Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av kjølevifte til forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by terion View Post
    Fordi den klarer å dra en hel forsterker, jeg vet det bare er et signal, men still. De er da ikke på kanten underdimensjonert heller. Hvordan ville du laget elektronikk? Sjøre som faen, eller noe som tåler, no offence, "idioter" ??
    Nå tror jeg du skal sette bort den sprit flaska som du garantert har konsumert litt for fort. Er ingen hai på det her elektronikkstyret. Men selv hos meg lyste det opp ett stort stoppskilt da du reiv av deg den her forklaringa.
    Raymond Pedersen

    Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
    Tar det som det kommer, og løser det som det går.

    Comment


    • #17
      Hehe, joda gutter. En forsterker, en vifte, som her i emnet. To forsterkere, fire forsterkere, to forsterkere, og to eltek dynabel kondensatorer med "digital" topp som krever remote signal. Åtte forsterkere. Se nå litt mellom fingra. Man kopler som det stilles krav til!

      Her i tilfellet ville jeg glatt koplet en slik 80x80 vifte mellom remote og minus for å slippe mye tull. Remoten klarer det.
      mvh
      Terje

      Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

      Comment


      • #18
        Å ædde mæddæ?

        Bare jeg som sliter med å skjønne hva du egentlig mener i noen av setningene dine?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #19
          I settningene mine, Tony, mente jeg at man kopler som det stilles krav til. Ingen grunn til hysteri og sette ting helt på spissen. En forsterker, nevner Helge Trådstarter, og en vifte hadde han kjøpt.
          Jeg spisset det hele ved å nevne hhv, en forsterker, eller to forsterkere, eller to forsterkere og to dynabel kondensatorere (de gamle krever remote signal) eller hele åtte forsterkere. Kreves det mye av remote signalet, så topper man det med et rele. Det ser jeg ingen grunn til her i situasjonen.
          mvh
          Terje

          Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

          Comment


          • #20
            Hm. Ser ingen grunn til nei.. Det er noe annet hva du ser som fornuftig. La oss nå heller bare avslutte dette med det faktum at remoteinngangen på forsterkeren er utelukkende ment til og få signal om når forsterkeren skal skru seg på. Dette signalet kommer fra hovedenheten. Har man flere ting man vil gi påsignal virker det vel logisk å gi disse enhetene det fra kilden til dette signalet? Som vi allerede har ressonert oss frem til vil dette være hovedenheten. Altså kobler man opp en ledning fra hovedenheten til viftens signalinngang. Oisann! Viften har visst ikke noen slik inngang? Rart.. Da legger vi opp remotesignalet i en ledning fra hovedenhet og til bagasjerommet, hvor vi så kobler den til et relé som vi lar sende signalet videre til alle enheter som vil ha behov for en styring. Blæh, lei av å skrive obvious shit nå. Dette er slik det skal gjøres. Skal du drive med jalla-mekk så kan du vel være så grei å menge deg med gjengen på Bilforumet i steden for å yttligere surne kavliteten av Bilstereoforumet? På forhånd takk.

            Og til trådstarter; Nå har du fått to løsninger. En jalla-mekk-løsning og en riktig. Så får vi inderlig håpe du får gang på sakene. Lykke til!
            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

            Comment


            • #21
              Hehe

              Da blir det nok til at jeg kjøper et rele. MEN hvor kjøper jeg det???

              På den viften jeg har kjøpt så er det 3 ledere, + - og?
              07 VW Touran 2.0TDI DSG Highline
              97 VW Polo 1.4

              Comment


              • #22
                biltema?...
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #23
                  biltema har rele, og skal være relativt enkelt å kople.

                  Tenk når viften blir eldre, og glidelagerene begynner å fylle seg med møkk. Da for å kompensere for at den går tregere, vil den trekke mer strøm og vips så brenner du remote utgangen

                  Comment


                  • #24
                    Remoten på spillern min klarer max 250 mA, og det står at det anbefales rele ved bruk av mere enn 1 forsterker, dsp etc. Rele koster vel 30 på tema eller mekkonomen...lurt kjøp.

                    Comment


                    • #25
                      Finner ikke noen releer på tema jeg.
                      Noen som kan hjelpe?

                      Noen som vet hvorfor jeg har 3 ledere på viften????
                      07 VW Touran 2.0TDI DSG Highline
                      97 VW Polo 1.4

                      Comment


                      • #26
                        Den 3. lederen er bare for å gi signal til PCen om hvor raskt den sviver

                        Hvis du tar turen til Biltema så finner du det helt sikkert.
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #27
                          Dette er vel kanskje dette?

                          Biltema Art.nr.: 42-134
                          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by thomasekeli View Post
                            Dette er vel kanskje dette?

                            Biltema Art.nr.: 42-134
                            Takk skal du ha

                            Er ikke så lett og finne når du ikke vet hva du egentlig leter etter
                            07 VW Touran 2.0TDI DSG Highline
                            97 VW Polo 1.4

                            Comment


                            • #29
                              Hvordan kobles denne???
                              Jeg skal også ha 2stk neon lys i denne kassen som jeg også vil at skal skal skru seg av/på med forsterkeren. Må jeg ha et rele til de og eller kan jeg koble de på releet til viften?
                              07 VW Touran 2.0TDI DSG Highline
                              97 VW Polo 1.4

                              Comment


                              • #30
                                Hm. Hvor la jeg blyanten og blokka mi..

                                Det er lettere å tegne og forklare, enn bare å forklare..

                                Du kjører signalet fra rem på spilleren til en av beina på reléet, jord på et ben og de to siste brukes til å koble plussignalet fra batteriet og videre til alle enhetene som skal få strøm. Hvis ikke jeg husker helt feil.. Er på jobb nå, og litt susete i hue. Det er mange som kan svare deg mer konkret på dette enn meg. Et godt eksempel er jo å sende en pm til folk som Matador, Erik Andre, Joakim, Ketil etc. Dette er folk som har gjort det tusen ganger og som jeg er ganske sikker på at velvillig hjelper deg med et spørsmål sendt på pm. Så slipper du masse innblanding fra alle i en åpen tråd
                                [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                                Comment

                                Working...
                                X