Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalling av løsning for kobling av forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefalling av løsning for kobling av forsterker

    Hei
    Jeg har idag et sett med HSK 165(installert) og en Genesis 5channel som jeg skal sette inn. Jeg har også noen gamle 6*9 som står baki hattehylla(Sierra kombi). Høytalerene bak kommer til å bli stående for å unngå hull i hattehyllen.
    Det jeg lurer på om jeg burde brokoble forsterkeren på fronthøytalerene, eller kjøre frontene og 6*9 på hver sin kanal.

    Det står også en sub i portet kasse baki, men der mangler jeg alle data siden jeg bare låner kassen av en kamerat. Er en Audiobahn 12".

    Kristoffer
    __________________________________________________ __________
    Kristoffer Kåsin
    Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

  • #2
    dropp 6x9. Fjern selve høyttaleren, men la grillene stå for å skjule hullene i hattehylla. Så brokobler du forsterkeren på frontsettet. Siden du ikke har data på elementet, så ville jeg tettet porten på kasse og brukt den som en lukket kasse. Om kassa er 40-50 liter, så går det helt fint. Men du burde sette subsonic på forsterkeren på ca 30Hz.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Ville ikke brokoblet forsterkeren på kupehøyttalerne. Da endres delefrekvensene i delefilteret fordi motstanden endres, og lyden vil da låte annerledes og blir usann.

      Hvis det er en dårlig forsterker, ville jeg ikke brukt subsonic filter. Har opplevd selv at subsonic filteret flyter langt over 30hz hvis den er stilt inn på det. Dvs, at om den står på 30hz eller 20hz for den saks skyld, kan den filtrere vekk frekvenser opptil 40-45hz. Dette er om det er en billig og dårlig forsterker med dårlig filtre såklart.

      Er noe jeg har erfart selv så anbefaler det ikke pga lydkvaliteten. Ville heller spilt uten subsonic men med fornuft bak ørene slik at du unngår skade på sub Da går du ikke i tap på lydkvalitet hvertfall
      Last edited by DD-Henrik; 27-02-2009, 11:32.
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Ville ikke brokoblet forsterkeren på kupehøyttalerne. Da endres delefrekvensene i delefilteret fordi motstanden endres, og lyden vil da låte annerledes og blir usann.
        What, nå har jeg gått glipp av noe elementært her!
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
          Hvis det er en dårlig forsterker, ville jeg ikke brukt subsonic filter. Har opplevd selv at subsonic filteret flyter langt over 30hz hvis den er stilt inn på det. Dvs, at om den står på 30hz eller 20hz for den saks skyld, kan den filtrere vekk frekvenser opptil 40-45hz. Dette er om det er en billig og dårlig forsterker med dårlig filtre såklart.
          Nå kan vel ikke Genesis skrives inn under kategorien dårlige forsterkere..
          Selv montert ved hjelp av gravemaskin er jeg sikker på at den fungerer bedre enn mange andre forsterkere..
          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

          Comment


          • #6
            Vil ikke tro at det er noe problem med å bruke filtrene på Genesisen, ei heller at en endrer motstanden i elementene, da dette er en materialparameter. En kan få endring hvis temperaturen i spolen øker, som gir høyere impedans, men dette har ikke noe med at en kjører brokoblet eller enkeltkanaler på settet. Eneste der er hvis en kjører på med MYE effekt.
            Men da anbefalles det altså å kjøre brokoplet på frontsettet og glemme høytalerene bak. Kan heller koble om hvis jeg trenger til festbruk eller noe.
            __________________________________________________ __________
            Kristoffer Kåsin
            Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kaasin View Post
              Vil ikke tro at det er noe problem med å bruke filtrene på Genesisen, ei heller at en endrer motstanden i elementene, da dette er en materialparameter. En kan få endring hvis temperaturen i spolen øker, som gir høyere impedans, men dette har ikke noe med at en kjører brokoblet eller enkeltkanaler på settet. Eneste der er hvis en kjører på med MYE effekt.
              Men da anbefalles det altså å kjøre brokoplet på frontsettet og glemme høytalerene bak. Kan heller koble om hvis jeg trenger til festbruk eller noe.
              Jess, gjør det du.
              Mr DD er bare på bærtur med det han påstår iallefall.

              Filteret endrer seg ikke om du brokobler på en forsterker, filteret begynner å endre egenskap om du bytter elementer.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Okei, da beklager jeg så mye

                Det var noe Dynabel fortalte meg skriftlig på mail da jeg spurte om delefiltre. Regnet med jeg kunne stole på deres kunnskaper


                - Visste ikke at det var genesis, men da er det jo bare å hive på subsonicen
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                  Okei, da beklager jeg så mye

                  Det var noe Dynabel fortalte meg skriftlig på mail da jeg spurte om delefiltre. Regnet med jeg kunne stole på deres kunnskaper


                  - Visste ikke at det var genesis, men da er det jo bare å hive på subsonicen

                  Det er forskjell på passive og aktive delefiltre!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Eltek mener du kanskje?

                    Med PASSIVE delefiltre så stemmer det at delefrekvensen endrer seg om man endrer impedansen.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Jo det er jeg fullt klar over hehe!!

                      Var info fra Dynabel dette her, ang. passive filter, og regnet med at forsterkeren har passive. Stemmer min påstand overfor passive filtere eller ikke? Noen som vet det helt sikkert?



                      EDIT: Inlegget ditt kom mens jeg skrev dette. Men ja var eltek som forklarte det. Mener du at det er aktivt delefilter i den forsterkeren vi snakker om da?
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        Delefilterne sitter på signaltrinnet, ergo ikke berørt av impedansen på utgangen.
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                          Jo det er jeg fullt klar over hehe!!

                          Var info fra Dynabel dette her, ang. passive filter, og regnet med at forsterkeren har passive. Stemmer min påstand overfor passive filtere eller ikke? Noen som vet det helt sikkert?



                          EDIT: Inlegget ditt kom mens jeg skrev dette. Men ja var eltek som forklarte det. Mener du at det er aktivt delefilter i den forsterkeren vi snakker om da?
                          En forsterker har aktive filtre som sitter før selve forsterkeren.
                          Og ja, et passivt filter regnes ut i fra impedansen på elementet som skal filtreres.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Typhon View Post
                            Delefilterne sitter på signaltrinnet, ergo ikke berørt av impedansen på utgangen.
                            Delefiltrene sitter jo på ledningen fra utgangen, så hvis det da er passivt vil delefrekvensen endres? Snakker ikke om filter inni forsterkern nå. Snakker altså om den brokoblingen som ble foreslått tidligere.
                            Last edited by DD-Henrik; 27-02-2009, 14:21.
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                              Delefiltrene sitter jo på ledningen fra utgangen, så hvis det da er passivt vil delefrekvensen endres? Snakker ikke om filter inni forsterkern nå. Snakker altså om den brokoblingen som ble foreslått tidligere.
                              Er du seriøs nå?
                              Forsterkeren sitter da vitterlig forran det passive delefiltret, om den er brokoblet eller ei har ingen ting med saken å gjøre.
                              Les hva jeg skriver, impedansen på elementene (som sitter _etter_ delefiltret) påvirker delefrekvensene.
                              Fyren har et komplett frontsett med tilpasset passivt delefilter som han skal drive med en forsterker, brokoblet eller ei!

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X