer-spiller, men mistet litt av den varme klangen som 16-bit DACen til den gamle traveren har. Ble litt mer "plastikk-lyd".


                  Kenwood:
                  Jeg ser også på en Kenwood-modell; KDC-W6541U, som har USB, 2 RCA (men bare 2.5V) ut. Displayet der er helt suverent; enkelt og klassisk design, 3 linjers dot-display, og en kan "blande" farge på LED selv (RGB). Det er jo helt fantastisk bra! Men lurer litt på hva som er greien der på lydfronten.

                  Er det noen som kan si noe bra (evt noe kjipt?) om Kenwood? Ser jo Hugomidt si han savner "Kenwood-lyden" over, og det er sånn jeg liker å høre.


                  Jeg forventer ikke 100% klar hifi-lyd. Det får jeg ikke for denne summen uansett. At en uperfekt spiller har litt sånn "sommerlyd" som den gamle Pioneeren min har - sånn litt varm "tåkete" ("hazy") klang som det er i en by på en varm sommerdag, det pleier vanligvis å passe veldig bra til musikken jeg hører på, men skarp klang, eller sånn sprengt skranglestøy som det var i Sonyen, klarer jeg meg VELDIG fint uten. :P
                  Last edited by dKo; 03-03-2009, 20:56.

                  Comment

                  Working...
                  X